Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Elektroniken får 5V från USB, men värme och ström till motorer kommer från ett vanligt 24V 350W nätagg.
Det är en Ender-3 som just fick en SKR Mini V3 3.0, där finns ett uttag PS_ON.
Jag tror det är avsett att starta ett ATX nätagg. Jag ser inget sätt att styra det nuvarande nätagget.
Så vad kan man göra?

Det här hade funkat bra, men det har ena mystiska uttag. Och jag har inte hittat några motsvarande med EU-plugg
men detta är vad jag föredrar. Finns det såna?
Bild

Å andra sidan finns det jättemycket, jättebilliga uttag för hemautomation som den här
Bild

Men då kan den inte styras från skrivaren. Men den behöver kunna styras från Raspberryn där Octoprint går,
har sett att man kan kan köra egna program som styr strömmen till nätagget.
Jag har googlat, men vilken djungel. Men det finns säkert nån här som rett ut det redan, så vad är ett bra sätt att styra ström till nätagget?
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av E Kafeman »

En Sonoff strömbrytare är relativt enkelt att styra nätspänning med: https://www.aliexpress.com/item/4000390205431.html
Antingen har du wifi på RPi-kretsen och kan styra den vägen eller använder du en ledig port att styra t.ex. en ESP8266 som sedan skickar kommandot till Sonoff-brytaren.
Det är bra säkerhetsmässigt att styra trådlöst, ingen risk för oväntade strömvägar.
Just Sonoff-switchen innehåller även den en ESP8266 WiFi-modul och den kommer förprogrammerad med en rad olika alternativa kommunikations-alternativ och passar det inte kan man själv ladda den med egna program. Den är väl dokumenterad av tillverkaren och det flyter omkring många alternativa programexempel.

Något som är riktigt dåligt med Sonoff-brytaren är dess kabelavlastning som är väldigt klen. Det är inga problem om man placerar den i en inbyggnadsbox med andra kabelavlastningar men kabelavlastningen duger inte om den ligger lös på golvet.

Vill du hellre ha varianten med stickpropp så går det också: https://www.computersalg.se/i/8073986/s ... -r2-type-e
Det är i stort samma innehåll, en ESP8266, så man kan själv bestämma hur man vill kommunicera med den.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Nu har jag googlat en stund på Sonoff och på nåt sätt så förstärker den bara "problemet".
Det går att få den att funka med annan firmware, och det finns en del. Men ska man då in i den
mecka för att få ordning på den? Jag kan väl göra det under protest, men finns det inget man kan
använda rakt av? Jag vill köpa en färdig produkt som kan sätta på och stänga av strömmen i ett uttag,
jag vill inte hålla på och greja. Denna gången.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av Fortran »

Du kan inte koppla PS_ON till ett SSR då?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Jo det går i princip, men jag vill ha en färdig produkt. Jag tänker mej att man får göra ett skal till ssr-en och
antagligen nån brytare som går förbi ssr-en när man absolute vill ha på nätagget. Jag tänkte jag skulle
slippa gör en egen inbyggnad.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av Micke_71 »

Creality CR10 Smart har ett styrkort som är ett relä med hållkrets. Man slår ingång manuellt och har sedan en signal från moderkortet som bryter hållkretsen.

Jag låter printern mata min Raspberry Pi så det blev lite knas med avstängningssekvensen för att få till en korrekt nedstängning på Raspberryn.

Jag lyckades få Marlin teamet att lägga till en växel på M81 med tidsfördröjning. Då kan man skicka en M81 med fördröjning och sedan låta octoprint stänga ner pajen innan strömmen bryts.

