Micropython vs C/C++ RPI Pico

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Wihelm
Inlägg: 587
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Wihelm »

Micke_71 skrev: 22 januari 2022, 11:23:38 Kommer till punkten att jag kan starta nytt projekt med platformIO och välja RPi Pico och där finns ett enda alternativ. Arduino framework. Men blir inte det som att köra Arduino IDÉ fast i VS Code utvecklingsmiljön.
Jo, platformIO har inte stöd för micro/circuit-python bara arduino.
Finns circuitpython extension för VScode.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av ojz0r »

Micke_71 skrev: 22 januari 2022, 11:23:38 Jag har aldrig haft problem med att installera, skriva kod och kompilera i Delphi, Objekt Pascal osv.
Det hade varit intressant att se jämförselsen med pascal, dock har jag ingen pico att leka med.
Finns lite info ang Lazarus/FPC här:
https://wiki.freepascal.org/ARM_Embedde ... ry_Pi_Pico
https://wiki.freepascal.org/ARM_Embedde ... nboard_LED
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Det är så jäkla irriterande. Har följt guider och kämpat ihjäl mig men det är ta mig fan omöjligt att ens komma så långt att ens kompilera en ”hello world” med VS Code och C++

4timmar med misslyckande att ens få in raspberry pi Pico sdk. Man glömde visst o nämna att man måste göra 2steg och sedan stänga ner kommandofönstret för att sedan öppna igen. Testade typ 100 lösningar och många beskrev inställningar som inte ens existerade.

Så långt så öppnar det nu källkoden utan en miljon felmeddelanden.

Men nu så vill VS Code inte hitta kompilatorn och jag har googlat o testat i 8timmar utan lösning. Hittar svar typ ”uppdatera sökvägen till kompilatorn” och vart gör man det då?

Den anger vilken kompilator som är vald och allt men ger ändå meddelande att det är fel…. 🤬
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av janno »

Här finns några små exempel att blinka lysdiod i olika språk.
https://www.raspberrypi.com/news/multil ... y-pi-pico/
för att installera på windows kan nog denna guiden vara bra att följa (kapitel 9.2) för att installera C stödet.
https://datasheets.raspberrypi.com/pico ... h-pico.pdf
där rekomenderar de att köra skriptet som finns här https://github.com/ndabas/pico-setup-windows https://github.com/ndabas/pico-setup-windows/releases

Hoppas det hjälper något.

/J
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Den guiden är för linux…. Tror det är någon miljövariabel typ path som inte blir installerad trots att jag bockade i det vid installationerna
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av janno »

Ja men som jag skrev kapitel 9.2

9.2. Building on MS Windows
Installing the toolchain on Microsoft Windows 10 is somewhat different to other platforms. However once installed,
building code for the RP2040 is somewhat similar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Krille Krokodil »

VS Code är lite hipp-happ-halvfärdigt än så länge så det hade jag inte valt som miljö för att bli varm i kläderna.

8 bitars processorer går att greppa och AVR & PIC har färdiga miljöer som är lätta att komma in i. Atmel AVRStudio är
byggt på riktiga non-cloud-shit VS. Microchip äger bägge nu och de är rätt bra på dokumentation & exempel.

Kjell & Co 100 kr Arduino-klon har JTAG-interface så man kan koppla in programmerare/debugger och det är en rätt
lagom liten processor att börja med. 279:- programmeraren till den:

https://www.electrokit.com/produkt/avr- ... -debugger/

Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

janno skrev: 24 januari 2022, 20:44:06 Ja men som jag skrev kapitel 9.2

9.2. Building on MS Windows
Installing the toolchain on Microsoft Windows 10 is somewhat different to other platforms. However once installed,
building code for the RP2040 is somewhat similar.
Tack, du hade helt rätt. Det framgick där att man måste starta VS Code från prompt. Då hoppade det igång men då dyker det upp nya felkoder. Så nu kör jag installern istället. Hoppas det fungerar. Tack!!
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

En ny fråga, kanske mer specifik och förtjänar en egen tråd men än så länge är det bara en hypotetisk tanke.

