Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Har en Jonsered 451 EV från 1976 mest sannolikt.

Plockas isär
Bild

Bild

Full med skit, här kan man se värmeslingan till det bakre handtaget, nån bronsliknande metall. Borde ha mätt resistansen, hinner ännu.
Bild

Cylindern ser fin ut, mikrometern säger den är exakt 42.00 mm ännu efter 46 år. Nikasil håller bra.
Bild

Kolven lite värre men Ok, ny ring får den
Bild

Brytaren till den elektriska handtagsvärmen är sönder, jag ska försöka fixa den.
Bild

Alla delar då det börjar bli redo för montering. Kolvringen bytt, nya bränsleslangar, nya tätningar till vevhuset.
Bild

Blästrat ljuddämparen och cylindern och målat med högtempsfärg
Bild

Bild

Bild

Tillbaka i en del och testad, och den funkar faktiskt! Tankat med Stihl motomix 2T.

Bild

Bild

Bild

Några barnsjukdomar ännu verkar det som den har, tror jag lagt avluftningsventilen fel väg. Men orsaken jag gjorde denna tråd på detta forum är p.g.a. den elektriska uppvärmningen av handtagen. Sågen har en generator som skickar ström igenom värmeelement. Men till det främre handtaget är insidan helt tom. Jag vet inte om originalhandtaget är borta eller vad som hänt. Men jag vill ha det att fungera som original.

Tomt var de här...
Bild

Man kan se i bild från manualen hur det borde se ut:
Bild

Man kan se kretsen går från generatorn till brytaren -> bakre värmeelementet -> främre värmeelementet -> till chassit?

Jag kan från bilden räkna antalet loopar och ta diametern på rörets insida och från det få en aning om hur lång den borde vara. Men jag vet inte hur tjock den bör vara, hade jag hittat nån med samma såg hade dom kunnat mäta motståndet och från det kunde man tagit fram ett motsvarande element. Men ingen tur där.

Jag tror inte det ska vara lika tjockt som elementet i det bakre handtaget som var ganska maffiga. Men kan man tänka sig att dom ska bli lika varma som varandra, då kunde man använda det bakre elementet istället tänker jag. Sen tar man typ nichrome tråd eller nåt till passlig längd/tjocklek för att få samma motstånd.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett riktigt kul renoveringsobjekt! All heder åt detta jobb.
Det var en viktig milstolpe i skogsbruket. Och Jonsereds var bra stora på området.
Vad gav denna motor ut i effekt?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av pi314 »

Ja, snygg renovering av fin gammal såg.
Jonsered gjorde sig förtjänta av gott rykte, då dom fanns. Jag vet inte om Elektrolux/Husqvarna har nått samma renommé för sågar?

Ser jag rätt att dom två uppvärmningskretsarna är seriekopplade i bilden? I så fall behövs slingan även i främre handtaget för att det ska bli rätt ström.

/Pi
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag vet inte om Elektrolux/Husqvarna har nått samma renommé för sågar?
Det är väl såvitt jag vet i princip Husqvarna och Stihl som är de två stora spelarna på professionella motorsågar i världen. Och dessa är mig veterligen ganska jämna.
Så man kan nog inte säga annat än att Husqvarna har gott renommé.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Jonsered var nog lika med Husqvarna i kvalitét på sin tid då dom var skilda företag. Båda köptes upp av Electrolux på 80 talet och sen blev Husqvarna och Jonsered samma såg fast med olika färgscheman, typ. Jonsered har dock med tiden behandlats allt mera styvmoderligt tills den slutligen togs bort från marknaden.

Fan alla dessa uppköp och ihopgångar. Dom tog även Partner. Tre separat, konkurrerande företag, så mycket diversitet som togs bort, unika lösningar och separat produktutvecklingar som världen gick miste om... Åh vad jag ogillar att alla märken måste slås ihop och gå samman i större enheter.

