Köpa 3d skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Har typ bestämt mig för att köpa en 3d skrivare
Ender 3 V2
Och nu till problemet den levereras med vad jag förstår en fruktansvärt dålig hotend med ptfe som både slits med tiden och dessutom ger ifrån sig giftiga gaser.
Jag tänker inte betala typ 600-900 för en ny hotend som jag förstår fortfarande har ptfe men inte lika långt ner och därmed slits den inte så mkt, alltså vad är det för ***** design ifrån början, dåligt av creality att levereras med det.

Nu undrar jag om det är möjligt att modifiera den ursprungliga designen eller om det finns billigare kompatibla hotends, är ju egentligen bara en utfräst alu bit som inte borde kosta så mkt
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av tecno »

Sorry kan inte låta bli ;)

Om den nu är så dålig, varför köper du eländet då?
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Nej nu tolkar du mig fel, resten är ju bra(för det priset iallafall) men tycker att en sån liten detalj kunde vara bättre
hummel
Inlägg: 2257
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av hummel »

manicken skrev: 24 juli 2022, 11:25:10 Har typ bestämt mig för att köpa en 3d skrivare
Ender 3 V2
Och nu till problemet den levereras med vad jag förstår en fruktansvärt dålig hotend med ptfe som både slits med tiden och dessutom ger ifrån sig giftiga gaser.
Under 250°-260° CSå ska väl inte teflon vara skadligt eller giftigt?
Normalprintaren med PLA bör inte ha problem i alla fall med det.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Men vill ju även ha möjlighet att skriva ut i andra material, men kanske det inte blir så ofta?

Finns ju även ENDER-5 PRO för typ 3600 @ 3d prima

Sen har jag förstått att den magnetiska plattan är mest bra för att det ska bli lättare att ta av utskriften efteråt och även den måste bytas för att vissa material ska fungera.

Tänkte egentligen bygga en skrivare ifrån scratch men har andra projekt samt känner ingen motivation för det just nu, de delarna kanske blir en CNC router istället.
ConnyK
Inlägg: 185
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av ConnyK »

Jag har haft väldigt lite problem med hotenden på min Ender 3 V2 (inköpt 2020) och jag har kört många kg filament genom den (mest PET-G).
Är väldigt nöjd med den och att det går att uppgradera efterhand och lätt att hitta info/tips på nätet.
En uppgradering som jag rekommenderar är autolevling men det kan man ta efterhand (minskar problemet att det fastnar för hårt eller lossnar från plattan), själv kör jag BLTouch.

Senaste uppgraderingen är Creality Sprite Extruder Pro Upgrade Kit och med dubbla Z men jag har inte hunnit köra så mycket med det än.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Vet inte om det är så radial annan design med V2 än den Ender 3 Pro som jag har för den använder också PTFE rör, köpt för ca 4 år sedan men kör den varje gång upp till 273 grader utan några problem och någon förslitning har jag inte varit med om.

Det enda jag skulle tänka mig är om inte hotendens övre del blir kyld som den skall och att det då blir för varmt däruppe eller en dålig design, annars vet jag inte.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av GeekJoan »

Visst den lilla biten ptfe tub som är i själva hotenden kan bli lite bränd efter många timmar. Men den är att se som en förbrukningsvara och kostar kanske 10:- att byta. Jag har printat 1500-2000 timmar innan jag bytt den så det är inte precis något man behöver byta stup i kvarten. Om den blir bränd så är det oftast för att det är något annat som är fel, tex att nozzle'n är halvt igensatt så den smälta plasten kryper tillbaks upp i röret.
Inget att tänka på.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Prins Valiant »

Har kört en Ender nu i 2,5 år. Tycker den fungerar mycket bra för pengarna. Inga problem med hotend, frånsett att jag ett par gånger genomfört rejäl rengöring av den.
Större modifiering, dubbla Z axlar med remdrift. Sedan dess har jag egentligen aldrig behövt justera levelling, det bara fungerar månad efter månad. Även skaffat övergångskabel från det lilla SD-kortet till normalstorlek, vilket är mer praktiskt.

Bästa tillbehör som gav kvalitetslyft, att köpa Enders skrivplatta i glas!
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Tack för alla svar,
Gjorde en beställning igår på webhallen
ender 3 V2 2890:-
+ 1kg pla 179:- (antagligen rabatt då jag också köpte skrivaren)
Annars 249:-

Och redan idag så var den framme :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Bra val.

Tips då det verkar vara samma typ av bas på den: ha koll så att Z axels skruv kan skruvas upp och ned helt perfekt utan något direkt motstånd ehal vägen upp och hela vägen ned när den är helt monterad annars får utskrifterna problem.

Skulle även nämna en annan grej om att ha koll så att remmen spårar som den skall i rullen som har med hotenden att göra. Skulle ev dock tro detta kan vara fixat eftersom det numera är så man kan spänna remmen och den sidans rulle med en skruv och gissar då på att rullen har stöd på båda sidorna.

Så som det var på Ender 3 så var rullen bara fastsatt på ena sidan, om än med en rätt tjock metallplatta, men den böjde sig ändå någon tiondel vilket om jag ite fixat det men 2 bitar tunt papper på rätt ställe hade gjort att remmen inte gått rakt och rört vid kanten på rullen och slitits och absolut kunnat gjort defekter i utskriften.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Prins Valiant »

Vill spinna vidare på vad Henry säger. Montaget är noga. Det går att få ihop skrivaren utan att det är perfekt. Vad menar jag med perfekt?
Att använda vinkelhake, metallinjal eller helst långt skjutmått.
Att kolla med en metalllinjal att de stående pelarna i ramen står helt i linje med varann, ej vridna. Det är lätt att dessa är vridna i montaget med kankse 1-2 grader. Gäller både undre och övre infästning. Portalens överliggare skall vara i 90 graders vinkel med de stående pelarna, kolla så att du inte har en "romb"
Att Z-axelns bom verkligen ligger i horisontalplan och lika avstånd från portalens överliggare, både på höger eller vänster sida. Mät med skjutmått mellan dem. Det är helt tekniskt möjligt att ha en lutande Z-bom, som man i sin tur fixar genom nivåkalibreringen mot skrivplattan. Men det skall vara ok i sig själv.
Kolla även att bottenplattans profiler står helt plant på underlag.
Tyvärr betonas det väldigt lite av att montera genom att kolla med vinkelhakar, och jag kan lova dig, det är endast ganska bra monterat från fabrik.

Om du skaffar dubbla Z-axlar med rem, skall du notera att båda muttrarna har ett spel. Z-bommen skall på båda sidor vila mot "spelets" undersida. Du skall lika lätt kunna lyfta vänster som höger sida från dess vilande mot mutterns underkant (spelet).

Det dröjde något år tills jag började kolla ingående hur de olika delarna inbördes var monterade, men skrivaren går mycket bättre nu. Som jag nämnt tidigare, jag behöver egentligen aldrig kaliibrera skrivhöjden, den bara stämmer.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Första utskriften: båten @50% tog ca 30 min
IMG_20220727_231935210~2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Inte helt fel, temp på nozzle?
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

200
Skriv svar