Göra "Helical Gear" av teflon.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av hawkan »

Låter som lagren har gått varmt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore intressant att veta vad det är för sorts lager i den motorn. Går det att se från något håll?

Edit: Du var snabbare. :)
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Går ej att läsa något lagernummer men motor axel är 6 mm och ytter diametern verkar vara 16 mm mätt med ett skjutmått.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Lager haveri mitt i natten. Verkar saknas några kulor eller den där lilla hållaren som ser till att kulorna håller inbördes distans. Har försökt dra isär motorn men det går inge bra den verkar sitta fast alternativt att magneterna är mycket starka. Motorn skall leverera 4200 W kontinuerligt enligt uppgifter på internet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av Henry »

Magneterna är mycket starka även i mindre motorer så du kan få ta i men du borde se att den rör sig någon knapp mm om du tar i lite, då är det bara att fortsätta. Men med tanke på hur varmt det lagret gått så att tom korgen för kulorna försvunnit kan göra att axeln fått lite skit som lätt oxid från värmen vilket gör att den kan vara än svårare att få av.

Sedan kan jag utan tveka direkt säga att göra ett kugghjul av teflon för detta kommer inte överhuvudtaget att hålla för det är väldigt mjukt av sig. POM, nylon, eller dylikt är nog det enda hållet att gå annars byta ut båda kugghjulen till bältesdrivet om det får plats, då håller det för vad om helst.

Motorn skall leverera 4200 W kontinuerligt enligt uppgifter på internet.
Det är under förutsättning att den kyls väl som med tex en propeller framför den, för du har väl en fläkt eller dylikt fastsatt på motorn så lindningarna inte blir överhettade eller att den får kylning från propellern?

Sedan brukar i alla fall jag tvätta ur och smörja om sådan där lager som tar bra med kraft med högkvalitativt högpresterande fett/olja för det som finns i som standard är normalt inte det bästa. Sedan finns det ett lager till i den som nog kan ha fått skit det med.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av pi314 »

The S-4035 Motor Bearing Kit contains two bearings, measure 16mm OD x 8mm ID x 5mm thick.


Så, 8 x 16 x 5 mm (ID x OD x L).

Kanske det här, om det är bra nog?
https://www.kullagergrossisten.se/produ ... mitat-avid

Kanske är metalltätning att föredra före gummitätning i en sådan här motor?

Missfärgad axel låter ju som om det varit varmare än lovligt.
Om motorn inte går att vrida runt så kan det ju vara ett lager som skurit.
Om det inte kommit in något skräp i motorn.

(Jag skrev ovanstående innan jag sett att det var ett bekräftat lagerhaveri)

Här är en YT-video som visar hur man byter axel på en 4035. Kanske behövs ny axel också? Från den kan man i stort sett se hur man byter lager, men det finns videos som visar hur man byter lager också. Kanske inte just på 4035, men på liknande motorer.



Så får vi hoppas att magneter och lindningar är OK.

När dom nya lagren är på plats återkommer frågan om kapslade lager behöver smörjas eller inte?
Scorpion rekommenderar en droppe av deras fina olja (som dels är tunn och dels har en sammansättning som inte bryter ner plast) efter ungefär var 5e-10e flygning.
Personligen tror jag att varvtal på ibland uppåt 25000 RPM och ibland uppåt 3-4 kW och två så här små lager och ibland rätt hög temperatur, tillsammans är omständigheter som gör att man behöver tillföra lite olja ibland.

Har du smort lagren tidigare?

/Pi
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av hawkan »

Ja debatterat ämne det där. Men fett och olja går inte ihop. TIllför man olja till ett fettsmort lager så
tvättar man bort fettet med tiden. Jag ser att man ett val och det är att låta fettet vara,
eller om man börjar smörja med olja så får man hålla på med det hela tiden. Det finns inget som
håller kvar oljan utan man måste tillföra ny olja hela tiden. Fettet håller just kvar oljan.
Sen räcker inte fettet i evighet heller, lagertillverkare har något de kallar fettlivslängd.

