Lära sig Linux?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av E Kafeman »

Att "hålla på med Raspberry Pi" är lite ospecificerat.
Det är att "hålla på lite med Andriod" om man ringer via en android-lur. System-kunnande är något helt annat och som inte behöver inbegripa egen programmering, men gissar att det är programmering för en viss miljö som efterfrågas och vilken mån kunskap om operativet krävs för detta.
Här en intro om några vanliga operativsystem: https://www.uow.edu.au/student/learning ... g-systems/

Man installerar Windows för att kunna köra program man skriver för Windows men det är inget krav. Man kan skriva programmen på en MAC-dator i väntan på att få tillgång till tänkt hårdvara och operativsystem.
Samma för Linux eller Arduino, det är lättare att utveckla program om man har rätt miljö för att testköra det man skriver.
Mesta enklare programmering kräver inte kunskap om specifika egenskaper för operativ-systemet utan handlar om att lära sej rätt syntax för programmeringsspråket man valt att skriva i och valt operativ.
Klassikern att få en dator att skriva "Hello World" har rätt snarlik syntax oavsett programmeringsspråk eller vilket operativ man skriver för och kräver obetydlig kunskap om operativet.
Ska man däremot skriva en etta eller nolla ut på en hårdvaru-pinne för att få en lysdiod att blinka så skiljer det vilken hårdvara man använder. I Windows finns t.ex. inte längre direkt port-åtkomst medans det är en väsentlig del för många andra operativ-system.

Är det mer generella program kan man provköra sina alster i virtuell maskin. Jag har t.ex. virtuellt Android-operativ installerat i min Windows-dator för att enkelt testköra det jag programmerar.

Att skriva program, för det behövs en text-editor vilken kan finnas i vilken miljö som helst. Det går skriva program i DOS-miljö eller på mobilen för alla andra hårdvarumiljöer.
Länge sedan nu men förr skrev jag mycket på vanligt rutat papper. Det gällde främst när man programmerade hårdvarunära och där man gjorde massa sidonotationer om andra register osv.
Man fick renskriva i efterhand med en vanlig texteditor men programutvecklingen och dokumentationen var ofta på pappers-format.

Det man skriver kan vara för valfritt operativsystem och koden kan vara lågnivå assembler eller något mer hög-nivå såsom Pyton som blivit populärt eller vanlig hemside-kodning, HTML och JAVA, javascript perl, Ruby mm, som kan fungera för många operativ-system.

Vissa text-editorer har inbyggd hjälp, såsom koll av syntax, kompileringsstöd, funktion för uppladdning av mjukvara till annan dator,och kanske rent av någon form av debugging av den kod som körs.
Jag skriver kod för de flesta olika miljöer. Det mesta jag skriver är enkla saker och ett fåtal rader. Mycket skrivs med vanlig text-editor, https://notepad-plus-plus.org .
Inte för att den editorn är bra utan för att text-editorn startar på en bråkdel av en sekund och den är så pass enkel att jag begriper dess funktioner utan instruktionsbok och text-färgerna går välja för bra synlighet på bildskärmen.
Mer integrerade system kan vara tröga att starta bara för att skriva några rader kod. Delvis då det oftast löper en massa program samtidigt i min dator som gör datorn extra trög så en mer komplex programmeringsmiljö tar tid att starta.
En dator enbart för programmering kanske skulle vara mer optimalt och den skulle säkert kunna köra allt jag behöver på en RPi förutom då att jag programmerar en del i Labview som är en i huvudsak grafisk programmering-miljö som kräver stort utrymme i datorn.

Nu är det nya tider. Att börja lära sej programmering och programmerings-miljö hör forntiden till. Lite som att hacka runor i sten när opertivmiljön integrerat i grundoperativet tar emot ditt tal och omvandlar till text som direkt rättstavas och fixas till så att datorn kan reagerar i hård och mjukvara på vad du säjer.
"Siri vad är klockan?" var häftigt för några år sedan, när datorn kunde svara på sådana frågor. Numera har denna ord-förståelse tagit många mindre kliv framåt som var och en kanske inte imponerar men som tillsammans är väldigt intressant och som ser ut att ha bärighet nog att bli en del av vår framtida vardag.

