24v inverter till 230v hydraulpump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ope82
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 juni 2020, 18:46:21

24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av Ope82 »

Hej!

Jag har en saxlift med en hydraulpump som drivs av en 1,5kw 230v-motor. Jag vill kunna köra den på batteri ibland och har därför funderat på att göra ett batteripack med 2 12-voltsbatterier i serie och en 24-volts inverter.

Jag frågade på swedol vad de rekommenderade och där föreslog de denna: https://www.swedol.se/inverter-ltc-2500 ... v_products

Enligt säljaren var det inga problem att köra en elmotor på modifierad sinus. Läser man på andra håll varnas det för varmgång om man inte har riktig sinus.

Det blir tråkigt att slänga ut 6000 spänn om det senare inte kommer att fungera. Ska jag ha ren sinusvåg får jag lägga en skaplig slant till i inköp, men det kanske det är värt om det funkar.

Finns det någon här som har erfarenhet av liknande uppsättning?
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av Castor »

I en annan tråd föreslogs denna som är något billigare, om det går att köra motor på den vet jag inte.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... 0-w-p44799
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av Akai »

Hur mycket drar motorn när den går?

En gammal UPS är ju ett alternativ. APC har fin sinus. De är oftast väldigt stabila och klarar av att ge mycket ström i starten.

Och är billiga.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av grym »

gissar att det sitter en vanlig asynkronmotor med konding på pumpen
inte bra med icke sinusvåg på växelriktare

mitt första val hadde varit att kolla om man kunde få dit en 12/24v likströmspump istället, eller parallelt med befintlig
ju nyare och mer special ju svårare blir det
men om det bara är en kolv, och man kommer åt tanken är det bara pump med backventil och man släpper ner detg med den vanliga ventilen

val 2 , elverk om den inte behövs annvändas mycket

eller som sagt dinusväxelriktare
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av Prins Valiant »

En asynkronmotor har en startström på 4- 6 gånger märkströmmen. Detta behövs under den korta tid motorn varvar upp. I ditt fall behöver din 1,5 kW motor matas kortvarigt med 6-9 kW, och invertern är på 2,5kW max. När du är kopplad till nätet har du tröga säkringar, för att de skall klara av denna kortvariga överbelastning. Får motorn ej denna ström, orkar den ej varva upp. Det ingår i asynkronmotorns egenskaper.
Jag tror du kommer att knäcka invertern vid första startförsök.

Här följer inledande text ur bruksanvisningen på den produkt du tittat på:
OBS – OBS – OBS – OBS – OBS
Tänk på att överbelastning av din inverter kan förstöra komponenter i
den vilket får till följd att garantin utgår.
När man startar en elektrisk apparat som t.ex. en TV, pump, elverktyg
eller dylikt kan den dra upp till 4-6 ggr mer i startögonblicket än det som
anges som apparatens förbrukning (Watt).
Garantin utgår vid överbelastning
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av Fortran »

Vad kostar en 24V pump då?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av grym »

finns beg, men det beror på vilken storlek man vill ha

jämför det med vad en tillräckligt stor sinuväxelriktare kostar med
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av verkstaden »

Sitter 24V fina hydraulpumpar i stort sett varenda bakgavellyft på lastbilar, hör med närmaste lastbilsverkstad så kanske det löser sig :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av säter »

Även i boggilyften.
Hör med någon lastbilsskrot.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av mrfrenzy »

Prins Valiant skrev: 11 juni 2022, 23:03:19 Tänk på att överbelastning av din inverter kan förstöra komponenter i
den vilket får till följd att garantin utgår.
...
Garantin utgår vid överbelastning
En sådan apparat skulle jag aldrig köpa.
En inverter, generator eller liknande måste vara skyddad mot överbelastning och stänga av innan den tar skada.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 24v inverter till 230v hydraulpump

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd nu, men har sett nån Youtubevideo där papphammar (en av de äldre på kanalen Davidpoz) kör sönder en inverter, två gånger dessutom, genom att köra den med för klen säkring mot batteriet. Man kan tycka att back-EMK-diod bör finnas och tåladen back-EMK som uppstår om man tappar kontakt med batteriet vid hög last. Men det är ju också rätt dumt att köra med för klen säkring.

Det är väl en kostnadsfråga, antingen är en inverter styrktålig eller billig, men antagligen inte både och.

Håller annars med tipsen om dels 24V-hydraulpump och dels att höra med lastbilsskrot/reparatör/verkstad.

Bonus: Faktisk startström är nog läge att mäta upp. Den lär väl bli klart högre om saxlyften har last då du startar än om du startar med knappt nån last (typ lyfter en bil som nästan helt står på sin egen fjädring vid start).

Också bonus: Det lär väl gå åt en hel del energi. Om du ska lyfta fordon så är det kanske bättre att överväga nåt som kan köras från fordonets batteri. Går ju givetvis inte om du ska lyfta ett fordon där du t.ex. ska byta startmotor, men de flesta jobb som görs på undersidan av fordon är ju inte sånt som behövs för att kunna starta och hålla igång motor/generator med hyggligt varvtal. Om det är personbilar så kanske 12V-inverter är bättre även om det blir enormt feta kablar?
Skriv svar