Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 4 april 2022, 07:17:00 Jag kan inte riktigt förstå förskräckelsen att koppla plus och minus fel, har du råkat ut för det? Jag ser det inte som något problem, man kopplar in en gång sen är det gjort. Man kan ha snabbkontakter så kan det inte bli fort men fel andra gånger heller... För många år sedan när jag hade en radiorep.firma så kom det in folk med bilstereo som var felkopplade, men det var ju klåpare till 99% som skulle koppla in sin stereo snabbt och lätt... Du håller väl reda på polariteten utan vidare? Annars som du skriver, sätt en backvänd diod över plus och minus så går säkringen om man kopplar fel.
En säkring har väll ett spänningsfall över sig?
Eller finns det säkringar som inte har spänningsfall?

I så fall så sätter jag bara en diod över VDC och GND. Då är man säkrad att strömmen rusar över t.ex 5A diod. Det blir en liten blå gnista, men man skyddar GND att få en spänning som stiger över framspänningen på dioden.

Det är skruvplintar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av AndLi »

Spänningsfallet över en säkring måste väl i princip vara försumbart vid normal last?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av MadModder »

Det beror alldeles på. Har man en liten en på t.ex 100mA kan det ligga närmare 1V över den.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Swech skrev: 4 april 2022, 07:22:08 Att splitta jordplan är oftast en dålig ide.
Finns mycket info om detta

Swech
Berätta mer om varför det är en dålig idé?
Jag har givare med två olika GND. En signal GND och en för chassi GND. Men ändå så verkar dessa två olika GND har någon typ av resistans om man mäter mellan dom.
AndLi skrev: 4 april 2022, 09:29:20 Spänningsfallet över en säkring måste väl i princip vara försumbart vid normal last?
I detta fall kommer det ca 2A rakt igenom.
Känns som om en säkring har ett spänningsfall, så påverkar detta ADC mätningen.

Så jag sätter bara en diod mellan GND och VDC =) Visst, det blir en blå gnista, men det skyddar ändå. Fet diod på 5A ska nog räcka.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av Janson1 »

ADC mätningen har en referens som är väldigt exakt. Många enchipsprocessorer har inbyggda högprecisionsspänningsregulatorer på tex 1,1 volt eller så. Vilka dina ST-kretsar har för referenser vet jag inte men man skall aldrig ha en vanlig spänningsmatning som ADC-referens, blir den så känslig att den går fel av olika spänningsfall i säkringen så blir ju alla variationer katastrof såsom utsignal 4-20 mA mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Jag har min ADC referens på 3.3V, samma spänning som jag driver min ST F3-serie med.
Denna mäter jag med 0-20mA. Önskvärt vore om jag kunde mäta 4-20mA med den om jag höjde referens-minus-nivån till ca 0.63V. Men detta säger databladet att så får man inte ha.

Jag tror inte jag ska använda en säkring. Jag använder bara en diod. Då slipper man bry sig om spänningsfallet över säkringen. För det måste vara ett spänningsfall över en säkring? Typ 10 ohm?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av MadModder »

10 Ω är inte ett spänningsfall. Det är en resistans. Spänningsfall anges i Volt.
Och det är definitivt INTE en resistans på 10 Ω i en 5A-säkring som du funderade på tidigare. Möjligen går det att mäta några mΩ.
Det beror helt och hållet på tjockleken på säkringstråden. Ju tunnare den är desto högre resistans.
Det går ju ut på att det ska utvecklas så hög effekt i säkringen så tråden smälter.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av Janson1 »

Jag vet faktiskt inte riktigt vad du pratar om... Men, ja det är alltid ett spänningsfall över säkringen när man tur ut ström. En säkring på 10 ohm klarar väl inte driva speciellt mycket. I ditt fall gissar jag på att du har någonstans mellan 2-4 amp. Du får väl ta och ohmmäta säkringen, ja om du nu skulle haft en säkring, för utan säkring så kommer något annat att ge sig när du kopplar fel...
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Du tror att om jag bara har en diod, så finns det risk för att spänningsnivån på GND-planet kan överstiga 3.3V? En kort stund med andra ord.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av Janson1 »

Nu fattar jag inte ett dyft vad du försöker mena!
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Men vi säger att du har VDC och GND. Du vill vara säker på att inget ska förstöras om du kopplar fel.
Så du kopplar in en diod mellan VDC och GND. Så om du råkar koppla 24V på GND och VDC får 0V. Ja, då rusar strömmen över dioden. En blå gnista förekommer.

Men då är frågan, hinner GND-planet bygga upp en spänning över 3.3V, eller blir maximala spänningen på GND-planet samma som framspänningen på dioden?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av Janson1 »

Jag fattar fortfarande inte men... Om du kopplar plus och minus tvärtom så får du ca 0,7 volt minus på ditt kretskort, vad det ställer till med vet jag inte. Men då du vägrar ha en säkring pga dess ev spänningsfall så kommer ju den "blåa gnistan" och nåt tar väl slut till sist oavsett. Du får helt enkelt prova och var då förberedd och gör då så många mätningar du bara hinner innan den magiska röken kommer... Filma gärna och lägg upp resultatet här!
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Jag kan använda säkring. Men får inte plats på 100x100 kretskortet. :mrgreen:
Det får bli en extern pryl då ;) Typ en sådan där man sätter i serie med en kabel och blekt vitt plasthölje runt om. :razz:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av AndLi »

Och vad händer när du bränt av din diod du lagt rakt över matningsspänningen? Vad hindrar då spänningen att bli hög på kortet?
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Hur skyddar man USB från att blanda GND och VDC?

Inlägg av DanielM »

Bra fråga! Jag har alltid inbyggda säkerhetsfunktioner i mina spänningskällor som stänger av sig om det blir kortslutning. Då måste man trycka in en knapp för att återställa den.
Skriv svar