Sida 1 av 2
Mäta hjulhastighet med halleffektgivare: vilken?
Postat: 6 april 2006, 17:24:47
av gunne
Hej! Jag ska försöka förbättra ett antisladdsystem genom att ersätta de optiska givarna mot halleffektsgivare (induktiva givare). Systemet vill ha 50 pulser/varv.
Tanken är att borra 50 hål i bromsskivorna och ha en hallefektgivare som känner av om det är metall framför eller inte. Funkar det? Eller måste man montera 50 magneter på skivan? Tycker att man borde kunna hitta en givare som funkar.
Vad föreslår ni? Skulle
denna funka? Max 150 grader kanske inte är så bra om den ska sitta på bromskivan. Alternativet är ju att ha en extra skiva bakom bromsarna, men ju färre delar desto bättre...
Postat: 6 april 2006, 21:15:15
av Henry
Om man sätter en magnet bakom en hallgivare så detekterar den om det kommer metall framför den då magnetfältet ändras. Sätter man magneten bakom metallen och givaren på andra sidan så funger nog även detta. Har dock inte testat det.
Men är det så bra att ersätta elektronik i antisladdsystemet med andra grejer?
Postat: 6 april 2006, 21:57:32
av gunne
Det är till en bil som utvecklas från grunden... Formula student.
Givaren som jag länkade till är av just den typen att den har en magnet en bit från halleffektgivaren.
Postat: 6 april 2006, 22:20:48
av EagleSpirit
Hmm, det där med att magnetsätta hela bromsskivan var smart. Jag har ju planer på att mäta hastigheten på motorcykeln och där är det ju redan en massa hål i skivan. Eller är det en mindre bra idé eftersom den lär suga åt sig bromsdamm och annat skit som då lär sätta sig på bromsskivan.
Skulle man kunna få se lite mer av bilen? Om den har börjat byggas dvs.
Postat: 6 april 2006, 22:24:09
av RDX*
Varför inte fixa ordentliga grejor som är gjorda för den miljön
Elfa:73-490-38.
Man kan säkert få tag på riktiga ABS-sensorer eller hitta mer lämpade hall-sensorer som är gjorda för industrin.
Postat: 6 april 2006, 23:04:21
av EagleSpirit
Jag tänkte använda sensorn
KMZ10 från ELFA. Det är tydligen flera som har använt såna till varvtalsmätning av fordon.
Postat: 7 april 2006, 02:21:30
av Icecap
Det kommer inte att fungera!
Bromsskivan blir så varm att sensorn dör, detta säger jag baserat på praktisk erfarenhet.
Postat: 7 april 2006, 07:14:52
av EagleSpirit
Vad negativ du låter

Jag har ju iaf turen att kunna montera på drevet istället.
gunne: Hur ska du kunna montera en skiva bakom bromsen? Kan du beskriva lite? Hur "dåliga" är de optiska givarna? Är det verkligen nödvändigt att byta ut till en hallsensor?
Postat: 7 april 2006, 13:36:41
av gunne
Kan inte visa några bilder, allt är hyffsat hemligt än så länge.
När jag säger montera bakom bromskivan menar jag längre in på axeln. Antagligen blir det detta som gäller då bromsskivan blir för varm.
Problemet är att de optiska givarna blir smutsiga av vägdamm etc och det är inte så bra om det slutar funka mitt i loppet.
Postat: 7 april 2006, 14:09:46
av JimmyAndersson
Tyvärr så brukar värmen från bromskivan sprida sig ganska mycket.
Även jag baserar det på praktisk erfarenhet och brännmärken av hjulbultarna. (Vi hade lite bråttom till verkstaden för att byta däck. Skruvade loss en bult och fångade den i handen, men släppte den lika fort. Den var extremt varm!)
Postat: 7 april 2006, 16:07:13
av Icecap
Jag svetsade ett par vinkler på framhjulsnavet på min 245'a och skruvade fast en aluskiva med magneter i på dessa. Sedan hade jag en spola som pick-up men då det satt under dammskölden brann det lugnt o fin sönder av värmen.
Och när du säger "loppet" och "hemligt" förstår jag att vi snackar tävling på något nivå och där brukar det inte just att vara kyligare runt bromserna
Alltså behöver du någon grej som du antingen kan leda kalluft in på direkt OCH efterkyla med en 12V datorfläkt kanske? eller som kan sitta så pass långt från bromserna och fortfarande ha rörelsen inom mäta-räckvidd.
Postat: 7 april 2006, 18:07:48
av Henrik
Jag är nyfiken på de optiska givarna som inte höll måttet, vad var det för några, och varför dög de inte?
Postat: 7 april 2006, 18:40:53
av Henry
Sen kan ju kanske magneterna under långa loppet dra till sig diverse metallspån som kanske hade kunnat orsaka problem i avläsningen.
Postat: 7 april 2006, 19:05:38
av EagleSpirit
Henry: Det är det jag är orolig för i min lösning och om man håller sig så nära som gunne tänkt lär det som jag skrev tidigare även fästa sig på bromsskivan och det är ju mindre bra. Om man isolerar med lim eller liknande så lär väl inte effekterna bli för stora?
Här är en produkt som jag på sätt och vis går efter i mitt bygge. Kan kanske ge lite tips.
Postat: 7 april 2006, 20:05:36
av Henry
En avläsningskiva isolerad från yttervärden av något slag som har packningar runt om så att inget skit kan komma in där också avläsningen sitter är kanske en av dom säkraste lösningarna för lång tillförlitlighet men kanske och den dyraste.
Vet dock inte hur du praktiskt sett hade tänkt dig isoleringen som du menade.
Annars om det skulle kunna gå att bara använda en puls per varv på hjulet eller så så kanske man kan använda ett tungelement. Dom är ju visserligen långt ifrån lika snabba som elektroniska men kan kanske fungera. För så länge som det finns ett magnetfällt så reagerar dom på detta även om det skulle sitta en del metallspån på det.