Analogt oscilloskop

kalejdoskop
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 februari 2022, 16:28:35
Ort: Malmö

Analogt oscilloskop

Inlägg av kalejdoskop »

Är det någon som har tips på ett bra analogt oscilloskop för en rimlig peng? Har kollat en del på Tektronix 465 och 2225 men utbudet är något smalt om man vill undvika att betala det dubbla i bara fraktkostnad.

Har någon ett bättre analogt oscilloskop som ligger och samlar damm kan jag gärna tänka mig att köpa det! :)
Senast redigerad av kalejdoskop 27 februari 2022, 20:28:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av 4kTRB »

Jag har också kikat en del.
Har du tur kan du hitta ett LeCroy LA314 för en bra peng.
Väldigt kompetent pryl.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av Mizzarrogh »

Instämmer med föregående, jag använder ingenting annat till 90% av det jag håller på med.
Det beror ju på vad man gör förstås, men till det jag håller på med vill jag inte ha någonting annat än de gamla analoga CRT apparaterna (dessutom är de med plattskärm så rent otroligt fula tycker jag...).
Ibland kan man hitta dem billigt när de byter någonstans och någon städar ut gamla förråd eller reservmaskiner.

Edit, jag är 100% säker på att detta kommer att få ett skithav av kritik, men detta är som sagt min erfarenhet från radiorelaterade saker och saker med 70-80 tals IC kretsar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av MadModder »

Inte alls. Analogt med CRT har många fördelar. :)
En är ju att det inte finns några pixlar kurvan måste approximeras till.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av Henry »

Samt att man kan se mycket snabba förlopp vilket digitala inte alltid kan visa och absolut inte lite äldre eller billiga. Lite dyrare digitala varianter kan och vet även någon/några ej överdrivet dyra Rigol som kan om jag inte minns fel.

Föredrar dock digitalt då man har tillgång till så mycket fler inställningar, men jag har ändå två analoga på en hylla. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av TomasL »

I dag så föredrar jag digitalt alla gånger, eftersom man på ett enkelt sätt kan behålla skärmbilden för att kunna studera den, samt kan göra en massa roliga saker, vilket inte går med analoga skop.
Men, digitala skop med analoga prestanda tenderar att bli rätt dyra.
Men det hela beror ju på vad man skall mäta naturligtvis.

Vad man dessutom skall ta med i beräkningen är att analoga skop i regel är rätt gamla, och även om de heter Tektronix, så håller de inte i evighet, reservdelar är i princip unobtainum för dessa, då man ofta använde specialkretsar framtagna för just dessa skop.
Dessutom så behöver man ha möjlighet att kunna justera dem, då de som alla analoga prylar ändrar sig med tiden, vilket då kräver många andra väldigt speciella instrument mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av AndLi »

Hur kan ett helt analogt visa snabbare än ett digitalt? Katodstrålen måste bli svår att se vid snabba icke repetitiva signaler?
Eller vad ses som snabbt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av Henry »

Bara att kunna visa en glitch tex så ett äldre analogt skop och ett digitalt inom samma era så var det inte för sällan lättare att se en glitch på det analoga där det digitala inte nödvändigtvis visade det överhuvudtaget, bara att dra upp intensiteten på det analoga om det var repetitivt men det fanns förstås en gräns. Moderna lite dyrare snabba digitala scop så är det ju normalt inga som helst problem längre.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av TomasL »

AndLi skrev: 27 februari 2022, 21:54:47 Hur kan ett helt analogt visa snabbare än ett digitalt? Katodstrålen måste bli svår att se vid snabba icke repetitiva signaler?
Eller vad ses som snabbt?
Det beror på samplingshastigheten hos de digitala skopen, Bandbredden fr digitala skop tror jag utgår ifrån Nyqvist, dvs dubbla samplingshastigheten, vilket funkar för repetitiv signaler men inte för andra, då behöver man uppemot 10 ggr sampling eller nått sånt, så ett 100 Mhz analogt skop är snabbare än ett 100 MHz digitalt, då det digitala inte klarar att visa signalen korrekt.
Har för mig att mitt digitala tektronix-skop har 40 GS/s, och klarar 1 GHz repetitiv signaler.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av 4kTRB »

Rosenkranz har en del modeller att få idéer till köp.
https://www.rosenkranz-elektronik.com/d ... C126%7C170
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av TomasL »

Mitt råd till TS är att köpa ett Rigol eller liknande digitalt skop, betydligt mer för pengarna i dag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag ser inte alls tjusningen med analoga oscilloskop. Jag hade ett som stod länge och tog plats på bänken, behöll det för att "Man måste ju ha ett analogt oscilloskop!!!!! :nene: ", men efter att inte ha startat det på några år så sålde jag det. Har inte saknat det en dag efter det.

Mitt Rigol DS1074Z (Upplåst med alla funktioner inkl. 100 MHz bandbredd) gör allt som mitt analoga scope gjorde och väldigt mycket mera.
Att kunna frysa bilden är nog det jag använder mest på mitt oscilloskop, antingen med normaltrigger eller single-shot. Sen är avancerade triggerfunktioner, serieavkodning mm. väldigt värdefullt enligt mig.

Enda fördelen med analoga är om man är precis i startgroparna på strängt begränsad budget, då man kan komma över enklare analoga scope för enstaka hundralappar eller bortskänkes.
Kan också ha ett litet extra värde i utbildningssyfte att tvingas räkna rutor etc om man inte har inbyggda mätfunktioner.

TomasL skrev: 27 februari 2022, 22:24:25 Bandbredden fr digitala skop tror jag utgår ifrån Nyqvist, dvs dubbla samplingshastigheten, vilket funkar för repetitiv signaler men inte för andra, då behöver man uppemot 10 ggr sampling eller nått sånt, så ett 100 Mhz analogt skop är snabbare än ett 100 MHz digitalt, då det digitala inte klarar att visa signalen korrekt.
Tror inte det är många seriösa oscilloskop som bara har samplingshastighet på 2x bandbredden, åtminstone inte som nytillverkas idag.
Rigol DS1000Z-serien tex. har 100 MHz analog bandbredd och 1 GSa/s.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18365
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av 4kTRB »

Så det var någon som köpte det i vilket fall. Kanske Putin?
kalejdoskop
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 februari 2022, 16:28:35
Ort: Malmö

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av kalejdoskop »

Tack för tipsen! Jag håller på med en del analoga kretsar och har börjat pilla med analoga datorer. Utifrån mina erfarenheter tycker jag att analoga kretsar och analoga oscilloskop funkar bäst tillsammans. Som nämt tidigare i tråden så är samplingshastigheten betydligt snabbare vilket har sina fördelar när man simulerar analoga kretsar. Sen är jag ganska svag för äldre instrument :roll:

Jag håller med om att digitala oscilloskop är smidigare, har fler funktioner och tar betydligt mindre plats. Om man väljer ett digitalt oscilloskop, finns det tips på ett som har en hög samplingshastighet utan att kosta skjortan?
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Analogt oscilloskop

Inlägg av hummel »

Hur definierar du hög samplingshastighet?
Skriv svar