P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Miklos
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2022, 20:53:08

P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av Miklos »

Hej,

Jag jobbar med ett företag där vi ska genomföra ett projekt där vi vill modifiera en kontroll till en radiostyrd båt. Jag vet inte om detta är genomförbart och söker mig därför hit för att kolla om det är någon här som är kunnig inom detta och skulle kunna hjälpa oss. Vi vill helt enkelt sänka latensen på fjärrkontrollen till en radiostyrd båt.

Är det någon som har kunskap eller erfarenhet av något liknande och skulle kunna svara på om det är genomförbart? Om det är någon som kan detta så erbjuder vi såklart ersättning. Vi är baserade i Stockholm men det spelar ingen roll vart ni sitter då arbetet kan ske på distans. Tidsramen är ganska lång då projektet är tänkt att lanseras mot sommaren.

Söker all hjälp och vägledning vi kan få.

Tusen tack!
/Mikael
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet!
Vad har du för mätbar eftersläpning idag på RC enheten!
Och vad är syftet?
Så fort du klipper sladden uppstår det ju en fördröjning!
Men vad är skäligt att se som resultat?
Det finns några här som grunnar på samma saker.

/ OpenTX-operativsystem med öppen källkod, den har 24 kanaler med en snabbare baudhastighet och lägre latens med en höghastighetsmodul digital gränssnitt. Ytterligare ACCESS-funktioner som uppdateringar av trådlös firmware och trådlösa konfigurationer låses gradvis upp, vilket ger en mer pålitlig och säkrare länk mellan fjärrkontrollen och modellen.
Miklos
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2022, 20:53:08

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av Miklos »

Tack för återkopplingen och välkomnandet!

Vi ska göra ett projekt där vi vill visa på de farliga effekterna av om man kör båt alkoholpåverkad. Och en sak som händer är ju att man får en sämre reaktionsförmåga. Så vi skulle bara vilja minska latensen med litegrann.

Vi är verkligen i startgroparna och det första vi skulle vilja göra är att undersöka om det ens är möjligt.

Det ska tillägas att vi vänder oss hit för vi inte har någon kunskap alls inom detta. :) Så vad menar du med klipper sladden?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Med klipper sladden menar jag att signaler som inte går över radio har snabbare förlopp så länge det är trådbundet! Skämt.
Men menar du verkligen lägre latens? alltså snabbare reaktion . Din beskrivning låter som om du vill visa vad promillen kan ställa till med när det gäller reaktionstid.
Det nya sättet som jag länkade till gör ju att OS är Open Source dvs öppen källkod och kan programmeras olika från fall till fall.
Man kan också tänka sig ESP32 enheter som klarar av att justera överföringstid.
Miklos
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2022, 20:53:08

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av Miklos »

Haha, jag kände att det var lite skämt i det. :)

Ja, du har ju helt rätt. Blottlägger ännu mer okunskap. Vi ska ju alltså öka latensen då? För det är ju exakt som du säger att vi vill visa att reaktionsförmågan försämras när du är alkoholpåverkad.

Okej, jag tolkar det du skriver som att det skulle kunna gå att justeras? Det måste alltså vara en fjärrkontroll med OpenTX-operativsystem med öppen källkod? Är det ett arbete som kräver mycket jobb?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det bara frågan om en enkel fjärrkontroll med fram/back och höger/vänster så är det förmodligen ingen raketforskning att modifiera.

Koppla in en liten mikrokontroller på signalerna ifrån styrspakarna och sen ge ut samma signaler med viss fördröjning.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av AndLi »

Kan man inte tänka sig en ännu enklare lösning med lite RC filter på kontrollerna så blir de sådär härligt sladdriga som jag antar att det känns att köra bil onykter...
(Vilket jag bara provat en gång, och det var i ett garage, jag hade en rätt liten plats med stolpe på var sida och en bakom, polaren som dedicated driver, vägrade backa in, så jag fick fixa det...)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av adent »

Det låter definitivt görbart ja och du vill öka latensen.

Vad är det för båt och sändare ni har. Antar att den har proportionellt gas? D.v.s. litet spakutslag ger lite gas/ lite styrning ?
Sitter det en mottagare i båten? Är det mottagare för klassiska RC-servo med tre stift?

Om ja på de frågorna skulle jag nog ganska lätt kunna fixa ett litet kort till er som fixar det hela.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av TomasL »

Undrar varför man vill bevisa något som redan är välkänt och dessutom visats många många gånger, både i simulator och i verkligheten.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av AndLi »

För att vissa typer av människor lär sig bättre av praktiska övningar än att bara läsa det teoretiskt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av TomasL »

Men vilka typer av människor behöver an lära detta?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av säter »

Många påstår att de kör bättre när de har druckit lite.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av rvl »

Det är litet skrämmande att de tror det, för det är ju tvärtom, åtminstone för de allra flesta.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av RDX* »

Borde man inte kunna använda någon standard hårdvara tex FrSky/OpenTX. Jag är inte så bra på hur dessa system fungerar, men jag tycker att man borde kunna lägga en en Delay,Slew-rate eller integral etc.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: P: Söker någon som kan modifiera fjärrkontroller till radiostyrda fordon

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 22 februari 2022, 15:51:51 Många påstår att de kör bättre när de har druckit lite.
Det finns väll tom de som säger att de skjuter bättre....
Skriv svar