Vad gör reläet i telfern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klurgubben

Vad gör reläet i telfern?

Inlägg av Klurgubben »

Hej,

Jag var och försökte laga en gammal Kito telfer från 70-talet åt en person, hände inget när knapparna på handkontrollen trycks in men man kan trycka in knappar direkt på kontaktorerna, då rör sig motorn upp och ner så den delen funkar.
Den var redan så här när han provkörde den efter köp så ingen aning när felet uppstod.
Mätte runt lite och knapparna sluts när man trycker in dom, kablarna är hela. spolen på kontaktorn ändras från ca 15V till ca 25V när knapp trycks in men enligt google så kräver kontaktorn 50V över spolen.
Sekundärsidan på transformatorn är 25V mellan jord och ena sidan och 25V mellan jord och andra sidan, å då 50V över båda utgångarna.

Det jag inte kan förstå är reläet på bilden, vad har det för funktion? Vad jag kan mäta och förstå så är det kontakt när spänningen är av (kring 7 ohm över brytaren) men när spänningen slås på så är brytaren öppen (reläet klickar så det är helt), så då kan jag inte se att det blir nån sluten krets för knapparna på handkontrollen.
Någon som kan förklara designen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Re: Vad gör reläet i telfern?

Inlägg av BallInPlay »

Det är inte så att du har faserna i fel följd ?
Klurgubben

Inlägg av Klurgubben »

Nja, är jag inte så 3 fas kunnig men om kroken rör sig upp när jag trycker på knappen som sitter direkt på kontaktorn och trycker jag på den andra knappen på den andra kontaktorn så åker kroken ner är inte faserna rätt då?
H.O

Inlägg av H.O »

Reläkontakten bryter ju upp kontaktorernas manöverkrets så att knapparna inte längre har någon funktion. Det står Non reverse relay och reläets spole drivs ju på något sätt via den översta "mojängen" (Volt Changer). Det SKULLE mycket väl kunna vara en fasföljdsvakt.
Bara för att den rör sig upp i ena fallet och ner i andra när du påverkar kontaktorerna betyder ju inte att inkommande fasföljd är korrekt. Den måste röra sig uppåt när RÄTT kontaktor drar - är du säker på att så är fallet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar rimligt att ha en fasföljdsvakt, annars skulle ju inte ändlägesbrytarna fungera korrekt.
Klurgubben

Inlägg av Klurgubben »

Nä jag är inte säkert på om den rörde sig uppåt när rätt kontaktor drog. Var inte uppmärkt så tänkte inte på det men studerar man schemat så kan man ju konstatera att det ska vara den vänstra som kör motorn upp. Han får kolla upp det.

Men vad gör en fasföljdsvakt? namnet antyder att den vaktar att fasföljden följs men om den inte gör det vad ska den då göra?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Den ska göra precis det du har märkt - förhindra att motorn körs.
I det här fallet drar den reläet om fasföljden är fel, det finns också omvänd variant som drar reläet om fasföljden är rätt.
Klurgubben

Inlägg av Klurgubben »

Aha, nu fattar jag!
Då förstår jag varför reläet sitter där, får säga åt han att ändra fasföljden och testa.

Tack så mycket!
Skriv svar