Lära sig Linux?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av Glenn »

Inte någon som kan linux bra heller.

Med tanke på att dom skriver ALSA/Pipewire så kan man ju anta att det det handlar om ganska avancerade saker.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Ett annat jobb från AF där de vill att man ska hålla på med "Embedded Linux".
Många "embedded-annonser" innhåller ofta Linux men då kanske det är olämpligt med de kurser jag sneglat på?
  • Programming languages: Embedded C, C++, Python, C#, Java
    Model-based development: Matlab - Simulink
    Operating systems: Linux, Embedded Linux, Real-Time operating systems (FreeRTOS for example)
    Electronic development : Altium, Eagle or equivalent for PCB design and simulation
    Methodologies: Scrum and Agile
https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/26289231
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle säga att skippa alla kurser och ge dig på något projekt istället. Kanske prata med någon udda hårdvara ifrån en Raspberry Pi där du skriver en drivrutin för sagda hårdvara och någon applikation i valfritt språk som pratar med drivrutinen.

Det skulle nog ge en ganska bra grund i Linux-utveckling och de arbetsuppgifter man kan tänkas få i de annonser du skriver om.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av AndLi »

På Svenska söker de en "Projekteringsingenjör, el-tele och elektronik"
På Engelska söker de en "Embedded SW/HW Engineer"
Är det verkligen samma roll?

Det är alltså en nystartad konsultfirma som söker konsulter till framtida uppdrag tolkar jag det som?

"You have completed a Master's degree in Computer engineering, Electrical Engineering or similar and have at least one year experience."
Och ganska junior, fast det är väl på gränsen för när de börjar säljas som seniora konsulter :D

"You have the ability to work independently and have excellent problem solving skills."
Du blir uthyrd som timresurs till olika bolag, kollegorna på konsultfirman träffar du på sommarfesten :D

Onej, jag har inte en mörk syn på bemanningsföretag, oj förlåt konsultfirmor :D
Fast storleken gör de ju helt klart intressanta, men de kan ju köra de vanliga flosklerna de med :D

De verkar också ha kontor i Frankrike, 243 anställda finns på linkedIn, svenska linked in sidan säger 80 anställda...

"CLEEVEN Sc is a start-up company in the field of Consulting in Engineering and Technology located in central Stockholm. All our clients are located in Sweden."
Jag blir lurad av start-up, jag tänker 5-10 anställda, men det behöver det såklart inte vara...
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av agehall »

Låt mig säga såhär - om du kommer till mig och vill ha ett jobb som utvecklare, så kommer jag inte ens titta på vad du har läst innan du berättat om dina senaste tre projekt som du ägnat dig åt på fritiden. Att du lyckats ta dig igenom en eller flera kurser på högskola säger ingenting. Om du däremot kan berätta passionerat om hur du har hackat på saker på fritiden (eller i tidigare jobb för den delen) och kanske beskriva några problem som du har löst på ett sätt som visar att du har gjort mer än kopierat kod från StackExchange så kommer du få ett jobb.

Och fundera på vad du vill - om du ”lär dig Linux” så är det nog mer sysadmin jobb som blir aktuellt. Om du vill bli utvecklare så är det en nödvändighet att ha viss kunskap om OS:et du ska jobba i, men det mesta kommer till slut att handla om hur bra du är på att programmera och förstår hur du använder APIer.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

För självstudier, kommer jag igång bra med en bok som den här?
https://www.amazon.co.uk/Linux-Bible-Ch ... 8884&psc=1
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Det enda med en bibel är väl att det aldrig nämns ett ord om helvetet?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av Glenn »

Rent generellt om datorböcker, och i SYNNERHET *IX-böcker, kolla fotot på författaren, ju större skägg desto bättre bok.

Det kan låta tramsigt, men det stämmer typ 99% av gångerna :D

I övrigt har jag tittat i en hel del linuxböcker, men aldrig hittat nån riktigt bra.

Den enda boken jag eg använt och haft nytta av är kursdokumentationen för RHCE-kursen, men den är ju väldigt redhat/fedora-specifik.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av mankan »

Att W. Richard Stevens tillhör 1% håller jag inte med om. Kolla också författarna till Linux Device Drivers, inte mycket skägg. Bra bok.
/Marcus, skäggig Linux-nörd sedan 30 år, proffs i ca: 20år.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Om jag studerar mycket Linux växer alltså skägget till slut okontrollerat?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av mankan »

Nej, inte i mitt fall. Kanske krävs det mer kunskap i mer utdöda/döende Unixvarianter som Solaris, SunOS, Irix, AIX, HP-UX m.fl. för skäggväxten :lol:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av AndLi »

Under tiden du har funderat på vilken kurs du ska välja, hur mycket linux har du kört?

hitta på något projekt med en raspberry Pi eller beaglebone eller något, dra igång en yocto byggmiljö om det nu är embedded du vill syssla med, och få lite hands on...

Har kört embedded linux sen 2007, linux i allmänhet sen 2004 och visst växer skägget, men det trimmas bort veckovis...
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av mankan »

Enligt mig så är Yocto en styggelse för Linuxutveckling av mjukvara men för konfiguration av en Linuxdist så funkar det.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av AndLi »

Tja jag har en hatkärlek relation till det :)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18281
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

AndLi skrev: 8 juli 2022, 21:50:51 Under tiden du har funderat på vilken kurs du ska välja, hur mycket linux har du kört?

hitta på något projekt med en raspberry Pi eller beaglebone eller något, dra igång en yocto byggmiljö om det nu är embedded du vill syssla med, och få lite hands on...

Har kört embedded linux sen 2007, linux i allmänhet sen 2004 och visst växer skägget, men det trimmas bort veckovis...
Ingenting i princip. Red Hat testade jag en gång men jag kunde inte få till det med skrivardrivrutiner. UNIX läste vi på gymnasiet 1985 typ. Jag har boken kvar.
Skriv svar