Sida 1 av 1
Relä till hel och halvljus.
Postat: 5 april 2006, 22:55:22
av _Robin_
Hejsan!
Jag undrar om det går att koppla en 12V framlampa med hel och halvljus på följande sätt. Jag har en framlampa med två stycken halogenlampor i, jag skulle vilja koppla dem så att båda lamporna lyser när jag har helljuset på. Som det är kopplat nu, så bryts strömmen till lampan som inte används, d.v.s. slår jag över till helljus så bryts strömmen till halvljuset och vise versa. GÅr det att koppla med någon form av relä så att båda lamporna är tända när jag har helljuset på? Lite sluddrigt skrivet ser jag, men jag är inte världens bästa på att förklara saker;)
Väldigt glad för för svar.
/MVH Robin
Postat: 5 april 2006, 23:09:07
av Greensilver
Ja, visst går det. Tänk dock på att du får ett mycket större tillskott av värme i strålkastaren - är den gjord för det? Vad är det för bil? Kanske räcker det att byta relä.
Postat: 5 april 2006, 23:39:47
av _Robin_
Greensilver skrev:Ja, visst går det. Tänk dock på att du får ett mycket större tillskott av värme i strålkastaren - är den gjord för det? Vad är det för bil? Kanske räcker det att byta relä.
Det är till en hoj det är en lampa jag har tänkt att köpa, som har två lampor i sig. Så det går alltså med ett relä? Kan man hitta det på t.ex. elfa?
/MVH Robin
Postat: 6 april 2006, 06:20:34
av lgrfbs
Postat: 6 april 2006, 08:02:02
av EagleSpirit
Om du vill att det ska bli lite billigare kan du kanske köpa det på biltema eller clasohlson. De brukar ha såna som passar.
Postat: 6 april 2006, 09:25:02
av bengt-re
Varning bara för värmen... reflektorn är sällan dimentionerad för dubbla effekten...
Postat: 6 april 2006, 13:09:00
av Greensilver
Jag hade satt en kraftig diod mellan kabeln till helljuset och kabeln till halvljuset. När halvljuset är tänt spärrar dioden, när helljuset är tänt går strömmen åt andra hållet = dioden släpper igenom. Beror ju lite på vilken effekt vi talar om. Kolla det först.
Kanske inte är så seriöst med dioder, det går ju att lösa med relä också men då får du pula lite mer i kabelhärvan. Egentligen samma princip som ovan men du använder dioden på trigg-sidan till reläspolen istället. Berätta lite mer om hur relät sitter kopplat idag så kan du få hjälp med ett kopplingsschema hur du skall koppla om det.
Postat: 12 april 2006, 13:46:28
av Flummo
Dioden är inte alltid användbar, då vissa hojar driver lyset med växelström. Och det kan hända att det blir problem med strömförsörjningen också eftersom många hojgeneratorer inte klarar av särskilt mycket mer än de lampor som lyser från fabrik.
Vad gäller det för hoj?
Postat: 12 april 2006, 15:40:58
av Meduza
annars så är det bara att köpa en 35w HID med 50w boost som lyse *mums*
http://www.aerovisions.com/hid/hid_specs.html
Postat: 12 april 2006, 16:27:12
av JimmyAndersson
"For Aircraft Landing System" ehm.. jo, de borde duga.

Postat: 15 april 2006, 15:05:59
av Biker
Jag har den möjlighigheten på min mc som har dubbla framlampor.
Val mellan 1 eller två stråkastare samt möjlighet att köra me båda trådarna på heljus...Bara framljuspaketet drar ju240 watt med maxljus..
Själva grejen är att ha det styrbart är man kan köra me enorma mängder ljus när det behövs - dvs oftast vårvinterhöst när det är kallt o mörkt och man får effektiv kylning av reflektorn.
Sommartid kan du lätt sabba reflektorerna men då behöver man ju inte så mycket ljus.
Dock är hela kabelstammen ersatt med en mycket kraftig kabel och nya relän.
Ljuset spöar ju nya bilar och den största vinsten får man av ny kraftig kabelstam - med originalkabelstammen till belysningen försvann vinsten me dubbla trådar i form av värme utveckling i kablarna.