Sida 1 av 2

autodownrelä volvo 850

Postat: 3 april 2006, 20:53:48
av ojkroken
hej , är nybörjare på detta forumet och hoppas jag är välkommen ,

jag vil ha reda på om det finns relän som bryter när det känner motstånd, tex när en ruta åker upp till stoppläget i bilen , det kallas ju auto up/autodown, har volvos relä framför mig och det sitter inkopplat på fönsterhissknapparna i bilen och när man trycker snabt på knappen så åker rutan ner av sig själv och stannar sedan när den är nere ,

finns det sådana relän att köpa förutom de som volvo har eller?

hoppas på lite experthjälp

ps bilder finns på relär om ni är nyfikna ds

Postat: 5 april 2006, 07:53:18
av Greensilver
Har funderat en del på hur de där fungerar och min gissning är att den övervakar strömmen till motorn. Så snart strömmen skenar iväg bryter den. Relän finns i hur många utföranden som helst, både med och utan logik. Från de mest avancerade med en mikrodator till enklare som är rent elektromekaniska.

Postat: 5 april 2006, 08:59:51
av Icecap
Det kan utföras på många sätt, vilket sätt som är aktuellt beror på vilken ström som ska anses OK och vilken som ska anses överström.

Rent omedelbart skulle jag ta ett metalltungarelä och slå en eller fler lindningar kring i lagom tjock tråd. Under en viss ström (beror på lindningar) drar relät inte. över en viss ström dra det. Reläutgången får sedan kopplas till styrningen men det förstår du nog.

Postat: 5 april 2006, 09:07:56
av bengt-re
Såg på en fiat att de bara satt en polyswitch som outodownbrytare.. kanske inte bästa lösningen eftersom det var polyswitchen som var sönder, men hittade en ny och lödde dit och så vitt jag vet fungerar det fortfarande.

Postat: 5 april 2006, 17:45:11
av Greensilver
Vad är en polyswitch? :)

Postat: 5 april 2006, 17:49:02
av Zyxel615
Återställningsbar säkring, kan man kalla det.

http://www.circuitprotection.com/polyswitch.asp

Postat: 5 april 2006, 21:03:49
av ojkroken
här kommer en bild på hur relät original ser ut , någon som kan beräta hur det funkar

Bild

Postat: 5 april 2006, 21:09:47
av Tekko
Säkert bara gränslägesbrytare.

Postat: 5 april 2006, 22:24:05
av Icecap
Nej Tekko, det är faktisk för dyrt och ostabilt med gränslägebrytare! (mekanik kostar, glappar och går sönder, elektronik är billigt)

Jag skulle gissa att det kanske kan vara en förstärkare som förstärkar störningarna som motorn ger när den kör, när det fysiska ändstoppet kommer stannar den strömbegränsade motorn och störningerna likaså.

Det kan även vara en överströmsavkänning (under xA = OK, över xA = stopp)

Postat: 5 april 2006, 22:24:11
av Greensilver
ojkroken:
Bilden säger inte så mycket om du inte skriver vad som står på IC'n.

Postat: 6 april 2006, 18:58:45
av ojkroken
Greensilver skrev:ojkroken:
Bilden säger inte så mycket om du inte skriver vad som står på IC'n.

ok på spolen står det :
A1001-A303
V23133
SIEMENS
PORTUGAL

ic kretsen:

KOSTAL
115 03B
68H 4392

kondensatorn :
50v 22uf

under spolen sitter det lite motstånd svåra att se förgen på


lite att gå på ett tag

Postat: 7 april 2006, 19:30:09
av ojkroken
ingen som kan hjälpa mig eller

Postat: 7 april 2006, 20:36:53
av Icecap
IC-kretsen: specialnummer, finns enbart hos beställaren, alltså finns det inget att säga om det = okänd.

Spolan: nåja, relä som relä....

Dessutom verkar du ha fått en massa svar som omhandlar de olika möjligheter som finns så vad mer kan man säga?

En möjlighet skulle ju vara om du kan rita ett schema, då kan vi nog komma fram till vad kretsen består av men som det är kan vi lika väl vara utan bilden, den ger ingen information som kan användas till något.

Hade det varit skärpa och båda sidor hade läget kanske varit lite annolunda.

Postat: 8 april 2006, 00:56:39
av Greensilver
Lite onödigt vetande, jag dissikerade ett bränslepumpsrelä till en Volvo 7/900 för ett tag sedan. I den satt en födröjningskrets (DIL8) från Atmel. I databladet stod det att den var för vindrutetorkarna. Jämförde dessutom med samma relä fast typ 10 årsmodeller tidigare. I den satt ett gäng me dtransistorer och kondensatorer.

Postat: 14 april 2006, 11:06:34
av Samot
Ett enkelt sätt att lösa det är att ta en op och mäta strömmen, när motorn förbrukar för mycket stängs den av och måste återställas med upp/ner knappen!!