Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Sunkann »

För att prova programering så hittade jag på ett projekt att ta mig an hemma, dvs styra framledningstemperaturen på varmvattenledningen.
Sätte in en esbe 3 vägsshunt 4min gångtid 90 grader.
Tejpade en vattentät ds18b20 på varmvatten röret.
Knopade ihop 2 while kretsar en som startar 45.5 grader och släpper på 45 och en som startar på 44.5 och släpper på 45. Dom styr 2 relän ett som sköter av och på och ett som växlar håll.

Problemet jag får är att tempgivaren hinner inte med att registrera temp förändringen så jag skjuter över målet så att säga innan regleringen stannar av så det svajar skållhett/iskallt.
Ser i terminalen att den registrerar samma temp 3 gånger innan den ökar till nästa steg som den visar tre gånger innan nästa ökning.

Hur får jag till en snabbare temp mätning?
Blir det bättre med en "vanlig" ds18b20 som jag monterar med värmeledningspasta och isolerar in eller skall jag välja annan givare.?

Tänkte jag skulle få igång detta till att börja med så får jag brottas längre fram med andra bekymmer som kommer, bl a kallning på varmare vatten vid längre stillestånd i röret när tempen avtar fast det finns i beredaren.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av H.O »

Det bästa är såklart om givaren sitter direkt i flödet, alternativt i ett dykrör/ficka men det kan ju vara krångligt att montera. (Typ ELFA: 302-27-886)
Ett alternativ är ju att ändra på sättet du kör ventilen.
Om det är lite för kallt kör du ventilen "mot varmt" i 10sek* och stannar där. Sedan väntar du lämplig tid innan du läser av temgivaren. Är det fortfarande för kallt kör du 10sek till osv. Om/när det verkar fungera kan du tweaka det lite så att du kör en ventilen en längre tid om reglerfelet är stort och kortare tid om det är litet. Och snart har du en PID-regulator med en långsam PWM-utgång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Icecap »

Om shunten körs så länge villkoren är uppfyllda blir det problem.

Grejen är att regleringen sker mycket snabbare än mätningen.

Rätt är att OM det ska regleras att göra som H.O. skriver: Köra shunten en kort tid och vänta en viss tid innan nästa reglering, kanske ett minut eller så.

Tiderna får du experimentera med.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Sunkann »

Tackar, har inte tänkt i dom banorna.
Jag får experimentera vidare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av mrfrenzy »

Sådan här reglering behöver inte alls vara snabb.

Gör exempelvis såhär:

*Om temp >45 kör motorn i 3 sekunder och vänta en minut

*Om temp <44 kör motorn åt andra hållet i 3 sekunder och vänta en minut

*Om temp är mellan 44 och 45 gör inget och vänta en minut
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Sunkann »

Ser att jag inte preciserade att det är tapp varmvattnet som jag försöker reglera så blir lite ryckigt mellan flödena. Men borde ju funka med för kallt längre kör period för varmt kortare kör period, sen trimma in beroende på avvikelse.

Om vi spånar vidare med givare i media, hur snabb skulle en pt100 givare bli? Blir den så snabb så det är värt att montera en sådan, eller får jag fortfarande för stort släp?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skapa förutsättningar att mäta innan du ger dig på reglering.
Då har du kanske dygnsunderlag Vad skall du förändra mot under hela dygnet!
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av pi314 »

Jag måste kolla om jag har förstått problemet.
Ser det ut så här?

––85-90°C från beredare-->I--------I
                          I  Shunt I–––––(givare)---->VV-ut
––8-10°C kallvatten in––->I--------I

I så fall är det flera faktorer som har betydelse.
När man inte tappat på ett tag så gissar jag att man har dessa temperaturer, om du har ca 20°C i rummet där detta finns. Lite beroende på avstånden. Koppar leder värme bra.
– Shunten: ca 20°C
– Givaren: ca 20”C

Arduinon bör veta:
– Tappas vatten nu?
– Hur står shunten just nu?

Jag tror att shunten ska ställas i "viloläge" ca 45°, som ger en temperatur på ca 45°C.
När man sedan börjar tappa ska Arduinon vänta några sekunder så att varmvattnet nått fram till givaren innan den börjar styra shunten.
Sedan ska Arduinon justera shunten. Med lämpligt valda tidsmellanrum och med lagom stora steg.

Valet av tidsmellanrum och steg ska göras så att du får snabbast möjliga inställning av rätt temperatut, utan att systemet blir instabilt, dvs. att temperaturen börjar pendla.

Bara några tankar. Om jag nu uppfattat problemet rätt?

/Pi
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Sunkann »

Du har förstått problemet rätt.

Shunten har 2st microbrytare för ändläge, är inne på att montera en till så shunten inte kan blanda in mer kallvatten vid fullvarm beredare att framledningen kan gå under (förhoppningsvis) 45grader för att snabbt hitta ett noll läge att utgå ifrån och successivt pytsa ut mer varmvatten när beredaren töms.

