Reglera 400V värmepatron steglöst?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

För den som är nyfiken på vad det är jag funderar på att reglera värmen/effekten på kan kolla bilderna en bit ner i den här tråden: viewtopic.php?t=71250&start=90
Det är ju nämligen inte helt okontroversiellt men å andra sidan är det inget jag tänker försöka tjäna pengar på utan enbart för eget bruk och framförallt på grund av utmaningen i att bygga ett eget reglersystem.

Som ni ser så sitter det en 400V AC elpatron i botten på "processanläggningen". Jag har inte kollat om det är två eller trefas ännu.
Däremot är det ju allmännt känt att en elpatron direktkopplas till elnätet, man kan ju inte göra som exempelvis en asynkronmotor som går att koppla via en frekvensomformare för att på så sätt kunna styra varvtalet.
Detta vill däremot jag kunna göra, alltså kunna styra effekten på värmepatronen steglöst (eller ja i så pass många steg att det i praktiken mer eller mindre uppfattas som steglöst).

Hur löser jag då detta?
Finns det kanske till och med färdiga lösningar i form av "frekvensare" avsedda för värmestyrning/effektreglering?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av AndLi »

>Däremot är det ju allmännt känt att en elpatron direktkopplas till elnätet
Vad menar du? Alla som vill reglera elpatroner lägger lämplig reglering imellan.

Det kan vara en enkelt kontaktor med on off på längre tider eller någon typ av reglering på kortare perioder..
Regin tillverkar tex den typen av utrustningar

https://www.regincontrols.com/sv/se/pro ... din-skena/
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av H.O »

För steglös styrning behöver du en 3-fas fasvinkelstyrning, dvs en kraftigt 3-fas dimmer helt enkelt. Det finna sådana att köpa om man inte kan/vill konstruera en själv.

Men för din applikation tror jag inte att det behövs. En kontaktor eller 3-fas halvledarrelä och en "diskret" PWM-krets, en Siemens LOGO, eller uC. Om du t.ex väljer en periodtid på 10s och vill köra 25% så slår du till kontaktorn i 2.5s och lämnar den av i 7.5s.

Det här fungerar generellt sätt bra för den här typen av applikationer eftersom det finns en stor tröghet i systemet, det är ju inte så att temperaturen på "mediet" ändrar sig "direkt".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Enklast och billigast är att köra med tre halvledarreläer, y-koppla värmaren och ansluta nollan till mittpunkten.
Halvledarreläerna styrs från en och samma signal.
Det finns en tråd här, säkert 4 år gammal om just detta, men det vete fasiken hur man skall hitta den.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Hittade tråden
viewtopic.php?t=100377
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av rvl »

Heh, jag gissade applikationen redan från trådrubriken. :mrgreen:

Redan med en periodtid på bara en sekund så får man styrning i 1% steg, om sluter/bryter enbart vid nollgenomgång. Men som H.O sa, så är det en hel del tröghet i dynamiken i hela systemet, så långsammare räcker säkert.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Ja ska man köra en duty cycle på 10s som författaren till inlägget en bit upp föreslår så sätter det ju en del krav på kontaktorn för att man ska få lite livslängd på grejerna. Och då lär ju en solid statelösning förmodligen vara det bästa.

Hur blir det med startströmmar om man använder den typen av relä då? Med en vanlig kontaktor som sitter i styrskåpet och slår till/från med 10s intervall så lär inte strömspikarna vara att leka med så går det på något sätt att dämpa detta om man har solid state reläer?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av hawkan »

Du kan ju kolla i boken jag länkade till. Effektreglering är helt onödigt.
H.O
Inlägg: 5679
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av H.O »

En värmepatron är ju i princip 100% resistiv så startströmmen blir ju maximalt vad slingan drar och storleken på strömspikarna har ju inget med hur ofta kontaktorn slår/till från att göra.
En Schneider LC1K1210P7 är specificerad till 3600 omslag per timme och 10 miljoner cykler. Med en cykeltid på 10s är det lite drygt tre års kontinuerlig drift. En slumpmässig Siemens-kontaktor, 30 miljoner cykler.

Men en halvledarlösning är ju "elegantare" och, framförallt, tystare.

EDIT: Notera även att siffran 10s var tagen ur luften. Man får prova sig fram, kanske behövs 5s, mer sannolikt räcker det gått med 30s. Det beror ju på patronens effekt kontra volym i behållaren.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av rvl »

Och som sagt, med elektronik så kan man sikta på nollgenomgångarna.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

Vågar man köpa ett sånt här kina SSR eller är det risk att det funkar i max några månader och sen är den paj?
Eller är det till och med risk att det kan börja brinna eller liknande om man är dumsnål?

https://www.ebay.com/itm/224647872546?h ... Sw6exhaOwc

Eller kan det tvärt om fungera riktigt bra?

Hittar inte många svenska butiker som säljer nämligen och de få jag hittar verkar vara rätt dyra.

Värmepatronen är Y-kopplad och är på 2000W och eftersom att det är en resistiv last så behöver man ju inte ta hänsyn till cosinus fi och liknande. 2000/230 (Y) = 8,7A.
Så minimum runt 10A kontinuerligt lär man väl få räkna med?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Har en bunt begagnade SSRer om du är intresserad.
viewtopic.php?p=1549289
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av EPG »

3vligt!

Men då måste man ha 3st av dem misstänker jag för de du har bara en brytarande "kontakt" per enhet?

Vi kan ta resten via PM om du vill?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av TomasL »

Svar ja, men å andra sidan, är olyckan framme, så går bara en sönder, pma om du är intresserad.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Reglera 400V värmepatron steglöst?

Inlägg av Borre »

Är det ren trefasmatad värmepatron behöver du bara två enkla SSR, den tredje fasen behöver du inte bryta för den har ändå inte kontakt med de andra två som bryts av de två SSR. Många trefas SSR fungerar så, styr bara på två faser.
Skriv svar