De här lagren ska ha metallskydd, det är gissningsvis alldeles för högt varvtal för gummitätning.
De kan vara öppna också om det inte kommer in skräp i de.
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er.

Har tittat på den där Youtube filmen, det verkade gå tungt att dra isär motorn. Har försökt dra isär men den sitter som berget, rör sig inget i axialled däremot så glappar det i radiell led, beroende på att kulorna kan lägga sig samlade i en lång rad mot varandra. Är nästan rädd att någon av magneterna har lossnat och ligger och blockerar. Funderar på att lossa de två låsskruvar som håller fast motoraxeln och droppa i lite rostlösnings olja där jag kommer åt och sedan pressa ut motoraxeln.

Har inte smörjt lagren alls, det är så trångt att det är intill omöjligt att komma åt att smörja, det skulle göra att jag skulle behöva demontera motorn varje smörjning.Har ingen extra kylning av motorn heller. Funderade på detta vid de första flygningarna jag gjorde och höll noga koll på värmen på motorn genom att mäta med IR termometer, mätte hela tiden runt 60 grader så jag ansåg att det inte behövdes någon extra kylning.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av säter »

Hur är det på sådana här motorer, måste man kortsluta magneterna när man plockar ur rotorn?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av pi314 »

hawkan skrev: 17 juli 2022, 09:42:11 Ja debatterat ämne det där. Men fett och olja går inte ihop. TIllför man olja till ett fettsmort lager så
tvättar man bort fettet med tiden. Jag ser att man ett val och det är att låta fettet vara,
eller om man börjar smörja med olja så får man hålla på med det hela tiden. Det finns inget som
håller kvar oljan utan man måste tillföra ny olja hela tiden. Fettet håller just kvar oljan.
Sen räcker inte fettet i evighet heller, lagertillverkare har något de kallar fettlivslängd.

De här lagren ska ha metallskydd, det är gissningsvis alldeles för högt varvtal för gummitätning.
De kan vara öppna också om det inte kommer in skräp i de.
Det blir väl lite för off-topic om vi ska fördjupa oss för mycket i detta här, men några tankar poppar upp.
Vi vill ju att Johns nya lager, om motorn är hel i övrigt, ska hålla.

– Metall ska aldrig ta i metall. Det måste finnas en oljefilm emellan.
– Belastning, varvtal och temperatur påverkar vad som behövs och vad som stannar kvar, när det gäller smörjning.
– Kontaminering, om det finns risk för sådan, är ett problem.
– Om man smörjer och om man har plast nära lagret vill man använda smörjmedel som inte skadar plast.

SKF har rätt mycket info om smörjning av lager.
Här är en "kortversion".

https://www.skf.com/group/products/roll ... ase-or-oil

Jag är ju långt från en lagerexpert, men har lite erfarenhet. I tillämpningar som bilar och släp har jag varit noga med renlighet, packat in med lämpligt fett och det håller lagrets livstid (som för mig oftast varit längre än bilens eller släpets).
Med små lager med höga varv har jag hanterat det lite annorlunda. Speciellt med över 20000 RPM, kanske kombinerat med hög belastning och hög temperatur. Skulle det varit kontinuerlig gång, som i en stor gasturbin, så hade det varit flöde av olja genom lagret. På t.ex. små motorer, som inte går kontinuerligt har jag smort regelbundet. "Det är smällar man får ta", har jag tänkt.

Här är en IMO intressant historia om vad som kan hända när smörjningen upphör.
En oljekanal borrades från två håll och dom två delarna av hålet möttes inte exakt. "Felet" kunde göra att materialet brast och då upphörde smörjningen.
Avsnittet "Out of Spec" beskriver vad som gick fel.
https://flightsafety.org/asw-article/un ... d-failure/

Definitivt off-topic, men ändå en påminnelse om vad som kan hända när lagren inte längre smörjs.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 17 juli 2022, 10:42:14 Hur är det på sådana här motorer, måste man kortsluta magneterna när man plockar ur rotorn?
Det är neodym-baserade magneter som är tillverkade för att vara ganska tåliga, så nej.
I alla fall inte när man mekar. Kanske vid längre lagring?
Dom tål ofta också ganska hög temperatur utan att tappa magnetisering.