Nu kan man t.ex. be datorns AI-interface att skriva ett datorprogram för en viss programmeringsmiljö och önskat språk, ett program som utför en önskad funktion.

Man slipper tidsödande debugging och leta syntax-fel då man automatiskt kan få skrivet det man vill, helt felfritt på första försöket och istället för att programmera i dagar kan man få samma sak färdigskrivet på några sekunder.

Som av en händelse så finns svaret på om Windows eller Linux är bästa valet, besvarat av samma artificiella intelligens som i samma video visar sina programmerings-förmågor:



Det är Openai / GPT-3 som är motorn bakom detta, och som redan används i många kommersiella programvaror. Exempel https://openai.com/blog/gpt-3-apps/
Openai är fritt att använda för privat bruk.

En intressant aspekt är hur komplicerade program som openai kan skriva. Svaret är att den kan allt som du förmår formulera frågan och svaret till. Den tränar sej själv att åstadkomma det konstruktiva som ligger mellan frågan och svaret tills den når målet.

De i videon visade programmeringsexemplen är för den som kan lite programmering busenkla exempel.
Det intressanta är att dessa enkla exempel visar klart att Openai är fullt kapabel att skriva grundläggande dator-program och baserat på min egen erfarenhet som programmerare, har man kommit så här långt så är man mycket självlärande och kan snabbt lära sej betydligt mer avancerad programmering.

Är det bara att kasta in handduken, ge upp att tävla mot maskinen, det är forntida att lära sej programmering?
Kanske någon gång i framtiden.
När man programmerar är 95% av tiden att leta lösningar, leta dokumentation, leta egna feltänk och verkliga programmering-produktiviteten är låg mot vad den kunde vara om jag vore felfri och visste allt om hårdvaran på förhand.

Det som skulle vara spännande vore att programmera i kompanjonskap med GPT-3 eller GPT-4, där AI tog hand om all rutin-programmering, fyllde i det saknade i programkoden och kommenterade koden såsom jag tänkt och fixade så mina felaktiga kolon blev korrigerade till semikolon, medan jag själv sysslade med de mer svår-definierade logikproblemen i programmeringen.
AI lär sej fort så tyvärr får man räkna med att situationen snart blir den omvända, man får bara syssla med grovjobbet medans maskinen funderar på hur de större logik-problemen ska lösas med effektivast möjliga kod.

Som många undrar jag var gränsen går för vad man kan formulera och få absoluta svar på från ett AI typ GPT-4.

Svaret på den yttersta frågan.... om meningen med livet, universum och allting är.... som vi vet redan besvarat men många frågor behöver inte vara av den dimensionen för att ändå svaret ska vara av stort värde.

Redan nu besitter GPT-3 många intressanta svar som vi ännu inte formulerat någon fråga för, så här finns mycket ogjort och nya affärsmöjligheter för en smart programmerare.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av guckrum »

Jag citerar ur videon: "I'm pretty sure it probably works". Jamendåså! :-)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av E Kafeman »

Nu beror det på vem som säjer det och det är i detta sammanhang ett gott betyg att koden ser ut att förmodas fungera.
Dave Plummer är en legend som blivit dollar-miljonär på sitt programmerings-kunnande, maskinkod,assembler och C++ och särskilt i windows-miljö är han rätt oöverträffad vad gäller produktivitet.
Både inom och utom Microsoft står han för utvecklingen av ett antal välkända program men har också anklagats för att låna andras kod på oetiskt sätt.
Han är en av de få som ens ser det som möjligt att läsa hex maskinkod för x86 och förstå instruktionerna.
Är autistisk men det är endast en av hans många diagnoser. Bilnörd är en annan. Han har en av bilarna i vardagsrummet.
Som de flesta programmerare vet han att om en kod kompilerat 99 ggr oförändrad felfritt, är det troligt att det fungerar nästa gång också, men det vore misstag att lova det.
Därav att en erfaren programmerare aldrig lovar att något är 100%.

