Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

En vän till mig berättade vid något tillfälle att han hade två Tektronix 565 oscilloskop ståendes i ett uthus som han i sin tur fått av någon, Han hade själv fundering på att försöka få igång dem men hans andra hälft hade förbjudit honom att ta in dem i huset :D Sen har han, precis som jag väldigt mycket annat med barn, hus osv. så det hade bara inte blivit av.

Jag, som gillar gamla grejer tyckte såklart att det var skithäftigt och bad såklart att få en bild på dem, Senare på eftermiddagen hade jag en bild i inkorgen - och ett erbjudande att få ta över dem - om jag ville ha dem, och det var väl inget snack om den saken :D Jag och en annan kompis åkte och hälsade på och hade 60Kg mer i lasten på vägen hem :)

De stod på altanen några dagar - men det var i höstas och kylan kröp ner mot nollan på nätterna så det kändes som att det var dags att ta in dem i värmen.
Screenshot_20220422-232332_Gallery.jpg
Sagt och gjort. En fredagskväll gick åt att tvätta dem utvändigt och invändigt så de gick att ha inne utan att skita ner allt för mycket. De hamnade under bänken i köket i väntan på fortsättning.
Screenshot_20220422-233145_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-233204_Gallery.jpg
Tyvärr visade det sig att i princip alla rör saknades i det ena, och det andra hade många spruckna rör :( Så hösten och vintern har gått åt att leta rör i omgångar, På tradera och tillslut på ebay när inga andra alternativ fanns. Dock hade jag lite tur, en annan kompis här i stan erbjöd mig tre hela flyttkartonger med div rör som han hade ståendes, och jag tackade såklart inte nej, så där fick jag också nått rör jag behövde. Stort tack! :)

Inte alltför rolig syn.. (alla rör med vit grumlig topp har tappat sitt vaccum)
Screenshot_20220422-232546_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-232644_Gallery.jpg
Screenshot_20220422-232629_Gallery.jpg
För ett par veckor sedan var det dags för en första uppstart, Jag hade hittat alla rör jag behövde. Hade funderat mycket på de större elektrolyterna i nätdelen, Hade mätt upp någon men inte hittat något fel på dem jag provat, Oron fanns ändå där, man har ju sett skräckexempel på nätet där de exploderat och spridit sitt innehåll i omgivningen. Jag är rätt ovan med såhär pass gamla grejer och vet inte riktigt hur man brukar göra.
Tillslut tog jag ändå mod till mig, fram med variac och kopplade in det på 10V matningsspänning - Det drog inte onormalt mycket ström. det fick stå så i nån halvtimme och så ökade jag spänningen till 20V - mätte då spänningarna efter likriktarna och det såg bra ut, inget onormalt rippel eller avsaknad av spänning. fortsatte med 30V efter en tid och senare 40V, i steg tills jag var uppe i full nätspänning, ingen smäll, ingen lukt av bränt, Bara en svag lukt av varm bakelit - och en hel del varm luft :)
Där någonstans i mitten började fläkten brumma, så fick smörja den med lite fin olja och den började snällt rotera.

Men inget liv, inget grönt streck...

Började titta i schemat och fundera på konstruktionen. Efter lite funderande och läsande i kalibreringsmanualen insåg jag att något nog ändå inte var helt rätt med nätdelen. spänningarna ska vara stabiliserade - men hur, Efter ytterligare klurande i schemat insåg jag att spänningarna är beroende av varandra, man har alltså tagit referensen från en annan spänning som i sin tur regleras med en spänningsregulatorrör (85A2) Så blir en spänning fel i början av kedjag blir alla efteråt fel. efter lite mätande kom jag fram till att regulatorröret var trasigt, klockan var då närmare 03:00 den natten och det var dags att ge upp.

När jag hade ett nytt spänningsregulator-rör på plats gick det bra att justera in spänningarna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Akai 28 april 2022, 18:27:59, redigerad totalt 4 gånger.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Nu har jag kommit så långt att jag har streck på bildröret en kort stund vid uppstart - sen vandrar strålarna fort nedåt och utanför bild på båda kanonerna och en svag flämtning syns i bild när strålen sveper. och eftersom att det är båda strålarna så måste felet vara gemensamt på något sätt. ändå är det mesta helt separerat mellan övre och nedre "BEEM" om man tittar schemat.

Jag måste nu försöka läsa på om CRT teknik, För där är jag helt lost :humm:

Här finns schemat för delarna kring bildröret https://w140.com/tekwiki/wiki/565#/medi ... ircuit.png

Har justerat -4000V så den stämmer nu. Då fick jag också lära mig hur en tunneldiod fungerar, något jag inte ens visste fanns. Den mätte total kortslutning vid diodmätning vilket man inte är van vid, så jag trodde att den var trasig.

