Laddtillstånd och laddare AGM-batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snutten
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Laddtillstånd och laddare AGM-batteri

Inlägg av Snutten »

Köpte ett nytt AGM-batteri till bilen. Vet ni om det krävs det några speciella laddare till dessa?
Har en gammal CTEK-laddare med rekond på, kan man använda en sån även till AGM?

När jag mäter med batterikapacitetsmätare så mäter det helt nya batteriet typ bara 75% av specad kapacitet.
Bör jag oroa mej, reklamera eller är detta normalt?

Mätaren uppger 12.72V och 100% laddat tillstånd och 75% av uppgiven kapacitet.
Jag har inte laddat det utan det kom så. Blir lite orolig att det är nån gammal hyllvärmare man laddat fullt innan försäljning.

Finns det datumkoder på bilbatterier när dem är tillverkade? Det står en del bokstäver instansat jämte ena batteripolen. :humm:

Batteriet ska sitta i en bil med start och stop funktion, så därför är jag lite extra gnällig att jag fått vad jag betalat för. :?
Annars överlever säkert ett sånt här batteri en tid även med 75% kapacitet vid normal användning utan start och stop.

Vad är era synpunkter/erfarenhet på forumet?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Laddtillstånd och laddare AGM-batteri

Inlägg av nifelheim »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snutten
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Re: Laddtillstånd och laddare AGM-batteri

Inlägg av Snutten »

Aha, tack det var intressant! Jag slänger väl i batteriet och kör ett par veckor och gör en ny mätning sen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Laddtillstånd och laddare AGM-batteri

Inlägg av mrfrenzy »

Alla batterier har datummärkning. Oftast är det inpräglat på ovansidan.
Jag skulle inte acceptera någon gammal hyllvärmare, det förekommer inte i butiker som har lite omsättning.
Snutten
Inlägg: 27
Blev medlem: 3 december 2019, 14:52:41

Re: Laddtillstånd och laddare AGM-batteri

Inlägg av Snutten »

Liten rapport efter att ha kört med det ett tag och gjort ett par nya mätningar. Kapaciteten har ökat för varje mätning. Låter jag batteriet vila 30min efter körning så visar mätaren 100% kapacitet nu. Så jag är mycket nöjd faktiskt, min start och stoppfunktion har också fungerat felfritt sedan batteribytet. Vilket strulade mycket innan trots att bilen alltid startat på det gamla batteriet.
Datummärkningen/koden på batteriet har jag inte lyckats tolka.
Jag har använt biltemas pro batterimätare och batteriet är ett 60Ah AGM batteri av märket Banner. Kollade några youtubetester där detta märke placerade sej som bra/prisvärt sett till prestanda.
Skriv svar