Den här motorn är en borstlös outrunner", så spolar är fasta, inuti och magneterna sitter på insidan av cylindern som omger motorn, och som roterar.

Den här motorn tillhär en kategori som jag skulle beskriva som makalöst kraftfulla i förhållande till storlek och vikt.

Här är en som jag sneglat på för en annan tillämning. 12,5 kW peak (16,8 hk), väger 1,75 kg.
https://www.ebay.com/itm/313983290686?h ... SwbaViclqR

Två sådana kan matcha en 34 hk motor i en WV 1200. Den väger ca 100 kg.

/Pi

Edit: Jag kom på att jag tror jag har en som nedan. 10 kW peak, väger 485 gram.
https://www.rcheli-store.de/Electric-Dr ... 87&p=30287
Hyggligt ös i förhållande till vikten... 8)
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av Micke_71 »

Kullager i stål i borstlösa motorer ska enligt vissa påståenden kunna inducera krypströmmar som påverkar kulor och banor.

Keramiska lager eller hybridlager med keramiska kulor ska motverka detta.

Inte säkert hur det passar in här men kan vara något att fundera på.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av pi314 »

Krypströmmar och keramiska lager
Hittade lite text från SKF (igen) som jag tyckte var intressant.
Det finns dessutom ytterligare en utmaning som finns inneboende i elektriska maskiner, inklusive generatorer. När elektrisk ström passerar genom rullningslager finns det risk för elektrisk erosion som kan äventyra maskinens tillförlitlighet. Erosionen kan skada och försämra lagren, särskilt i maskiner drivna av frekvensomriktare.
Vidare.
Det första tecknet på problemet är normalt en temperaturhöjning. Tillståndsövervakningssystem upptäcker detta även om det också kan märkas på andra sätt, t.ex. att smörjmedlet svärtas (bränt på grund av den högre temperaturen).

Samtidigt börjar det uppstå vibrationer. Detta märks genom maskinens högre ljudnivå eller genom att det upptäcks av vibrationsgivare om sådana är installerade. Orsaken är att den högfrekventa ström som flyter genom lagret ger upphov till mikropunktfrätning på ytan vilket leder till vibrationer.
https://www.skf.com/se/news-and-events/ ... d-bearings

Kanske är det där med frekvensomriktare ett problem som man också kan få med den typ av motorstyrning som John har?
Sedan är det det där med temperaturhöjning. En varningssignal!
Samma med vibrationer. Som antingen hörs eller kan mätas. Jag skulle inte bli överraskad om John har en vibrationssensor i gyrot/3D-controllern i helikoptern?
Kanske t.o.m. telemetri, som kan skicka info om vibrationer till marken?

/Pi
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Telemetri har jag i helin men den mäter drivackens spänning och ström, höjd över marken, Stig och sjunkhastighet, rotorvarvtal. I nyare versioner av V-BAR gyrot och tillsammans med en sändare av samma fabrikar som gyrot, V-BAR Control så finns denna möjlighet att mäta vibrationer och mycket mera. Då all intelligens som tidigare fanns i sändaren nu har flyttat ut i gyrot och sändaren blir, ett gränssnitt; mellan människa och modell typ.

Lager med keramiska kulor hade en av mina modellflygande vänner i en av sina förbränningsmotor i en heli som inte höll speciellt länge. Behöver inte betyda annat än in hans motor blev lagren utslitna fort. så jag planerar att skaffa vanliga kullager så snart jag har lyckats demontera motorn om jag kan demontera alls.

Funderar på att göra en avdragare enbart för detta ändamål.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av jako »

Jag skulle nog försöka tillverka drevet av PEEK, en mycket slittålig plast som tål höga temperaturer. Den går också bra att bearbeta :D
Skriv svar