Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av danei »

256steg räcker mycket långt. Jag tror inte att du skulle uppfatta det som ett problem i praktiken.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av pi314 »

Köpa färdig eller göra en egen?
Om man aldrig gjort något med Arduino har man en liten inlärningsbacke att ta sig upp för.
Jag gjorde det för några år sedan och tyckte de var enklare än väntat. Men, då hade jag gott om programmeringserfarenhet i ryggen, inklusive C och C++. Jag har även lite erfarenhet av elektronik.

Det finns några plus och minus med att köpa och att göra själv.

Om den köpta löser alla problem är nog 1300:- lite i sammanhanget.

Om man gör det själv, vilket jag bedömer som ganska enkelt, så skulle jag göra ungefär så här.
– En pot som bestämmer ljusnivån går in på en analog ingång.
– En eller flera PWM-utgångar, var och en med sin egen kurva, styr LED-ar med PWM.
– En eller flera PWM-utgångar, var och en med sin egen kurva, styr glödlampor med PWM.
– Analoga, utgångar, om det behövs.

Fördelen med en sådan lösning är att du kan anpassa olika delar av belysningen med olika kurvor, om det behövs.

Programmeringsmässigt och hårdvarumässigt är detta ganska enkelt. Inte många rader kod och kanske en (eller två) extern drivtransistor som gör att Arduinons utgågnar "orkar" driva lampor och LED-belysningar.

Jag tycker det låter som om 256 steg mellan lägsta och högsta ljusnivå skulle vara mer än nog. I bilen har jag en pot för instrumentbelysningen. Jag använder sällan något annat än min (på natten, när det är mörkt) och max (på dagen). Max är för lite för mig på LED-displayerrna på dagen, när solen lyser in i kupén, på instrumentpanelen.

/Pi
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av Krille Krokodil »

Sudden81 skrev: 16 juni 2022, 16:08:27Men jag skulle villa ha “mekaniska” inställningar, detta gör allt mer komplicerat.
Det är det ganska mycket jobb med ja eftersom att det blir en himla massa IO... Något som är betydligt enklare är att göra så att alla parametrar
kan justeras med enkla kommandon i en terminal via serieporten.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av Sudden81 »

Skulle man kunna använda en sådan som grund: https://www.electrokit.com/produkt/teensy-3-5/

Den har ju faktiskt 25 Analog in och 20 PWM ut.

Då skulle man kunna 8 analoga ingångar. och 2 trim potar till varje utgång som man ställer max min med.

Man behöver ju I/O för att kunna välja kurva per kanal också, åtminstone 16 st, 2 val per kanal, glödlampa eller led. Osäker på om det finns på den när man fyllt den med PWM och analog in.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av Sudden81 »

Började rita på dimmer styrningens av och på funktion.

Men en fråga dök upp som jag skrev om här: https://forum.arduino.cc/t/mix-outputs- ... no/1003767

Någon kanske har koll på det, här?
Skärmbild 2022-06-17 104956.png
Så här ser ett första utkast ut till styrningen av 6 kanaler av och på från externt I/O kort.
Skärmbild 2022-06-17 124138.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av Sudden81 »

Nu har dimmer projectet verkligen tagit ett steg framåt.

Se video:



Så vad har jag lyckats med hittills?
  1. Kopla in en någorlunda billig microkontroller till mosfet kretsar. (ItsyBitsy M0 Express)
  2. PWM med olika kurvor för att blanda glödljus, och LED
  3. PWM med 14-Bitars upplösning.
  4. Använda potentiometrar för att styra min och max värde.
  5. Blanda spänningar till ljus källa.
  6. Koppla flera styr potentiometrar till flera ingångar eller inte.
  7. Koppla pull down resistor.
  8. Rita kretschma.
  9. Multiplexa flera potentiometrar.

Vad är kvar:
  1. Välja komponenter.
  2. Göra test på Experiment kort.
  3. Lista ut bästa värdet på pull down resistor.
  4. Lista ut om det är bättre att köra en på varje pot eller en gemensam
  5. Koma på hur jag ska koppla in multiplex krets utan att använda färdigt kort.
  6. Fundera ut om det behövs något skydd för kretskortet.
  7. Minska EMI.
  8. Dimensionera ledningsbanor på PCB.
  9. Designa PCB.
  10. Tänka ut ström försörjning till ItsyBitsy M0 Express.
  11. Fundera, testa om det är bättre att köra encoder i stället för Pot för att styra min, max?
Säkert missat mass.
Sudden81
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 april 2013, 11:22:07

Re: Super avancerad LED Dimmer till flygsimulator.

Inlägg av Sudden81 »

Börjar gå riktigt bra nu med mitt dimmer project, i alla fall val av komponenter och ritandet av kretskort.

Jag är fortfarande osäker på vilken MOSFET jag ska använda, men jag hoppas att jag får lite svar på det.

Nu till en annan fråga.

Ska man ström försörja kortet med en sådan här:

https://www.electrokit.com/produkt/swit ... own-5v-1a/

Eller är det over kill om man ändå ska ha 5V DC matning in på kortet.

Det som behöver spännings matas är 5V Relän och Introducing ItsyBitsy M0 Express:

https://learn.adafruit.com/introducing- ... m0/pinouts

Enligt beskrivning kan man ström mata kortet på följande vis:

The ItsyBitsy M0 Express has BAT G USB on the top left, right next to the micro USB port

These pins are:

BAT - battery input for an alternative power source to USB, the voltage can only be from 3.5V to 6VDC
GND - Power/data ground
USB - This is the same pin as the MicroUSB connector's 5V USB power pin. This should be used as an output to get 5V power from the USB port. Say if you need to power a bunch of NeoPixels or servos.
You can always put any voltage you like into BAT and the circuitry will switch between BAT and USB dynamically for you. That means you can have a Batter backup that only gets enabled when USB is disconnected.

If you want to add rechargeable power, a LiPoly backpack can be soldered into these three pins that will let you have a battery that is automatically recharged whenever USB is plugged in, then switches to LiPoly when on the go:

Jag tänker att jag borde mata 5V till BAT+GND samma 5V som relän ska använda.

Men är det overkill att använda en switchregulator. Eller blir det kaka på kaka?

Jag vill ju skydda dimmern på något sätt. Man ska inte kunna förstöra den genom att koppla 12 eller 28 Volt in på 5 V och förstöra den. Helst.

Men finns det andra sätt än switch regulator. Om jag använder det kan man facktiskt koppla olika spänninga på den feta 5 V bussen, som klarar mycket ström.
Skriv svar