Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av gunne »

Jag spelade lite för hög musik och hade laptoppen stående ovanpå min TEAC A-H300 så den kastade in handduken. Den lyser inte ens upp när man slår på brytaren.

Efter att ha öppnat och pillat lite så tror jag att det är trafon som gett upp. Jag mäter 230 VAC på ingången till den men bara nåra fladdrande mV AC på utgångarna.

Trafon heter KLT5P035ZE och den har enligt sig själv en inbyggt termosäkring. Det verkar vara svårt att få tag på en ersättningstrafo.

Finns det en chans i helvetet att försöka öppna den hermetiskt tillslutna plåtburken och byta/förbikoppla säkringen? Finns någon som åtar sig att laga såna här trafos? Det är en gammal pjäs så jag vill ju inte kasta ut många tusenlappar på den men det vore härligare att laga än att kassera skiten.

PXL_20220615_074445077.jpg
Edit:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... cpeq_cLtlR
https://melesfructans.wordpress.com/201 ... mp-part-1/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av Glenn »

Du kan ju resistansmäta lindningarna, men troligen kommer du väl fram till samma sak.

Jag har en fin gammal onkyo med trasig trafo, jag hittar ingen termosäkring alls på den och att hitta trafo verkade helt kört, men det kanska är enklare med teac om du har tur.

Lär ju inte löna sej att linda om för varken dej elelr mej dock.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av gunne »

230-lindningen har oändlig resistans. De andra lindningarna ligger kring 2-5 Ohm.

Misstänker att termosäkringen sitter på 230-lindningen. Finns gott om folk på internets som byter termosäkringar på trafos men i detta fall är ju hela skiten inuti en svetsad burk som jag inte vet hur jag ska få isär utan att förstöra innehållet.

Kanske ska jag klippa av kopparbandet på ovansidan och ta en titt. Dock kommer jag då antagligen bara åt sekundärlindningarna.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av gunne »

Jag lyckades knacka av kåpan underifrån. Och klippte av bandet så jag kunde frilägga sekundäranslutningarna. Men det hjälpte ju inte så mycket. Känns lite kört att kirra det här utan att plocka isär skiten i molekyler.

2022-06-15 10.52.23.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av okhan »

Har du fler tåtar på primärsidan än två? Ofta sitter termosäkringen i serie med en annan lidning som ej används. Då kan man exempelvis byta tåt på primären och därmed koppla sig förbi termosäkringen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av opampen »

Om det är en termo säkring brukar dom ofta återställa sig! Alternativt om det är en s.ka. sprätt säkring så syns det! OBS! Når man återställer en sprätt säkring så måste det vara ett annart lödtenn med mycket lägre smält punkt än ett vanligt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av breflabb »

På dom här trafona sitter det en sprätt säkring. Och ibland sitter den ganska långt inne.
Men om man gräver sig genom plasten där dom två kablarna går in så kan man med lite tur komma åt den
Och det går bra att löda med vanlig 60/40 tenn. Det har jag gjort många gånger.
En gång i tiden när Philips tekniska fanns i Norrköping sa till oss att använda vanlig tenn
Och det gällde även sprättmotstånd
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av Akai »

Ibland har man tur och kan komma åt säkringen. På vissa sitter den instucken från sidan i ett rektangulärt litet hål, men den lösningen är mindre och mindre använd av någon anledning.

Här finns en som bytt trafo, kan ju vara bra att veta ungefärlig spänning osv. https://melesfructans.wordpress.com/201 ... mp-part-1/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du kommit till slutsatsen att du vill byta trafo, kolla de här ställena:

http://fragjanzuerst.de/eindex.htm - Custom made mains transformers.

https://www.roehrentechnik.de/html/transformatoren.html

FragJan har liksom fasta VA-storlekar medan jag tror att Rörentechnik levererar lite mer "exakt i storlek", dvs behöver du 150VA, får du en "storlek 150" och inte en "Storlek 200".
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av opampen »

breflabb skrev: 27 juni 2022, 01:13:47 På dom här trafona sitter det en sprätt säkring. Och ibland sitter den ganska långt inne.
Men om man gräver sig genom plasten där dom två kablarna går in så kan man med lite tur komma åt den
Och det går bra att löda med vanlig 60/40 tenn. Det har jag gjort många gånger.
En gång i tiden när Philips tekniska fanns i Norrköping sa till oss att använda vanlig tenn
Och det gällde även sprättmotstånd
Fel! Man måste använda tenn med en lägre smält temperatur när man återställer säkringen! Hela poängen är ju att smält säkringen ska kunna lösa ut igen om något händer och använder man vanligt tenn blir det för höga temepraturer. Risk är att trafon "brinner upp"-blir överhettad.

Vilket i sin tur kan leda till brand och fara i värsta fall! Det kan i längden om man har otur bli en försäkringsfråga om en brand uppstår p.g.a apparatfel!
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av breflabb »

Så du menar att jag hittar på detta med Philips tekniska info som var den bästa
på 70-80 talet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av JimmyAndersson »

Ja det är ju inte lödtennet som ska smälta om det blir problem med trafon.
Däremot får man se upp så att smältsäkringen inte ”löser ut” just när man löder. I de fallen kan man behöva lödtenn med lägre smälttemp. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av Glenn »

På en sprättsäkring är det väl tennet som släpper ?

Jag har aldrig "lagat" nån själv dock.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av JimmyAndersson »

Ah, är det *det* tennet ni menar? Då är jag med. :) :oops:
Trodde inte att man lagade dem…
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Byta termosäkring i HIFI-transformator?

Inlägg av opampen »

breflabb skrev: 27 juni 2022, 13:15:55 Så du menar att jag hittar på detta med Philips tekniska info som var den bästa
på 70-80 talet.
Nej, jag tror inte du hittar på men att den som har beordrat detta om det är någon arbetledare eller så har direkt fel.
Skriv svar