Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av Glenn »

Det var en intressant tråd om det där, som jag tyvärr inte hittar, man utnyttjade väl nån form av odokumenterad "feature" för att det skulle funka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av Glenn »

Jo till slut så hittade jag..

viewtopic.php?f=9&t=75974

Men det var ju inte riktigt som jag mines det, man kan kopiera epromet där, fast man har ingen nytta av det utan key-modulen.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av tokfan »

Glenn skrev: 3 februari 2022, 07:39:46 29F040 är inget EEPROM, det är ett flashrom, så även 27SF512 skulle jag tro.
Oj då yrade jag igen. Jag får läsa på lite.

Jag köpte en Tl866ii plus.
Verkar ju funka till allt möjligt pic atmega osv.
Smidigt!

27sf512 verkar billiga men omöjliga att hitta förutom på ebay.

(tack för att ni guidar en vilsen man)
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av tokfan »

Hur noga är det med rätt accesstime?
Drog bort lappen på trasiga chipet.
Stod M27c512 80B6 = 80ns
På jobbet har vi liggandes med 150ns
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av grym »

beror på kretsen runt om, men dom har troligen, men inte säkert valt det som funkar, så om man inte har full koll så lika eller snabbare
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av mrfrenzy »

80ns är ju dyrare, så om det är massproducerat bör de inte ha valt en sådan snabb i onödan.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev: 24 januari 2022, 19:11:20All07 är mycket seriös! Jag har (förutom tl866) en all03 hemma. Den klarar mycket gammalt som den nya inte klarar. Tyvärr måste man ha en dator med isa-buss och DOS… Jag tror att All07 är modernare
All07 är framförallt formad som en ost om jag minns rätt :D

Angående DOS så finns det en workaround som fritt ur minnet består dels av en driver som tillåter att en app begär direkt tillgång till vissa I/O-områden genom att peta på en såndär fiktiv fil som i Windows nås med typ tror det är \.\ osv eller nåt liknande. Den andra halvan denna workaround består av en patchad version av DOS-programmet som just petar på denna driver. Resultatet är att man kan köra DOS-programmet och låta det prata med hårdvaran direkt, trots att man kör under en NT-släkting. Jag har detta installerat på en Pentium 166 MMx (eller är det 200 MMX?) som kör XP och det fungerar åtminstone acceptabelt. Jag tror att nån timinggrej är knas för vid skrivning av 2732 så måste jag upprepa skrivningen en extra gång, och eftersom den lägger av när en page inte gick att skriva så innebär detta att man måste starta skrivningen lika många gånger som det finns pages plus ett eller liknande, och att man onödigtvis skriver in samma data många gånger om till början av eprom:et. Rimligtvis bör det gå att få programmeraren att bara skriva delar av ett eprom så att man inte måste upprepa allt. Antagligen ett säkrare kort att köra en äldre PC med DOS dock. Fritt ur minnet så var det väl Mattis som gjorde extra ISA-kort till åtminstone nån av dessa ALL0*-burkar (tror det var All07, dock kanske det är samma till All03).

Har tjatat om detta förr, men: Den antagligen bästa burk man kan ha för att läsa och programmera åtminstone äldre kretsar är nog Data I/O Unisite. Men man måste nog fortfarande ha rätt mycket tur för att få tag på en sån.


Annars relaterat till denna tråd så behöver en flashkrets mig veterligen ingen speciell hårdvara för att programmeras. Om man har något som man kan stoppa in kretsen i och där man kan köra egen mjukvara så kan man programmera den utan att behöva nån speciell programmeringsspänning eller liknnade. Hjälper antagligen inte trådstartaren, men ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kopiera 27sf512 EPROM? Nybörjare.

Inlägg av Glenn »

Det var nog till ALL-03 ?

All-07 finns i två varianter, med speciellt ISA-kort och för parport.
Skriv svar