Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av JanErik »

Kört en testcykel nu, hemgjord batteritestare med en Arduino som belastar dem med runt 250 mA.
Blandade batterier av Eneloop, ReCyKo och IKEA, nyaste IKEA från 2019.
Nästan alla är nere på runt 0.5 Ah, bara ett fyrpack som alla låg över 2 Ah, blandade fabrikat från när jag nån gång sorterat dem enligt kapacitet. Alla låg på 1.37 V när de var fulladdade i början av testet.
Vad är det som förstör dem på detta sätt? De har använts i mätnoder inomhus, och i vertikalgreppet till kameran. Förvarats i kylskåp, laddade till 1.25 V, sedan laddat fullt när de ska användas.
BC-700 laddare, är det den som laddar dem för mycket?
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av Wihelm »

Var har du för laddström inställt?
Jag brukar köra 0,5C eller lägre.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av JanErik »

700 mA (max). Förstår att det finns risk att den inte märker när de är fulladdade med lägre ström och hög kapacitet.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av nifelheim »

Vad får du för kapacitet om du mäter med laddarens "test" eller "refresh" program istället för arduinon?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av grym »

funkar kapaciteten rätt med ett nyare batteri, så det inte är mätfel
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur det är med NiMh men för de äldre NiCd så är det definitivt värt att köra en "refresh".

För kanske 15 år sen köpte jag en laddare på Clas Ohlson som kan ladda upp till fyra celler individuellt (enbart två om man laddar med högre ström) som bl.a. har ett refreshläge som cyklar batteriet upp till tio gånger, men avbryter när kapaciteten inte ökar mer. Den har gjort nytta på en del tveksamma batterier. Typ dels batterier som t.ex. sambon tog hem från "okänd status"-batterilådan på jobbet, dels celler som var helt kortslutna i batteripackar till elverktyg (där jag först väckt cellerna med separat nätagg som ger rejäl ström, och när de börjat nå säg kanske minst halv normal cellspänning har jag kört denna intelligenta laddare).

(Enda nackdelen är att de fyra cellerna man kan ladda är givetvis inte galvaniskt skilda från varandra, så man kan enbart köra en cell i taget om man vill friska upp ett batteripack med svetsade celler, typiskt pack till t.ex. elverktyg. Eftersom det tar flera dagar att cykla celler med rimlig ström så gör det sånt till minst ett fleraveckorsprojekt, och eftersom man inte får någon t.ex. stark blinkande lysdiod eller ljud eller liknande när cyklingen är klar så missar man lätt tid så att det kan bli ett fleramånadersprojekt).

Jag har slutat köra laddningsbara R6/AA- och R03/AAA-celler helt. Även om det är sämre för miljön så kör jag engångsbatterier till dels nån komradio som används ett par minuter några få gånger per år och dels de få ficklampor jag fortfarande har som inte har inbyggt litiumbaserat batteri. Ett problem är att självurladdningen gör att man kan inte vara säker på att ha fulladdade celler till godo. Om man dessutom inte gärna slänger fungerande grejer så är det lätt att man kör alla laddbara batterier man stöter på genom refresh-funktionen och resultatet blir att man har många fler batterier än man egentligen behöver trots att man inte köpt nya batterier på många år, vilket ökar mängden batterier som ligger och självurladdas.

Det här är absolut inte det tips du söker, men jag vill nog ändå råda dig att överväga att bygga om apparater så att de kan köra litiumbaserade batterier (typ DC-DC-omvandlare för de burkar som inte funkar bra med en enklare krets som enbart skyddar mot djupurladdning) och för små apparater ha inbyggd USB-laddare. För prylar där detta inte går smidigt, t.ex. ficklampor typ Maglite, så kan det vara värt att köpa nya laddbara ficklampor för dagligt bruk och ha några engångsbatterier för att kunna köra de gamla som reserv. Ja, captain obvious säger att nätadapter är ju inte dumt heller; apparater som bärbara monobandspelare var ju förr jättebra att ha med sig överallt men idag är de mest samlarföremål och kan med fördel köras med nätadapter.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av BJ »

Nu skrev du ju nätadapter, men jag tänker även på nätdrivna
apparater. Om man har någon apparat som även går att köra
på batteri, som man är rädd om och inte vill utsätta den för t.ex.
risken att skadas om det blir åska, så är ju ett sätt att alltid
köra den på batteri och inte ha den kopplad till vägguttaget,
även om det går åt lite batterier. Det är ju upp till var och en
att avgöra.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Nästan alla mina NiMH-AA har tappat största delen av kapaciteten

Inlägg av JanErik »

Verkar som det är nätdelen till den gamla laddaren det är fel på. Slog till på en ny Powerex MH-C9000 och ännu har alla celler jag testat med den visat helt OK, även de allra äldsta. Tur att jag inte slängt för många!

Kopplade upp skopet mellan BC-700 och nätdelen, obelastat ger den helt OK dryga 3V, men när man sätter i fyra batterier och slår på 700 mA laddning så dippar det till 2.5V med 50Hz. Måste bryta upp den och se på kondensatorerna. Dock är displayen också så dålig på laddaren att man bara ser att sätta strömmen, inte köra testcykel etc.

Ändå har den visat spänning och ström helt OK, men batterierna har varit kalla. Med nya Powerex-laddaren blir de skapligt varma med 1000mA laddström.
Prövade koppla den gamla BC-700 på labbaggregatet och den drar väl över 3A med fyra celler på 700mA, och då börjar de bli varma.
Skriv svar