Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av stefanden »

Jag har fått en ide om att eventuellt bygga en lite udda 3D-printer, jag har kommit över en äldre Zoller förinställningsapparat som det verkar va lite diffus funktion på. Jag har för mig att jag har sett någon 3D-printer byggd med samma princip 2 linjära rörelser samt en roterande rörelse.
Vad tror ni om något sådant?
maskinen har ju ett mätområde på Z-axel 5-600mm samt X-axel 2-300mm detta skulle ju kunna medföra att man kunde få en byggvolym på säg 4-600mm diameter och 5-600mm höjd, samt att ingående komponenter bör ju vara av relativt hög kvalité.
Maskinen är redan idag motoriserad på alla axlar dock vet jag inte riktigt hur bra dessa är för att köra kontinuerligt som en 3D-printer.
Detta får mest ses som en ren ide/spåning, men visst bör det funka?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av tecno »

Tuta och kör.

Servon eller stegmotorer i den nu? Vad har du tänkt dig för styrsystem?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännande allt som gör att vi säger Ahaa är rätt. Har du några grundbilder för mig som inte vet vad en Zoller förinställare är.
Ytan verkar vara just!
Så jag markerar mig som följare till denna tråd.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av stefanden »

Vad gäller motorer som sitter i den nu är jag väldigt osäker faktiskt, sen är det någon väldigt speciel typ av drivning, så blir det bygge är det nu till att modda dit kulskruvar antar jag.
Vad gäller styrsystem vet jag heller inte riktigt, då jag är totalt tappad vad gäller programmering typ arduino/raspberrypi så har jag ingen riktig koll där.
tecno skrev: 8 juli 2022, 13:14:47 Tuta och kör.

Servon eller stegmotorer i den nu? Vad har du tänkt dig för styrsystem?

Jag har inga bilder på just min maskin men bifogar en länk till en sida som säljer en : https://gebraucht-maschinen-handel.de/B ... -gebraucht
Jag håller fortfarande på att felsöka den lite om jag eventuellt kunde få den att funka, men verkar eventuellt vara någon digital ingång som har gett sig på något av alla antika kort som sitter i den.
Lasp skrev: 8 juli 2022, 13:28:26 Spännande allt som gör att vi säger Ahaa är rätt. Har du några grundbilder för mig som inte vet vad en Zoller förinställare är.
Ytan verkar vara just!
Så jag markerar mig som följare till denna tråd.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av stefanden »

Bumpar denna lite, vad tror ni något att lägga ner tid och ork på?
Det är ju en riktigt stabil stomme att bygga en printer av iallafall, maxar man rörelse områdena på den skulle jag tippa på att man får en printyta på i runda slängar 400mm diameter och ca 600mm högt.
Som det är idag sitter det vanliga DC-motorer för drivning av axlarna (X,Z och C-axel), dessa behöver ju rimligtvis bytas mot stegmotorer alternativt servomotorer, sen behöver man byta till typ kulskruvar på X och Z axel då det är någon konstig frikopplingsbar drivning via släta axlar som det är nu, med väldigt fin stigning.
Det sitter förövrigt Heidenhain glasskalor på X och Z-axel om man vill överdriva riktigt.
Jag skulle säga att den mekaniska biten har jag inga som helst problem med att lösa motorbyta samt få dit kulskruvar osv, mjukvarudelen är jag tyvärr helt tappad så det kommer oavsett att bli stopp där tyvärr.
Det vore ju helt klart en udda skapelse att bygga printer av.

Bifogar några bilder på spektaklet med lite plåtar demonterade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av stefanden 12 mars 2024, 08:56:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av säter »

Finns det någon slicer som klarar en roterande axel?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Bygge av highend 3D-printer "Zoller förinställare"

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 10 mars 2024, 20:26:29 Finns det någon slicer som klarar en roterande axel?
Detta är ju också en väsentlig fråga, jag har väl nästan börjat att fundera på om det skulle gå att sköta i "styrsystemet" tänk som en industrirobot, du kan definiera XYZ och sen jogga roboten i koordinatsystem och styrsystemet räknar ut vart varje axel behöver vara för att verktyget skall ta sig till programmerad XYZ-koordinat.
Men hur detta skall lösas just mjukvarumässigt är jag inte speciellt hemma på dessvärre.

Men skulle man kunna lösa det på detta viset så bör man ju mer eller mindre kunna använda vilken slicer som helst då du programmerar den med XYZ som vanligt :humm:
Skriv svar