Kämpar med psu...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av finnel »

Jo, det är alltså spänningståligheten hos kondensatorn. Jag hade inte tänkt mig att få ut mer än 25V ur aggregatet.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av pi314 »

Hur mycket spänning har du över kondensatorn, utan belastning?

Hur mycket ström har du tänkt att kunna ta ut?

/Pi
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av Henry »

3 - 4A står det i början.

Visst det är kul att göra själv men ett alternativ hade annars kunna varit tex en klassisk LM317 (finns även en hög av andra liknande varianter) så fungerar det typ direkt.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av finnel »

Jag märker nu att jag har stora brister i mina elektroniska kunskaper. JAg får lite värden som jag inte förstår varför de blir dylika. Exempelvis, om jag mäter direkt på transformatorns sekundärlindning får jag 34V ac. Delar jag det med 1,4 får jag 25V dc. Det är alltså likspänningen jag borde ha att arbeta med. Men när jag kopplar in likriktarbryggan får jag 30V dc. Zenerdioden är på 27V och 5W. För att räkna ut värdet på resistorn framför zenerdioden tarjag 30-27=3V. Max strömstyrka över zenerndioden blir 5/27=0,185 ampere. R = 3/0,185= 16 ohm. Motståndet bör tåla en effekt på 0,055 watt. Jag tycker att det verkar vara väldigt låga värden. Har jag möjligen räknat fel? Kan någon se något uppenbart fel?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av Henry »

Du delar inte AC spänningen med 1.41 utan du multiplicerar det med det för att få ut vad det blir när du likriktat och glättat det då du får ca 47,6V efter likriktningen obelastat vilket är väldigt högt och ger stora förluster vid låga spänningar ut.

Vilken resistans du behöver till zenerdioden har och göra med vilket förstärkning transistorerna har och vilken ström du vill ha ut. Om du har tex 1000 ohm till zenern som ger 1mA och transistorerna sammanlagt har säg tex 1000 ggr förstärkning så får du runt 1A ut.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av malman »

Alla har vi varit där.... dvs otilltäckliga kunskaper/erfarenhet... men trägen vinner...och förklara nåt för någon annan hjälper en att repetera kunskaperna.

Angående trafon... här är något skumt.. ;)
När du mäter över trafon med en multimeter får du normalt Vac RMS. RootMeanSquare... vilket på svenska heter likriktat medelvärde, vilket kanske är tydligare... man får alltså spänningen som skulle resultera i att likrikta ac signalen samt medelvärdesbilda den.... (vilet är mkt användbart när man skall räkna på AC effekter)
AC signalens amplitud topp till topp på sinusen är då mycket högre.. [2* 1.41 * RMS spänningen]. Beroende på hur man sen kopplar sin likriktare kan man få lite olika resultat.
(1,41 (rooten ur två) är härlett ur skillnaden, peak -medelvärde för just en sinussignal.

Likriktaren med sina dioder kommer ladda upp kondensatorn till toppspänningen... (sålänge man inte hinner tömma kondensatorn med sin last varje period...ström kommer ju bara flyta över till kondensatorn under precis toppen av sinussignalen in. När spänningen övervinner diodens framspänningsfall plus spänning i kondensatorn. Ström kurvan in tillen dylik nätdel är således pulsad, med 50 till 100 strömpulser per sekund vid 50Hz beroende på utformningen av likriktaren. (Orsaken till varför trafos kan låta en del, å varför strömbolagen ogillar denna typ av laster till förmån för PFC laster)

Med 34 Vac RMS ut från trafon borde en likriktad spänning ut bli ca 96V dc eller 48V beroende på hur likriktare och glättning är byggt.
(48v i detta fall) om jag nu inte gjort någon tankegroda... Meeeen.. en olastad trafo ger normalt en ordentlig överspänning. Så om det är fallet i ovanstående mätning, så är nog utspänningen mkt lägre i praktiken.

Som sagt.. det är nyttigt att förklara.. då man åter får tänka igenom mekanismerna....

En annan kommentar... när.man bygger regulatorer tar man ofta referensspänningen till regulatorn på sekundärsidan om trissan , då spänningen där är mkt renare och stabilare än före trissan... jämför med datablad för en justerbar regulator typ lm317-adj.

Men jobba på... att stöta och blöta problem och utmaningar ger erfarenhet och insikter... :)
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av finnel »

Jag tror att jag har hittat felet nu. Jag mätte spänningen, som ni föreslog, över zenern vilket visade 0V, och sedan spänningen över mittskenan på potentiometern och jord vilket visade 45V. Jag tog loss zenerdioden och mätte med multimeter i diodläge. Det pep i båda riktningarna. I resistansläge visade multimeter 0 ohm åt båda hållen. Alltså borde zenerdioden vara trasig.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av breflabb »

Den zener är körd. Se upp hur du vänder den. Anoden skall mot jord
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av rvl »

Och som Rolf Z. var inne på, så ger en konding över zenern ett litet lyft i stabiliteten.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av finnel »

Jag begriper inte hur jag ska beräkna värdet på resistorn framför zenerdioden. Formeln jag använder ser ut så här:

(U in - U zener) / (I last + I zener) = R

För mig blir det då (48-24) / (3 + 0,01) = 7,97 ohm.

Om jag räknar med transistorernas förstärkning, som är 320 blir (I last+ I zener) 0,025A.

Uträkningen blir då 24/0,025 = 960 ohm

960 ohm låter rimligare än 7,97 ohm. Vilket resultat är det rätta?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av rvl »

Lastströmmen som sådan går ju inte genom den resistorn...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Kämpar med psu...

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tips från Elektor:
UK2012050521.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar