Frekvensstyrning och varvtal.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27045
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av tecno »

Min lösning på Storebro Combimillen med Dahlander motor och VFD är att jag har låst inkommande till höghastighet och får nöja mig med det.

Sedan kan jag reglera varvtalsomfång med VFD:n till min/max av ett givet växelläge, lite logik och LinuxCNC så är det löst. Med detta får du ut max vrid även vid låga varvtal och motorn får sin kylning (OK inte helt 100%).

Vill du ha höga varvtal så se till att montera en höghastighets spindel på maskinen och styr den separat.

Vad du än gör John, ge dig inte på att försöka piska ut höga varvtal med den spindeln du har!
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av GFEF »

Vad jag vill tillägga till "Prins Valiant" text är:

Värme utveckling i järnkänor "järnförlusten" ökar med kvadraten på frekvens minskningen i teorin.

Så för oförändrad järnförlusten kräver 1/2 frekvens kräver 4 gånger stor kärna area.

Öka area med kvadrat ger en volym ökning (viktökning) i kubik = 8 gånger.
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag trodde att det skulle vara enklare att få frekvensstyrning på min maskin men det visade sig tidigare att det var mer komplicerat än jag trodde. Så jag måste nog låta detta med frekvensstyrning vara tills jag hittar en "vanlig" 3 Fas motor. Tack för alla konstruktiva beskrivningar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Prins Valiant
Inlägg: 954
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av Prins Valiant »

Du ser det på rätt sätt. Det kan helt säkert fungera med din nuvarande motor köra upp till 3000rpm, lämpligtvis kopplas den permanent som "höghastighet".
En ny 2-polig 230V D motor kommer att ge dig varvtal upp till 5000rpm, om motorn är mekaniskt godkänd för varvtalet. Men ingen tvekan utan att det kommer att fungera om du inte tänker dig sega på lågvarv. Det kan jag lova med 45 år erfarenhet av liknande applikationer. Du är välkommen med frågor.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27045
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av tecno »

tills jag hittar en "vanlig" 3 Fas motor
Hur har du tänkt dig att applicera den motorn till fräsen? 1 : 1 eller via växellådan?
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Befintlig motor syns på bilden. Min tanke var att ersätta befintlig motor och använda maskinens växellåda som en "momentomvandlare" jag har idag varvtal från 60-2160 RPM genom växellådan så när det behövs låga spindelvarv så tänkte jag mig att använda växelläge som ger ex vis 60 RPM och hög frekvens via VFD:n. Eller någon annan kombination som ger ett acceptabelt resultat. Lite bökigt kanske men helt möjligt.
Har nu funderingar att strunta i detta då det blev lite mer komplicerat än jag trodde. Motorn som sitter monterad verkar inte gå att anpassa till VFD drift, och vart hittar jag en passande motor som inte kostar allt för mycket. Skulle även kunna tänka mig en begagnad motor men vart hittar ja en sådan.
DSC_1009[1].jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27045
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av tecno »

En begnagad motor, vad hjälper det dig?

Spindeln är inte konstruerad för högre varvtal och definitivt inte växellådan. Vill du kunna åstadkomma högre varvtal?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32583
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av säter »

Vad är det för typ av spindellager?
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Vill ha högre varvtal för jag tycker att varven är väl låga för fräsning med pinnfräsar neråt 6 mm. Övre spindellagret tycks heta "Rullager 30205 och nedre lager "Rullager 32009X" direkt avskrivet från maskinens manual. Och det är det bästa jag kan åstadkomma utan att demontera. Går ej att avgöra på den bild av reservdelarna vilken typ av lager det skulle kunna vara.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Senast redigerad av John Eriksson 30 januari 2022, 12:48:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32583
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av säter »

Det är koniska rullager, och dessa lämpar sig inte för att övervarva.
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av John Eriksson »

Hej

Verkar inte finnas några muttrar att ställa in förspänning annat än på övre lagret om jag tittar på bilderna. nedre lagret verkar ha ett refvarvtal påp 11000 RPM och övre 6300 RPM så det ligger inom mitt nmål op ca 5000 RPM på spindeln.

Mvh John i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32583
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av säter »

grym skrev: 28 januari 2022, 21:12:26 tyvärr så är det ganska ofta man bör undvika högsta växlen på gamla fräsmaskiner
Jag håller med.
Jag har ett par fräsmaskiner med koniska rullager, och jag undviker högsta växeln.
Spindel blir så varm att man inte kan hålla några mått.
John Eriksson
Inlägg: 478
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Frekvensstyrning och varvtal.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Jag har inte märkt av att nedre lagret skulle kunna bli varmt, har för övrigt inte tänkt på den saken. Maskinen fanns även med en ISO30 spindel och samma lager. Högsta varvtal på den var 3200 RPM.

Mvh. John i Bollnäs.
Skriv svar