Kod som ska premiär-demonstreras, kod som alltid fungerat bra, den pajar alltid när man ska dema för kunden.
Demonstrations-djävulen överträffar alltid föregående stress och härdningsprocesser.
Det hände både Apple och Microsoft, vid hypade operativ-premiärer fick man blå-skärm och annat för operativ som säkert fungerat helt felfritt de senaste 99 gångerna man provkörde.
Här premiärvisas Win98 för CNN:



Demo Apple 4:



Det är bara exempel, problem har alltid funnits vid släpp av alla större program-revisioner.
Frågan är om AI kan lösa det, vara mer felfri vid skrivande av kod än mer mänskliga varianter förmår.
I vart fall skrivs här 10-20 rader fungerande kod på ett fåtal sekunder.

Ge samma uppgift till en vanlig programmerare och om denne är snabb finns körbar kod inom 2-3 minuter, dvs 50 gånger långsammare och förmodligen mindre fri från misstag.

För den arbetsgivare som betalar programmerarens timlön för sådant är AI ett intressant alternativ som inte kräver lön, semester eller reglerad arbetstid.
Om inte programmeraren tar till sej tekniken som ett verktyg att lyfta sej själv och sin produktivitet finns risken att AI-maskinen helt tar över.
AI är ett hot mot många yrkesgrupper.
Tidigare sa vi att det är ok att t.ex. svets-robotar tar över monotona svetsjobb, att monteringsrobotar ersätter mänsklig montör för tråkiga jobb som inte kräver någon större tanke.
Det är här robotar i kombination med AI kan ersätta tidigare ohotade yrkes-grupper och enbart AI kan själva programmera sej själva till smarta telefonsvarare t.ex.och på egen hand uppdatera hemsidor baserat på talad input. Plötsligt behövs inte de tjänster som tidigare erbjöd sådant.

Ett annat område skulle kunna vara att låta politiker ersättas med AI som tar till vara våra kollektiva intressen före politikerns personliga välstånd eller dess partis enögda intressen som ofta tenderar att i första hands tillvarata partiets intressen att få fortsätta existera efter nästa val. AI skulle inte kräva dyra flyg/taxi/traktamente och AI skulle inte ljuga i egna intressen såsom många av våra nuvarande politiker gör.

Jag ställde en fråga till GPT-3, där GPT-3 skulle svara kortfattat på min fråga:
Should Sweden join NATO?

GPT-3 svarade:
Main reason to join NATO is to have someone who protects you from a group of people who want to invade you.
There are, however, a few other reasons Sweden should consider joining NATO and one of them is that it opens up lucrative foreign markets for Swedish companies. This could be through direct partnerships, or indirect ones like trade agreements with non-NATO countries.

In terms of military benefits, there are many factors involved in the decision but not all of them are discussed here because that would get complicated and lengthy. Many experts agree that Sweden's access to NATO could be beneficial for Swedish defense industry which is struggling to find new customers in the current market environment.

Hade ingen aning om att det var brist på kunder till våran vapenindustri. Ukraina är kanske osäkert att sälja till, de vill köpa allt på kredit.
Turkiet vill ha billiga vapen att jaga PKK med i utbyte mot ett medlemskap i NATO. Erdogan har varit chef för bazaren i Istanbul så han vet hur man förhandlar för bästa affär.


Provade att fråga till GPT-3 hur den ser på framtiden för programmerare:
AI future as programmer can replace human programmers.

Artificial intelligence is being developed to replace human programmers. What does this mean for the future of programming? Who will work as a programmer in 30 years?

