Temperatursensor/kort Volvo 240
Postat: 6 februari 2022, 20:37:33
Jag har studerat schemat till temperaturkortet
som finns i Volvo 240. https://www.davebarton.com/pdf/TempBoardCircuits.pdf
Detta pga att mätaren sedan en tid tillbaka gärna stiger
upp och visar ganska hög temperatur en lite stund innan det
stabiliserar sig på mitten (även sjunker en aning också). Detta har inget med motorns
verkliga temperatur att göra utan mätaren beter sig
på samma sätt med en potentiometer på 1000 ohm ansluten
till P2 istället för NTC-givaren. T.ex. om jag vrider potentiometern till 100 ohm
går nålen sakta sakta upp till 3/4 av skalan och sedan tillbaka strax under mitten
för att sedan lägga sig stabilt på mitten. Exakt så som det blir efter en kallstart.
Jag tror inte att det är samma motståndsvärden på det
kort som jag har då jag mäter motståndet mellan P2 och
jord till 400 ohm (NTC bortkopplad) Sedan så blir spänningsnivåerna
mycket lägre vid P2 i schemat gentemot verkligheten vid olika
NTC-motstånd (testat i LTSpice). Däremot stämmer motståndsvärden/visarnålens läge
bra med den lilla bilden. En annan lite mysko sak om jag
jämför med schemat är att utan NTC/potentiometer ansluten
vid P2 så är spänningen 10.1V alltså det regulatorn i
instrumentpanelen levererar. Det skulle tyda på att R8
är väldigt lågt värde på gentemot R11. Men som sagt
nålens läge stämmer bra med de visade resistansintervallen.
Jag tror mig veta vad det är som påverkar "over-shot".
Något har det med C2 att göra. Dess värde har blivit
för stort så den upp- och ur-laddas för långsamt. Men
i fotografiet av kortet ser den ut att vara en Tantal
och de har vad jag vet inte samma problem som elektrolyter
"åldersfenomen", men jag kan ha fel.
Någon som har en bättre idé om orsaken?
som finns i Volvo 240. https://www.davebarton.com/pdf/TempBoardCircuits.pdf
Detta pga att mätaren sedan en tid tillbaka gärna stiger
upp och visar ganska hög temperatur en lite stund innan det
stabiliserar sig på mitten (även sjunker en aning också). Detta har inget med motorns
verkliga temperatur att göra utan mätaren beter sig
på samma sätt med en potentiometer på 1000 ohm ansluten
till P2 istället för NTC-givaren. T.ex. om jag vrider potentiometern till 100 ohm
går nålen sakta sakta upp till 3/4 av skalan och sedan tillbaka strax under mitten
för att sedan lägga sig stabilt på mitten. Exakt så som det blir efter en kallstart.
Jag tror inte att det är samma motståndsvärden på det
kort som jag har då jag mäter motståndet mellan P2 och
jord till 400 ohm (NTC bortkopplad) Sedan så blir spänningsnivåerna
mycket lägre vid P2 i schemat gentemot verkligheten vid olika
NTC-motstånd (testat i LTSpice). Däremot stämmer motståndsvärden/visarnålens läge
bra med den lilla bilden. En annan lite mysko sak om jag
jämför med schemat är att utan NTC/potentiometer ansluten
vid P2 så är spänningen 10.1V alltså det regulatorn i
instrumentpanelen levererar. Det skulle tyda på att R8
är väldigt lågt värde på gentemot R11. Men som sagt
nålens läge stämmer bra med de visade resistansintervallen.
Jag tror mig veta vad det är som påverkar "over-shot".
Något har det med C2 att göra. Dess värde har blivit
för stort så den upp- och ur-laddas för långsamt. Men
i fotografiet av kortet ser den ut att vara en Tantal
och de har vad jag vet inte samma problem som elektrolyter
"åldersfenomen", men jag kan ha fel.
Någon som har en bättre idé om orsaken?