Bygge av vildsvinsskrämma!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anser
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 februari 2022, 20:39:43

Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Anser »

Hej på er!
Här kommer en fråga från en mekaniker mer än en elektriker.. Som rubriken lyder så tänkte jag bygga en manick för att skrämma vildsvin. jag har ett blixtljus och en siren som skall drivas med ett bilbatteri, jag vill att ljud och ljus skall starta 2gånger/timme och då göra ett intervall om typ 5 stötar om ca 5 sekunder ljud/ljus med 5 sekunders vila mellan för att sedan åter vila i ca 30 min.

Alltså.. något som kan ge mig obegränsade 30 min looper och vid varje loop ett intervall på 5+5 sekunder aktiv/vila 5 gånger.
Helst skulle jag bygga in ett skymningsrelä också men det ska väl vara en smal sak när jag väl fått kläm på ovanstående..

Har kollat runt ordentligt på nätet men med min begränsade kunskap fattar jag helt enkel inte vad jag behöver köpa!

Någon här som har koll?
Tackar på förhand /Smörjtrollet
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av AndLi »

Är det batteridrift eller 230V du är ute efter?

Kör du 230V borde du kunna använda något sådant:

Astronomiskt ur
https://www.automation24.se/astronomisk ... msQAvD_BwE

OCh ett tidsrelä som kan göra pulser med
https://www.automation24.se/analogt-fle ... goQAvD_BwE
Anser
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 februari 2022, 20:39:43

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Anser »

Tack för tipset!
Tänkte driva med 12v eftersom jag vill ha den ute på åkern.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen!
En enkel PLC skulle lösa uppgiften, men drar antagligen allt för mycket ström i "tomgång" för att vara praktisk i batteridrift. Mest energieffektivt är nog en liten mikrokontroller med kringutrustning. Det borde finnas gott om kompetens på forumet för att hjälpa med detta.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Akai »

Är inte vildsvin rätt smarta djur? Tänker att de snabbt räknar ut att skrämman är just en skrämma och inget att lägga vikt vid...

Tänker att två 555 timer kretsar och några transistorer borde kunna lösa uppgiften relativt strömsnålt. Men det kräver ju en insats på elektroniken.

Två bilbatterier och en vanlig 24V PLC av mindre sort är väl annars det aldra lättaste att komma igång med. Tex Mitsubishi har enkla mindre PLC som är relativt enkla att komma igång med. Finns ju tom handenhet för att programmera dem. Håll koll på Tradera, köpte själv ett kitt där med nån PLC och programmerings kabel och handenhet.

Kom i håg att ha en lågspänningsvakt som stänger av grejerna när batteriet börjar bli urladdat så de inte dras ur helt och går sönder. En liten solpanel som hjälp kanske skulle vara något så slipper man ladda.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Skogen »

Det finns kanske annat än blixtljus och sirén som kan fungera:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... ade-grodor
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Människors röster skrämmer mest,dra igång lite ljudfiler från radion.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av AndLi »

Anser skrev: 9 februari 2022, 21:01:22 Tack för tipset!
Tänkte driva med 12v eftersom jag vill ha den ute på åkern.
Då hade jag nog byggt något av nån Arduino eller dylikt, och styrt två relä för att köra dina 12V laster... Finns på Kjell, så får du lära dig lite programmering med :)

Är det på en åker går det väl också att jaga dem? Skjuta av nån av kultingarna brukar väl kunna ha en avskräckande effekt på suggan?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Biker »

Elstängsel
Anser
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 februari 2022, 20:39:43

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Anser »

Tackar för tipsen! Ja, kanske är det bättre att köra människoröster än siren, ska fundera på detta.
Hittade denna på nätet https://www.ebay.com/itm/123244095563 , den borde väl kunna sköta looperna? Men jag forstår inte hur långt tillslaget är när den väl slår till?? Fattar att man kan justera tiden för själva loopen, men sen då? är den igång 1s, 1min, justerbart??

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Tackar för hjälpen!
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av RadarEnt »

Biker skrev: 9 februari 2022, 23:00:26Elstängsel
Hur menar du att ett elstängsel ska kunna skrämma de vilda svinen?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av AndLi »

Anser skrev: 10 februari 2022, 06:05:17 Tackar för tipsen! Ja, kanske är det bättre att köra människoröster än siren, ska fundera på detta.
Hittade denna på nätet https://www.ebay.com/itm/123244095563 , den borde väl kunna sköta looperna? Men jag forstår inte hur långt tillslaget är när den väl slår till?? Fattar att man kan justera tiden för själva loopen, men sen då? är den igång 1s, 1min, justerbart??

Någon som kan bringa klarhet i detta?

Tackar för hjälpen!
Det står nog fel på bilden t1/t2 borde vara on resp off tiden.
Antingen i spannet 1-200 sek eller 1s-30 minuter

Så du kan få till 1sekunder till var 30min som mest om du vill ha en kort tid on
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Glenn »

Jag har en granne som testat många sätt med olika prislapp, det slutade med en billig radio och timer så den spelar pratradio på nätterna.

det var effektivast.

Men vildsvin är smarta djur, för att citera en gammal kollega "vildsvin är det smartaste du träffar på i skogen".
Anser
Inlägg: 4
Blev medlem: 9 februari 2022, 20:39:43

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Anser »

Tackar för tips och förklaringar!
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Bygge av vildsvinsskrämma!

Inlägg av Skalis »

Hej "Anser"
Vet ej om du fått hjälp å löst problemet.
Vill bara lägga till om själva svineriet- det vilda. Sen vi fått grönsakslandet å en ekbacke upprivet, stenar stora en banakartong flyttade mm, så blev det krig.
Jag vann slaget men förlorade kriget. Dvs vildsvinen kommer inte in mera men det kostade mig skjortan.

Enda lösning som fungerar fortfarande år efter år är ett vanligt elstängsel med två trådar. En ca 15 cm från marken å en tråd ca 40 cm upp. När vildsvinen kommer nära med trynet känner de av det elektrisk fältet å ryggar. Sen lär de sig att inte gå där å så med generationer av kultingar lär de åsså att undvika området. Annars är de rädda å skygga, bara häromdagen sprang en vilsen stackare som ett spjut över vägen, tur hunden var kopplad. Rådjur å harar å andra påverkas inte, inget oljud som tjuter stör.
En vilsekommen älg råkade trampa mitt i tråden en natt, rev ner tråden å skrek till men den har inte kommit tillbaka dit vad jag vet. Rådjuren kliver över hemtamt..
Jag bor på en stor ö i Mälaren å har alldeles för gott om dessa grymtande varelser.
Lösningen är alltså elstängsel, enda som funkar över tid å är tyst.
Skriv svar