With the advancements in AI and robot technology, the number of people who can code has been declining. What were once considered to be in-demand jobs are now high paying skilled trades that require extensive training and education. With AI moving into these fields, it is estimated that there will only be a need for one coder per company by 2030 - 2050. Which begs the question: Who will work as a programmer in 30 years?
Två robotar diskuterar kärlek:
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

De kurser jag sneglat på när det gäller Linux och där jag också hittade bökkerna jag länkat till...

https://www.umu.se/utbildning/kurser/li ... gsmiljo-1/
https://www.umu.se/utbildning/kurser/li ... gsmiljo-2/
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av agehall »

Kan man seriöst få HP för det där!?

Allt beror ju på vad du vill investera i och hur du vill göra, men jag hade nog inte gått till en högskola för att lära mig UNIX. ALLT, och då menar jag ALLT, finns om man bara googlar. Finns hur mycket bra videos som helst på YT som visar grunderna och därefter är det bara övning, googling och att ställa frågor som gäller.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Fördelen med högskolekurser tycker jag är att man ofta behöver tänka till och sätta sig in i ämnet ganska djupt
för att verkligen klara uppgifterna om man nu eftersträvar VG.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av agehall »

Kanske det, men jag ska vara ärlig är jag tveksam till det i detta fall. Det här är inte en typ av kunskap som lämpar sig för att lära ut i en kurs i annat avseende än att studenten i framtiden ska kunna hantera ett visst system. (Läs: det är en ren förberedelse för att du ska kunna klara senare labbkurser)

Men visst, kommer du in på kursen kanske det kan vara en bra introduktion till hur man hanterar Linux. Allt hänger väl lite på hur man vill lära sig, men förvänta dig inte att du ska ha jättemycket generell kunskap om Linux efter att du genomgått den där kursen…
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag sökte och kom in på den där kursen för några år sen, men genomförde den aldrig (tänkte läsa den för att få bo kvar i studentlägenheten, men hittade sen någonstans att flytta istället).

Men den verkade mest handla om C-programmering, makefiler, Eclipse, GTK mm. Kört under Linux. Men inte så värst mycket Linux i sig.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av guckrum »

Apropå GPT-3. Ja, det är fantastiskt vad den kan göra och den imponerar stort. Jag tvivlar inte en sekund på att AI tar över stora delar av kodskrivandet i framtiden. Värdet av erfarna mjukvaruutvecklare är typiskt lågt hos många företag ändå, och användaren har blivit rejält feltolerant (tack, Microsoft).

Men om vi håller oss till GPT-3, som är baserad på Transformer och Attention-algoritmer så måste man inse att den faktiskt inte "förstår" någonting. Den är inte intelligent, och den är inte kreativ, i varje fall inte i min definition av begreppen. Framgången med dessa algoritmer kommer sig av att de tränas direkt av indatan, dvs ingen människa behöver sitta och "labla" upp träningsdata. (Unsupervised istället för supervised learning). Det innebär att algoritmerna kan slurpa i sig hur mycket som helst helt automatiskt utan att människor behöver lägga tid på det. (Varför tror vi att Google ser ett värde i att scanna alla världens böcker?) Algoritmen fungerar i grova drag så att den sätter vikter på ord baserat på vilken kontext orden figurerar i. Därmed kan den skapa olika definitioner för samma ord i olika kontext till exempel. Och när man ställer en fråga så "kittlas" den generativa delen av orden i frågan och börjar kräka ur sig sekvenser av ord som sätts ihop på ett kontextuellt sammanhängande vis. Djävligt fräckt.

Att GPT-3 kan skapa en skolboksversion av Eratosthenes primtalssåll är därmed inte så konstigt, om än imponerande. Många böcker innehåller precis det exemplet. (Algoritmen är ju mer än 2000 år gammal). Men fortfarande gäller regeln "skit in ger skit ut". GPT-3 är tränad på massor av böcker och artiklar. Den har därmed problem som könsbias och rasistiska tendenser. Och eftersom den inte är bättre än sin indata är den ett tacksamt föremål för elaka attacker. GPT-3 förstår ingenting om primtal eller talteori eller komplexietsanalys. Den bara rapar upp en välformulerad text som matchar frågan väldigt bra, baserat på indata den sett tidigare. Om man tycker att resultatet är viktigt gör man bäst i att titta noga. Inte "looks probably correct". Vad är det för tidskomplexitet på lösningen? Hur är det med randfallen? Vad händer om man skickar in nollor som input? Ja, allt det där vanliga som en erfaren programmerare känner i sin kodkörtel. Eller så låter man användarna ta smällen, och lite beroende på vilket område man är verksam i så kan det vara all från en helt okej stragegi till en bokstavlig katastrof.

