Hej!
Planerar elverksdrift av mitt hus i händelse av strömbortfall från elnätet. Tänkte kolla här om någon har lite siffror som kan hjälpa mig i mitt arbete.
Jag har en frånluftsvärmepump (Nibe 360P) som har en kompressor på 650W. Planerar att inhandla ett elverk från Biltema (DG 1250IS) som har en uteffekt på 1000W (Uteffekt, max AC 1100W). Tror ni detta elverk kommer klara start av kompressorn på värmepumpen?
Vill kunna starta upp kompressorn på frånluftspumpen för att kunna producera varmvatten vid behov, inte för att värma huset då vi har kamin som sköter detta vid strömbortfall..
Elverket skall annars bara användas för att driva kyl/frys ett par timmar per dag är det tänkt..
EDIT: Fick svar av en mycket kunnig person på Nibe.. Han uppgav en kompressoreffekt på 650W och startströmmen är 8 gånger det värdet ca 5,2kW under 0,8 sekunder. Verkar inte finnas nån exakt vetenskap om vilka elverk som klarar den effekten utan antar att man får testa sig fram. Han var lite tveksam om ett elverk på 1000W kommer klara detta. Men ett elverk på 1800W-2500W skulle nog kunna klara av det.
Han sa även att det finns mjukstart man kan installera för att klara av detta bättre.. De säljer dock ingen mjukstart för min värmepump.. Jag är lite fundersam på vad mjukstart igentligen innebär.. men han förklarade det som ett motstånd som hettas upp snabbt och successivt minskar resistansen och ett relä som går in efter kort tid och kortsluter motståndet för att få direktdrift..
Startström Frånluftsvärmepump för inverterdrift
Re: Startström Frånluftsvärmepump för inverterdrift
Den kompressorn är väl dessutom trefas? Då fungerar det dåligt med ett enfas elverk.
I min Nibe Fighter 310p var jag fram till nu helt säker på att det sitter en trefaskompressor. Men nu vacklar jag lite i min tro.
/Knut
I min Nibe Fighter 310p var jag fram till nu helt säker på att det sitter en trefaskompressor. Men nu vacklar jag lite i min tro.
/Knut
Re: Startström Frånluftsvärmepump för inverterdrift
direktstartade kompressorer är jättetunga att starta för en elverk med inverter-del, medans de med mer simpla reglersystem klarar det bättre då de levererar så mycket ström de kan utan att slå av och kompressorn hinner varva upp under den tiden.
är det inverter-kompressor så kan de hanteras bättre men jag har märkt att på tex batteriladdare av switchad omvandlartyp och med dålig effektfaktor så räcker inte strömmen i period-topparna till och kan stanna på 500-600 Watt effektuttag trots att elverket med inverter märker sig med 1000 Watt. - dvs kopplar man in en ytterligare laddare och det börja ladda batteriet så minskar strömmen ur de andra laddarna och det är dragkamp om strömmen - men kopplar man in elelement på 1 KW så orkar elverket att leverera effekten och motorn går nära max...
detta var ganska tydligt när man skulle ladda 2-3 100 Ah gamla UPS-batterier med flera 8-20 Ampere laddare parallellt efter några dagar på fäbod utan ström (ström för kompressor-boxen främst, för kylvaror och amatörradio-körning) - när man väl drar man igång elverket så vill man att den skall gå med en del last för att få mer nytta av bensinen då tomgångskörning och låglast (som toppladdning av batteri med enstaka Ampere) ger väldigt låg verkningsgrad på bensinen den slukar i sig.
är det inverter-kompressor så kan de hanteras bättre men jag har märkt att på tex batteriladdare av switchad omvandlartyp och med dålig effektfaktor så räcker inte strömmen i period-topparna till och kan stanna på 500-600 Watt effektuttag trots att elverket med inverter märker sig med 1000 Watt. - dvs kopplar man in en ytterligare laddare och det börja ladda batteriet så minskar strömmen ur de andra laddarna och det är dragkamp om strömmen - men kopplar man in elelement på 1 KW så orkar elverket att leverera effekten och motorn går nära max...
detta var ganska tydligt när man skulle ladda 2-3 100 Ah gamla UPS-batterier med flera 8-20 Ampere laddare parallellt efter några dagar på fäbod utan ström (ström för kompressor-boxen främst, för kylvaror och amatörradio-körning) - när man väl drar man igång elverket så vill man att den skall gå med en del last för att få mer nytta av bensinen då tomgångskörning och låglast (som toppladdning av batteri med enstaka Ampere) ger väldigt låg verkningsgrad på bensinen den slukar i sig.