451:an så är en 44 kubiks såg som ger 2kw.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av DennisCA »

Googlade lite och en Husqvarna krets ska mäta 4-5 ohm för hela kretsen. Jag tänker kanske man kan jobba mot denna siffra.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul! Jag har en litet äldre, inget fel på dessa egentligen de väger bara litet mer än de moderna men fullt ok för gårdsarbeten tycker jag, jag använder min ofta, jag sågade tex upp ett traktorlass ved med den i våras utan problem.
Som sagt i en annan tråd så kan du tanka litet alkylatbensin inför vinterförvaringen om du inte använder den så ofta vintertid så startar den lättare sedan.

Tyvärr har jag inget elvärme handtag på min så jag kan inte hjälpa dig.
Detta var ett tillval har jag för mig, men trevligt att ha vintertid.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Glenn »

Jag hittade en äldre såg på vinden när jag flyttade in, den saknar kastskydd, betyder det att den är ännu äldre än denna ? eller var det en "lyxdetalj" inte alla hade ?

(Vore f.ö kul att få igång den, men det behövs delar till förgasaren då, den går på snaps bara)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av säter »

En Jonsered?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Glenn »

Lite osäker, troligen husqvarna.. ska se om jag hittar den och kolla.

Samma färgsättning som den där iaf :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn, Är det dendär riktigt gamla gjutjärnsklumpen från 50 talet?
Rolig maskin att köra motorn på i så fall (använd hörselskydd och ha ingen kedja på i så fall! de hade bara en symbolisk ljuddämpare :D ), en kompis till mig hade en sådan när vi var barn, den var konstruerad som en universalmotor man kunde ha alla möjliga tillbehör till.

Tyvärr bör du inte använda den i skogen eller gå runt med den med kedjan på om den är såpass gammal att den saknar kastskydd då dessa slutade tillverkas på grund av dödsolyckor när man ramlat i snön över sågen och liknande, i en grannby här finns rester av en enorm tallstubbe som utgör ett slags gravmonument äver personen som sågade ned trädet med en sådan såg, tror detta var på 40-50 talet, det hela slutade med att han ramlade rakt på svärdet han tog sig nästan hela vägen hem, dåtidens skogsmän var väl mycket starkare byggda än dagens människor får man anta...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av jihe »

Jag har en gammal Solo från 60-talet och kan konstatera att det förutom kastskydd skett ytterligare en utveckling på sågområdet som är av godo - avvibrering. Att gå omkring dagarna i ända med den där gamla Solon helt utan avvibrering lär nog ha gett vita fingrar och annat. I övrigt är den fullt modern med membranförgasare och så.

Jag har funderat på att bygga om den med kapklinga för betong. Osäker på om effekten räcker, 60-talssågarna hade väl inte så mycket effekt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Mizzarrogh »

Ganska bra ändå, men det räcker nog inte till en stor klinga, det brukar vara mer i storlek som en mopedmotor på riktiga betongskärare.
Men det räcker kanske till en liten diamantklinga tror jag, de kräver ju inte så hög effekt.

De för sin tid nya "turbosågarna" som kom på 80 talet (som dock namnet till trots så klart inte hade någon turbo...) hade betydligt starkare motor.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av jihe »

Liten klinga har jag ingen nytta av, då kan jag använda elektrisk vinkelslip. Nåväl, jag får göra efterforskningar när det kommer till det. Det är inte direkt så att det är nästa projekt i kön.

Däremot har nog alla motorsågar oavsett årsmodell mer effekt än en mopedmotor. Men det är ju inte fem sex hästar i en gammal som det är i de nyare.

Kan ev vara en sån här: http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/e ... enDocument

70 kubik i så fall. Men lyckas inte få fram något om effekt. Den låter hyfsat vass och sågar ok det lilla jag testat med den (har en modern såg också, så inte så mycket...)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renoverar Jonsered såg från 70 talet

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vi spelade in reklamfilm med Öjhne & co för Jonsered på sjuttiotalet och det var en djävligt snabb kille på att kvista med sågen, tror han hette Eriksson eller så.
Han fick sågen att dansa efter stammen, det var teknikgren det. Nu är det manuellt som det skall gå undan.
https://www.tjugofyra7.se/globalassets/ ... 4-2022.pdf sista sidan Ferry Svan
Skriv svar