T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av säter »

Roland123 skrev: 9 februari 2022, 14:18:26 Nu ska jag bara försöka hitta något ställe där jag kan beställa motstånd och IC-krets och sedan köpa en lödstation och tennsug. Spännande och kul - men dyyyyrt blir det. :oops:
Om du skaffar komponenterna kanske TV-reparatören kan övertalas att byta dem?
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av PeterH »

Om du tycker det blir för dyrt att köpa verktyg kanske porto för att skicka är okej? Om du vill ha hjälp att byta skicka ett PM. Inga garantier på funktion eftersom jag inte kan testa kortet, men byta IC och motstånd är inga problem.
Roland123
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 januari 2022, 23:18:04

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av Roland123 »

Sorry! :(

Såg först nu ditt inlägg och beställde redan direkt efter mitt besök hos TV-handlaren - annars hade det inte varit ngt problem. Sjukt egentligen med så dyr frakt (100 kr) :shock: :tumner:

Det blev ifrån Farnell - men det var ingen lek att få det beställt heller. :roll:
Roland123
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 januari 2022, 23:18:04

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av Roland123 »

PeterH skrev: 9 februari 2022, 15:53:31 Om du tycker det blir för dyrt att köpa verktyg kanske porto för att skicka är okej? Om du vill ha hjälp att byta skicka ett PM. Inga garantier på funktion eftersom jag inte kan testa kortet, men byta IC och motstånd är inga problem.

Tack! Det var snällt. :bravo:

Tänkte nog ändå prova själv nu när jag beställt komponenter. Får också en god anledning att köpa en lödstation - som jag aldrig haft förr! :D

Förslag på en hyfsad, inte alltför dyr, sådan :humm:
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av breflabb »

Om du kan vänta till näta vecka så kommer Lidl ha en komplett lödstation
runt 50W som räcker gott o väl till hemma pyssel med tre års garanti för 129 kronor
https://www.lidl.se/p/du-fixar-allt/reg ... ion/p60002
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av adent »

Bra tips oavsett vilken du köper:

1. Torka av spetsen på svampen ofta när du löder.
2. När du är klar, smält tenn på spetsen och stäng av och låt svalna med klumpen kvar.
3. Pressa inte lödspetsen med kraft, smälter det inte, prova byta position eller lägga den med "bredsida" emot.
4. När du löder ska tennet appliceras mot ben/lödställe, inte mot spetsen, spetsen ska värma upp stället. Liten dutt tenn på spetsen precis innan kan hjälpa.

Enklaste sättet att få bort en gammal IC är att klippa alla benen och sedan löda bort ett ben i taget. Använd inte våld när du drar i benen och löder bort dem, vill de inte lossna så har tennet inte smält ordentligt än.
Roland123
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 januari 2022, 23:18:04

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av Roland123 »

breflabb skrev: 10 februari 2022, 23:46:00 Om du kan vänta till näta vecka så kommer Lidl ha en komplett lödstation
runt 50W som räcker gott o väl till hemma pyssel med tre års garanti för 129 kronor
https://www.lidl.se/p/du-fixar-allt/reg ... ion/p60002
Ser toppen ut. Ska se imorgon om den finns kvar.
Roland123
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 januari 2022, 23:18:04

Re: T = Behöver hjälp att felsöka/laga ett kretskort till min torktumlare

Inlägg av Roland123 »

adent skrev: 11 februari 2022, 01:22:38 Bra tips oavsett vilken du köper:

1. Torka av spetsen på svampen ofta när du löder.
2. När du är klar, smält tenn på spetsen och stäng av och låt svalna med klumpen kvar.
3. Pressa inte lödspetsen med kraft, smälter det inte, prova byta position eller lägga den med "bredsida" emot.
4. När du löder ska tennet appliceras mot ben/lödställe, inte mot spetsen, spetsen ska värma upp stället. Liten dutt tenn på spetsen precis innan kan hjälpa.

Enklaste sättet att få bort en gammal IC är att klippa alla benen och sedan löda bort ett ben i taget. Använd inte våld när du drar i benen och löder bort dem, vill de inte lossna så har tennet inte smält ordentligt än.
Tack för fina tips.
Skriv svar