Första steg känner jag är att få till en snabbare avläsning av tempen för som det är nu tar det en evighet att känna av förändringen. Jag har ju duschat färdigt innan tempen stabiliserat sig som det är nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av mrfrenzy »

Om man ska reglera tappvarmvatten brukar man ha en helt mekanisk blandningsventil, eller en snabb motorventil och snabba givare i dykrör.
Värmebehovet ändrar sig väldigt snabbt när kranar öppnar och stänger.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av pi314 »

Kanske är det snabbare avläsning som är lösningen?
Det borde gå att se hur lång tid det tar för givaren att ge rätt värde, efter att du börjar tappa.

Om du har Arduinon kopplad till datorn så kan du ju logga temperaturkurvan från givaren där.

Jag tror att det vore lättare att få till en bra styrning om Arduinon vet läget på shunten. Har du länk till datablad på shunten?
Vad är det för motor? Om det är en stegmotor och du har två ändlägesswitchar så kan ju Arduinon vid uppstart köra till ett ändläge och sedan hålla reda på vinkeln.

/Pi
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Sunkann »

Mrfenzy: Har innan trott att det skall fallera på att motorn går för långsamt, men nu haltar jag på att jag inte kan mäta temperaturförändringen snabbt nog.

Pi314: tror också att snabbare mätning är lösningen för att jag skall lyckas.
Det är en esbe ara 671. En nolla sen 2 trådar att lägga fas på beroende på vilket håll man vill köra och microbrytare i var ende för att inte överköra.
Vinkeln borde arduino kunna känna av som du säger med att hålla reda på gångtid + vs -.
Men den har ju ungefär 45 graders juster mån jag aldrig vill hamna i varav min fundering på en extra microbrytare för att inte släppa på för mkt kallvatten.

Visst hade en mekanisk lösning vart det enklaste, men nu hade jag (hittils) delarna liggandes samt letade efter något att lära mig programmera mot, dock visades mitt enkla projekt inte vara så enkelt som jag trott.
Vad har ni för förslag att använda för att få till en snabbare avläsning? Dykrör kan jag få till men vad för givare skall jag använda.?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av pi314 »

ARA671 drivs med 230 V AC och har en gångtid på 240 sekunder för 90°.
Vad är det för skillnad mellan 3-punkts styrning och styrning med proportionell signal?
Kan man välja själv den vinkel (dvs. blandningsförhållande) då eventuell extrabrytare slår om?

Kan det inte vara ett problem att ARA671 är ganska långsam?

/Pi
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av Sunkann »

proportionell signal hittar jag inget om ?
Som jag förstår efter ha plockat isär shunten är Ara 671 "dum". Den tar in nolla samt fas till 2 olika krets kort som tar ner spänningen till en motor som endra snurrat höger eller vänster. Som via nedväxling med kugghjul driver axeln. Det som hindrar shunten att bara snurra 90grader är ändlägesbrytare, alltså ingen möjlighet att återkoppla vart den är.
Den extra bryter man kan köpa går att montera vart som inom lägesregleringen. Kostar 600kr om jag inte missminner mig och fyller samma funktion som egen mikrobrytare för några tior, dock antagligen lättare att montera.

2 punkt styrning för endra på eller av/vilket ändläge att ligga mot.
3 punkt för att släppa inom vilket gradantal som helst (inom 90)

Är inne på egen brytare för att begränsa ner den till ungefär 45grader slag, 40 gradigt vatten vid full laddad beredare (får experimentera mig fram).

Jaga tag i snabbare givare till veckan.

Ändra styrning så när tempen är mindre än x eller kallat på varmare vatten visst länge köra den till det nya ändläget. (Tempen sjunkit pga uteblivet flöde)

Justera gångtid/avläsning för att inte skjuta över målet.

Eventuellt montera flödesgivare, inget flöde ingen reglering.

Längre fram en snabbare shunt, kanske några mer temp givare för att kunna förutspå lämplig gångtid.

Uppdateringar/förändringar i projektet kommer ske långsamt pga brist på tid och kunskap. Detta har liten praktisk betydelse i min vardag och görs endast i hobby syfte.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förbättra vv framledningsstyrning arduino

Inlägg av JimmyAndersson »

Röret värms/svalnar långsammare än vattnet, så du lär behöva dykrör och någon givare som tål att ständigt vara i vatten (och eventuellt är livsmedelsgodkänd.) PT100 bör funka.

Jag läser av varmvattentempen (med isolerad DS18B20 utanpå ett rör vid vedpannan). Gör det bara för att kunna kolla om det finns varmvatten utan att behöva gå ut och kolla, och utan att behöva spola vatten någon längre tid. Det räcker att öppna kranen och kolla i mobilen.
Skriv svar