Ett stort problem med deep learning (som Transformer) är att algoritmerna inte är transparanta. De kan inte svara på varifrån de fått sitt svar eller vad det är konstruerat av. (Vi vet att det är hundratusentals böcker och artiklar, men vilka? Och tycker alla källorna verkligen samma sak? Indatan är ju full av motsägelser, med texter av bland annat Trump, Indira Gandhi och Kurt Gödel.) Ett annat problem är att svar sällan är entydiga, men det sker en proriteringsprocess som väljer ut ett enda svar baserat på en enkel algoritm. Det är bra ur PR-synpunkt, för vi människor gillar enkla svar och metriker utan en massa "men å andra sidan", eller "fast andra hävdar att", eller "en lika bra tolkning är denna", men det får oss att tro att det finns ett svar som är det rätta och vi kan sluta söka.

Den stora faran är inte att GPT-3 tar över programmerarjobb, den stora faran är att vi tror att dessa algoritmer är intelligenta och levererar obiaserade korrekta sanningar, och att vi därmed applicerar dem omdömeslöst runt om i samhället. (Domstolar, försäkringsbolag (där är nog slaget förlorat), banker (där också), i sjukvården, i bilen, osv mm.) Och nu väljer jag aktivt att inte beröra de juridiska aspekterna av att de är tränade på "någon annans arbete".

Och sedan kommer den dag när utdatan från dessa algoritmer kommer att hamna som input i träningsdatan, och cirkeln är sluten:-)
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av SvenW »

En bra synpunkt ovan.
Det är väl som i politiken i stort:
Ingen vet vad orden betyder, men när de upprepas tillräckligt många gånger tror folk.

Som jag ser det har det uppstått ett nytt hot som kompletterar de tidigare mänsklighetens gissel.
Krig, farsoter, övebefolkning, kärnvapen, klimatförändring.

Och nu det senaste: artificiell kollektiv galenskap, GPT-3.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av JimmyAndersson »

Guckrum:
”Och sedan kommer den dag när utdatan från dessa algoritmer kommer att hamna som input i träningsdatan, och cirkeln är sluten:-)”

Det är ju det som hänt med Google Translate.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av Krille Krokodil »

Det kanske eller kanske inte värt att lära sig. Programmerar man C & shell-skript så kommer man nära Linux,
med andra språk så ligger man långt ifrån OS-specifika egenheter och behöver inte kunna så mycket om dem.

Jag utvecklar för Pi i C#/.NET i Visual Studio på en Windows-dator så jag behöver inte vara särkilt Linux-kunnig.

Med Mono så kör man samma .NET-program i Windows, Linux och OSX. https://en.wikipedia.org/wiki/Mono_(software)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av 4kTRB »

Om jag söker ett jobb som det här.... https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/26224116

Audioingenjör.
Hade det suttit fint att haft de 2 kurser jag länkat till ovan i bagaget?

https://www.umu.se/utbildning/kurser/li ... gsmiljo-1/
https://www.umu.se/utbildning/kurser/li ... gsmiljo-2/
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av AndLi »

Det hade nog haft motsatta effekten, någon som älskar linux går inte de där kurserna....
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lära sig Linux?

Inlägg av agehall »

Hade jag varit den som anställde hade jag kvickt sorterat bort de som inte uppvisat praktisk erfarenhet av att jobba med just audio på Linux. De där kurserna kommer troligen inte hjälpa dig alls.
Skriv svar