Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

SamZay
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 april 2022, 22:38:31

Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av SamZay »

vill du blir elektroniktekniker

Elektronik finns idag i allting och elektronikbranschen blir alltmer viktig för alla andra branscher och industrier. Som elektroniktekniker får du arbeta självständigt med planering, utveckling och effektivisering av produktion inom elektronik. Den här utbildningen ger dig kompetens att arbeta med konstruktion, felsökning, testning och produktionssättning av elektroniska komponenter.

Utbildningen ger dig kompetens att arbeta som elektroniktekniker, elektronikmontör, produktionsberedare, planerare och testtekniker inom elektronik. Arbetsmarknaden är väldigt god för personer med elektronikkompetens.
Med kompetens att beräkna, konstruera, produktionssätta, felsöka och serva inom elektronisk tillverkning och mikroprocessteknik blir du en viktig kugge inom tillverkningsindustrin. Du kommer att besitta spetskompetens som möjliggör för företag att digitalisera och automatisera sin produktion.

vill du blir elektroniktekniker så har du chansen att ansöka nu !

Ansökan till Yrkeshögskolan i Jönköping
https://yh.ju.se/apply/admission/apply?type=Education

här har Ni länken till kursplaner
https://ju.se/student/studier/utbildnin ... 305b678bd3

Kursen innehåller :
• Komponenter
• Analoga kretsar
• Transistorer
• OP-förstärkare
• Digitalteknik 1 och 2 logiska kretsar, SR latch, D latch mm..
• Konstruktion 1 och 2 av PCB, användning av Kicad, Wegstr CNC för PCB och Cut2d
• Mätteknik, Schemaläsning och felsökning
• Driftsäkerhet
• Praktik 1 och 2

Utbildningen är 2år, företagen som är intresserade av elektroniktekniker, SAAB Surveiliance, Kitron, Nobia, Husqvarna AB
Önskar Ni komma i kontakt:
Anders Rickman Chef 076-815 38 00
Therese Utbildningsledare 072-233 67 97
Samir Zaya Utbildare 0760-171 848
Senast redigerad av SamZay 14 april 2022, 12:27:51, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av 4kTRB »

"Arbetsmarknaden är väldigt god för personer med elektronikkompetens"

Skulle snarare säga att utbudet av utbildningar för personer med elektronikkompetens är väldigt god.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av Mindmapper »

Jag var in och tittade

Hittade en anonym uppräkning av kurser som ingår i utbildningen.
Fast innehållet i kurserna finns tydligen inte tillgängligt.
Sökte på kursen "Analog och Digital teknik 1"
På ena stället jag sökte fick jag referens tillbaka till kursuppräknigen, på andra stället jag sökte fick jag ingen träff.

"
Hittade på ett annat ställe om utbildningen detta!
Som tekniker ska man kunna felsöka apparater genom att lokalisera felet med teknikmässiga metoder, man ska kunna avgöra kvalitén på apparatens kretskort och lödningar samt ska även kunna bygga och löda diverse elektroniska kretsar.

Digitalteknik är ett stort hjälpmedel för analoga kretsar, det är därför ganska viktig att kunna grunderna. Elektroniktekniker ska till exempel kunna löda och hantera ytmonterade och ESD-komponenter på ett proffsigt sätt.

Typiska arbetsuppgifter är allt inom AV-utrustningar ”Ljud & Bild”, skärmar, projektorer, kameror, HiFi-utrustning, PA-anläggningar, högtalarsystem, stora LED-skärmar och datorer. Även strömförsörjning (power supply) och switchade nätdelar har en viktig funktion och finns i alla utrustningar, den som kan laga dem är en elektroniktekniker.
"

Utbildningen var framtagen i samarbete med tillverkningsindustrin. Vad jag vet är inte AV-utrustning någon stor del av vad som tillverkas i Sverige.
Vore intressant med mera information om innehållet i kurserna!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av Klas-Kenny »

Mindmapper: Vad snackar du om? TS har ju länkat utbildningsplanen, som innehåller länkar till kursplan för respektive kurs.