Men den uppdateringen presenterades i Marlin bara för någon månad sedan.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hummel »

hawkan skrev: 17 juli 2022, 12:05:06
Det här hade funkat bra, men det har ena mystiska uttag. Och jag har inte hittat några motsvarande med EU-plugg
men detta är vad jag föredrar. Finns det såna?
Så mystiska är dom inte utan troligen amerikanska (och några andra länder) använder dessa jordade 120V-uttag.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av MadModder »

Det första jag tänkte var att hawkan var ironisk. :D
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Puuh, nu har jag googlat i timmar. Sonoff S26 verkar vara rätt i alla fall och under entusiastisk protest kommer jag att installera ny programvara i den.
Det kommer att bli espeasy, där jag kan styra relät med http://<espeasyip>/control?cmd=gpio,12,1 från Raspberryn. Det finns så mycket men det räcker, nästan.
För det som verkligen fick mej att släppa motståndet var att den har flera gpio-pinnar fria, det är en esp8266. Så jag kan få dit en sladd från Ender-3 styrkort med PS_ON
och det finns en event-konfiguration man kan ställa in så att S26 startar/stoppar. Tror jag i alla fall, det ser ut så men har inte riktigt trängt igenom infon.

Har beställt en S26 för 120 spänn från alix, dum som jag var för det tar tre veckor, jaja har annat att göra under tiden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska dra in en kabel så antar jag att du behöver montera en optokopplare?

I vilket fall som helst så behövs väl inte det när du kör via wifi.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Jo en optokopplare får det väl bli. Det verkar som PS_ON är direkt till en processor-output med ett pullup-motstånd, men kan ha fel och har inte tänkt i detalj hur det ska vara, men det löser sej, man behöver inte ha allt färdigt i förväg.

Jo jag får flera nivåer på styrning av ström och jag har inte heller där klart för mej exakt hur det ska vara.

- Strömförsörjning till hela skrivaren med raspberry med Sonoff strömuttag
- Strömförsörjning till enbart 24V nätagg med Sonoff strömuttag.
- Strömförsörjning till skrivarens styrkort 5V, kontrollerat via raspberryns usb power
- Strömförsörjning till led-rampen, kontrollerat via raspberryns usb power

Det hade varit smidigt att ha M80/M81 i g-koden till skrivaren så sköter det sej själv.
Det andra är mer möjligheter.
Skrivaren står i källaren och hade varit toppen att styra detta.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hummel »

MadModder skrev: 17 juli 2022, 21:10:33 Det första jag tänkte var att hawkan var ironisk. :D
Man önskar att det fanns någon typ av symbol eller tecken för att indikera det i text. :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av TomasL »

hawkan skrev: 17 juli 2022, 12:05:06
Det här hade funkat bra, men det har ena mystiska uttag. Och jag har inte hittat några motsvarande med EU-plugg
men detta är vad jag föredrar. Finns det såna?
Kjell har Master/Slave uttag. dvs en brunn med konstant spänning och övervakning, resten av brunnarna är relästyrda från brunn 1.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Den från adafruit https://www.adafruit.com/product/2935 är ett relästyrt uttag, tänkt att styras från arduino, raspberry.
Det var det som gjorde den så bra i mina ögon. Kopplat in PS_ON till uttaget och det hade varit färdigt.

@Mickey_71 jag siktar i första hand på M80/M81, det verkar smidigast. Jag har gärna octoprint igång så jag kan se läget på skrivaren via webcam.
I alla fall, det finns såna produkter tydligen, BigTreeTech som gjort mitt styrkort har ett extrakort avsett just för att stänga av/på via PS_ON
och det finns säkert fler

Men det är det här med inbyggnad. Skrivaren står i ett utrymme där flera personer kan vara. Därför siktar jag på en färdig produkt, till det yttre i alla fall.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Få skrivaren att sätta på och stänga av nätagget?

Inlägg av hawkan »

Har sett att det finns de som inte läser datablad utan frågar istället, så nu gör jag det också.
Optokopplare, som mrfrenzy pekade på, vad är lämpligt där? Gärna från electrokits sortiment https://www.electrokit.com/produkt-kate ... okopplare/
Enkel inkoppling = bra.

Styrspänning 0, 3.3V från processorn som är en STM32G0B1RE, pinne PC13, source eller sunk max 15 mA.
Ska styra en input på en esp8266, 0, 3.3V, man kan tydligen dra max 12 mA från en pinne.
Skriv svar