L870 ska kontrolleras (Sitter kring bildrörshalsen)

Vad har "Intergun Shield" och "Isolation Shield" för funktion? Hittar inget om dem i kalibreringsmanualen.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Gimbal »

Tektronix 565 :shock: Vilket monster.
Har tyvärr inga tips men blir intressant att följa. :tumupp:
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Monster vet jag inte. Men det är inte till för fältmässig service iallafall :lol:

Inte heller något för svaga personer :D

Men det är en riktigt cool pjäs
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Om du har en manual mm på 565an, så bleve jag lycklig om du vill ladda upp den till ebaman.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

Kan du ladda upp den<+
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Vad har jag missat? Menar du att jag ska sitta och ladda ner manualen på en site och lägga upp på en annan?

Tänker att det kan finnas upphovsrättsliga tveksamheter kring det. Mer än det extra jobbet det medför.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av TomasL »

EBAMAN är en site för manualer för äldre instrument , elektronik mm.
Den är hel beroende på att användarna laddar upp manualer mm, vilket rätt många tusen personer gjort.
Om du inte tycker att informationen skall spridas till andra på ett centraliserat sätt så är det upp till dig.
Beträffande upphovsrätt, så har Tetronix släppt allt detta, undantaget nyare instrument.
Jag har personligen naturligtvis inga möjligheter att skanna av internet för att hitta manualer, utan jag förväntar mig att användarna gör detta, och laddar upp det.
EBAMAN funkar ungefär som BAMA, men betydligt bredare, då jag accepterar alla typer av manualer.
Hela BAMAs arkiv av Heathkit blev överflyttat till EBAMAN för ett antal år sedan, och i dag är EBAMAN det mest kompletta arkivet av bl.a. Heathkit.
Men du gör som du vill.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Hesabon »

Vilken insticksmodul har oscilloskopet? 3A1? Schemat finns på samma websida som du redan hänvisade till.
Mät de spänningar som matas till vardera sidan av "Position" -potentiometrarna. (Ifall 3A1 så skall det vara +125 resp -100 VDC).
Ifall någondera saknas eller är "out of range" så åker båda kanalernas gröna linje ut just så som du beskriver. Isf vet du vad du sedan skall leta efter.
Potentiometern är en 2x250kohm linjär. Kontrollera också, att spänningen på båda mittpolerna varierar från -100...+125 när du vrider potentiometern, att inte kolbanan på någondera har slitits eller bränts ut.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Precis, just nu 3A1. Har 4 andra också, men tyvärr saknas rören i dem.

Inte illa pinkat!
Screenshot_20220417-001932_Gallery.jpg
Screenshot_20220417-002231_Gallery.jpg

Spänningen finns iallafall i kontakten på oscilloskops sidan. Men saknas vid potten. Hmm..
Screenshot_20220417-003156_Gallery.jpg

Fortsättning följer imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Tyvärr måste jag ha slarvat igår kväll när jag mätte spänningarna.. använde de där små krokarna och det är rejält trångt vid pottana så på något sätt var det inte kontakt. Idag när jag mäter finns spänningarna.

Så felsökning fortsätter.

Avlänkningsspolen långt fram på bildröret mäter 1.1kOhm
Tror iallafall att det är avlänkningsspolen, två poler som sticker upp på ovansidan ur skärmkåpan runt röret
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av kodar-holger »

Oscilloscop brukar (brukade) använda elektrostatisk avlänkning eftersom den är linjär medan magnetisk avlänkning blir olinjär, så nej, det är nog inte en avlänkningsspole.

Mer teoretisk förklaring:
Med elektrostatisk avlänkning blir kraften som påverkar elektronstrålen i fältets riktning. Man tillför alltså en hastighet i fältets riktning.
Med magnetisk avlänkning blir kraften som påverkar elektronstrålen vinkelrät mot elektronernas rörelse och alltså ett cirkelsegment.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av Akai »

Tack för informationen!

Du kan ju klicka in på länken till schemat jag länkade i ett tidigare inlägg, där ser det ut som en spole iallafall, även om det är fullt möjligt att det är elektrostatiskt.

Hur fungerar elektrostatisk avlänkning rent elektriskt
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Tektronix 565 oscilloskop - Renovering

Inlägg av pi314 »

Här finns en bild som illustrerar elektrostatisk avböjning.
Elektronerna som kommer från elektronkanonen, passerar mellan två plattor.
Om det är positiv spänning på den ena plattan och negativ på den andra så kommer elektronstrålen att böja av mot den plattan som är positiv.

I bilden är dom vänstra plattorna för avböjning i y-led och dom högra för avböjning i x-led.

https://www.matsusada.com/application/p ... cle_beams/

/Pi
Skriv svar