Om Analog och digital teknik 1:
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande färdigheter i hantering av kretsar och komponenter, såväl
analoga som digitala. I kursen läggs tonvikt på transistorer och vanligt förekommande typer av
OP-förstärkare. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna hantera vanligt förekommande
kretsar och komponenter utifrån komponent- och kretsdokumentation.
Kursen bidrar till följande av utbildningens övergripande mål:2, 4, 7 och 13.
Läranderesultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
Kunskaper
1. förklara hur analoga och digitala kretsar fungerar
2. förklara hur elektroniska kretsar och komponenter, såsom transistorer och OP-förstärkare
fungerar
Färdigheter
3. praktisk användning av analoga och digitala kretsar
4. praktisk användning av elektroniska komponenter såsom transitorter och OP-förstärkare
5. analysera montering av kretsar, analoga och digitala system och dess olika resultat.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
• Komponenter
• Analoga kretsar
• Digitala kretsar
• OP-förstärkare
• Transistorer
Men ja, verkar vara en väldigt bred utbildning som förmodligen ger lite smått inblick i allt möjligt elektronikrelaterat.
Man blir ju inte ingenjör och lär inte jobba som hårdvarukonstruktör bara efter den utbildningen. Men kan absolut tänka mig att det finns många yrken där dessa kunskaper kan komma till nytta. Främst då relaterat till elektronikproduktion.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av 4kTRB »

Kanske ett sånt här jobb hos saab som programmerare med elektronikintresse.
När man gått den här utbildningen har man visat intresse
och innan dess har man kunskaper i programmering som krävs då ju inte det ingår?
https://arbetsformedlingen.se/platsbank ... r/25829914
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av Mindmapper »

Klas-Kenny skrev: 12 april 2022, 18:00:47 Mindmapper: Vad snackar du om? TS har ju länkat utbildningsplanen, som innehåller länkar till kursplan för respektive kurs.

Om Analog och digital teknik 1:
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande färdigheter i hantering av kretsar och komponenter, såväl
analoga som digitala. I kursen läggs tonvikt på transistorer och vanligt förekommande typer av
OP-förstärkare. Efter avslutad kurs ska den studerande kunna hantera vanligt förekommande
kretsar och komponenter utifrån komponent- och kretsdokumentation.
Kursen bidrar till följande av utbildningens övergripande mål:2, 4, 7 och 13.
Läranderesultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
Kunskaper
1. förklara hur analoga och digitala kretsar fungerar
2. förklara hur elektroniska kretsar och komponenter, såsom transistorer och OP-förstärkare
fungerar
Färdigheter
3. praktisk användning av analoga och digitala kretsar
4. praktisk användning av elektroniska komponenter såsom transitorter och OP-förstärkare
5. analysera montering av kretsar, analoga och digitala system och dess olika resultat.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
• Komponenter
• Analoga kretsar
• Digitala kretsar
• OP-förstärkare
• Transistorer
Men ja, verkar vara en väldigt bred utbildning som förmodligen ger lite smått inblick i allt möjligt elektronikrelaterat.
Man blir ju inte ingenjör och lär inte jobba som hårdvarukonstruktör bara efter den utbildningen. Men kan absolut tänka mig att det finns många yrken där dessa kunskaper kan komma till nytta. Främst då relaterat till elektronikproduktion.
Ts har varit in och lagt till länkar. När jag tittade fanns varken något här eller något på kurssidan som gjorde att man kunde söka på kursernas innehåll. Om du tittar på tiden då hans ändring är gjord så ser du att ändringen är gjord efter mitt inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Yrkeshögskoleexamen inriktning Elektroniktekniker, 400 yhp

Inlägg av 4kTRB »

Jag surfade in tidigt också och och det stod något om att ett av testerna
skulle utvärdera vad man lärt sig om polymerteknik.
Skriv svar