Kretskort som går sönder på löpande band

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av AndLi »

Det går inte att hitta en mosfet med samma footprint men högre spänningstålighet att byta till när den går sönder?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av carpelux »

Nätaggregat från en laptop kunde vara ett alternativ.
Ger ca 20v dc stabbat och kan leverera lite effekt om det skulle behövas.
Brukar vara lätta att hitta begagnade också.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Icecap »

Kanske en LM7818 med ett par motstånd för att öka spänningen en aning.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Bah!

Tillbaks på ruta ett. Min egen okunskap verkar skicka mig på villospår.
Nu har jag mätt på en central som är i drift och fullt fungerande och den har 12.8 Volt mellan pin 2 och 4....

Så nu är frågan, det verkar ju som att jag har 2st XRP7664i per kretskort och dessa kretsar matas från samma källa. Rimligtvis kan jag anta att 12.8 Volt är den korrekta matningsspänningen på den kretsen på detta kretskort då. Så frågan är nu, vad är troligt:

Någonting går sönder så att 12,8 volt matningen blir 20 volt och bränner sönder en av XRP7664 kretsarna
Eller
En av XRP7664 kretsarna går sönder av annan anledning och då får den andra kretsen 20 volt istället för 12,8 för att den trasiga XRP7664 inte är med och drar ner matningen längre?
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Castor »

OM en trasig krets höjer spänningen från 12 till 20 måste något vara allvarligt fel i konstruktionen. Troligare är väl att något i spänningsmatningen pajar och tar den ena kretsen, den andra är kanske lite tolerantare och klarar sig till dess ni kopplat ur kortet.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Det jag menar är att jag har:

Krets Y genererar en 12,8 Volt matning åt två stycken Krets X

På min enhet så har en Krets X gått sönder och släckte hela moderkortet då den var kortsluten, när jag tog bort den kretsen så startar moderkortet igen men nu har den kvarvarande krets X 20 volt istället för 12,8 Volt


Kan kortet vara konstruerat så att båda krets X måste vara på plats för att dra ner spänningen till 12,8 volt, och om en av krets X saknas så får den kvarvarande hantera för hög spänning.

En helt vanlig paralellkoppling alltså, säg en LED som är gjord för 12 volt, paralellkopplar man 2 såna på en 24volt matning så är det OK, men tar man bort den enda så kommer en av LEDsen att få 24 volt vilket den inte är gjord för.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av pi314 »

Det är någonting där med parallellkopplingen som är lite konstig...

Säg att du har en enhet som ska ha 12 volt och som vid 12 volt drar 1 ampere.

Om du kopplar två sådana parallellt ska du fortfarande strömförsörja med 12 volt, men strömförbrukningen blir nu 2 ampere.

Om enheterna tål att seriekopplas så kan två seriekopplade eneter strömmatas med 24 volt, 1 ampere.

Om du parallellkopplar två enheter och skickar in 24 volt på dom så brinner troligen båda upp (läs: förstörs båda).

/Pi
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Jamen just det, jag glömde att det gäller seriekoppling och inte paralellkoppling, fattar inte hur jag tänkte där ...

Men är mitt antagande att det behövs två stycken krets X för att dra ner spänningen till 12,8 volt, eller är att jag har 20 volt ett symptom, och att om jag monterar en ny krets x så kommer den också få 20 volt nu? :)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av pi314 »

Jag skulle tycka att det är en tvivelaktig konstruktion om det är gjort så. Någon annan kan ju tycka att om kortet går sönder ska det kasseras och ersättas med ett nytt.

/Pi
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Ja det vore ju det bästa om man kunde få tag i nya enheter. Men eftersom de fortsätter dö en efter en så är det inte hållbart i längden. Sen är det ju helt kört att få tag i pga. komponentbrist så det är helt kört.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Castor »

Om jag kollat rätt finns en kompatibel, LP1482, i lager hos mouser.
Kan finnas problem med några parametrar, men finns över 800 i lager.
https://www.mouser.se/ProductDetail/Mon ... 2Bug%3D%3D
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

Om denna krets (med kringkomponenter) är en DC-DC-omvandlare och målet är att få igång ett system det inte går att köpa färdiga ersättningskort till så skulle jag nog rekommendera att hänga på en separat färdigköpt DC-DC-omvandlare eller någon annan lämplig lösning som ger rätt utspänning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Icecap »

Om matningen är på 20V och varje kort behöver 12,7V så en seriekoppling vill ge 10V till vardera kort är det en katastrof!

Det går inte att garantera att båda kort hela tiden drar identisk med ström - och drar de inte identisk med ström får ena kretskortet högre spänning än det andra!

Jag hoppas verkligen att de inte är kopplat så - men är de är resultatet som förväntat.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Det sitter förmodligen en förregulator innan dina regulatorer som tar ner spänningen från 20-29 V till 12 V.

Om man tittar på fotot på ditt kort verkar det sitta en regulator nedåt till vänster om din markerade svarta ring. På kapseln står det 3306 någonting.

Om detta är en förregulator som går sönder kan du få de felsymptom som du beskriver.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Borre »

Ja MC33063 (MC och en massa andra tillverkarkoder) är en klassisk (och kass, tycker jag) gammal switchad regulator, kolla upp hur den är gjord och vilken spänning den ger.
Skriv svar