Det finns snabba mems mikrofoner som är riktigt snabba. Dessutom är den lilla <1mm ljudöppningen tilltalande.

För att slippa ett flertal snabba identiskt trimmade analoga förstärkare med komparatorer osv så har tanken hamnat på varianten med PDM utgång.

De kan klockas upp i området kring 4Mhz.

Vid en stark ljudimpuls så går väl PDM signalen lite överdrivet typiskt 11111111111111111111111 eller 00000000000000000000 och vid helt tyst 010101010.

Om man nu skulle låta MCU trigga en tidsstämpel vid antingen X antal ettor i rad eller när ett rullande 8-16bitars värde överstiger en viss nivå.

Är jag helt ute o cyklar i min okunskap här?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Sitter hemma med covid och har mestadels letat info istället för att aktivt programmera. Upptäckte att jag har lite dåligt med pryttlar o koppla in till den.

Ju mer jag har sökt desto mer har jag upptäckt funktioner och finesser och min egen okunskap. Det lilla jag har programmerat det ena lilla kräket i C/C++ så har det barat bekräftat det jag redan vetat sedan länge.

En enkel funktion beskriven på nätet/forum innehåller lika mycket källkod som Nasas gemensamma datakraft. Här hemma så räckte det med typ 8-10 enkla rader utan krusiduller. Nu vet jag varför enkelheten i Arduino IDÉ tilltalar så många.

Det är ungefär som i CNC programmeringen. En M48x2 gänga definieras enkelt på 8 rader
1 CC X0 Y0
2 L X0 Y0 R0 F MAX
3 L Z-50 R0 F MAX M3
4 L X+24 RL F300 M8
5 LBL 1
6 CP IPA+360 IZ+2 DR+
7 CALL LBL 1 REP 25
8 L X0 Y0 R0 F MAX M9

Och hur ofta springer man inte på program som man river sig i huvudet, tar en grabbnäve alvedon, svär lite och raderar 180rader och gör om….

Hur som helst så ligger det 3böcker på väg hem för typ 1500kr
RP2040 assembler (Först o främst PIO o state machines)
RPi Pico C programmering
RPi Pico Micropython

Och så lite pryttlar från elektrokit ska beställas.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av rvl »

> böcker... RP2040 assembler
Denna? https://github.com/Apress/RP2040-Assemb ... rogramming
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Exakt den. Det är lite chansning eftersom jag mest är ute efter assembler i state machines.

Vet inte hur eller om ens möjligt att köra en assembler i andra kärnan parallellt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Oavsett så snurrar ju en enkel assembler riktigt snabbt!
Skall bli intressant och se vad du kommer fram till.
'Jag har inte den nivån eller tålamodet, så jag är spänd på en god fortsättning!
Kan komma med hurra rop!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av rvl »

Micke_71 skrev: 28 januari 2022, 18:57:32 Exakt den. Det är lite chansning eftersom jag mest är ute efter assembler i state machines.
Hittade den i Z-biblioteket, ska nog se litet närmare på den. Men har ingen Pi4 som verkar vara "datorn" som används i boken, så det blir att tillämpa litet för att testa saker själv.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Micropython vs C/C++ RPI Pico

Inlägg av Micke_71 »

Lasp skrev: 28 januari 2022, 22:26:41 Oavsett så snurrar ju en enkel assembler riktigt snabbt!
Skall bli intressant och se vad du kommer fram till.
'Jag har inte den nivån eller tålamodet, så jag är spänd på en god fortsättning!
Kan komma med hurra rop!
Egentligen har jag inte tålamodet heller och börjar bli lite för gammal (tröglärd)

Jag tänker att om jag kan köra några state machines på några rader kod var så kan man lösa en del tidskritiskt.

Om jag har förstått det så går Pico bara på en kärna i normaltillståndet. Dvs inget annat begärt.

Det ska ju vara möjligt o köra assembler kod inline i ett C program.

Då är det inte helt omöjligt o drömma om att man kan begära att den kodsnutten körs på den tomma kärnan.

Men vad vet jag. Jag hoppas litteraturen ger lite klarhet.
Skriv svar