Sida 1 av 1

800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 13:10:35
av Fiskesjo
När man läser om elbilar verkar det senaste? handla om 800 v laddning ?????? Var finns den spänningen? Köper man råström och har egen trafo? ASEA hade 120v truckar men det var farligt och blev 80V. Jag begriper att högre spännng ger lägre ström och klenare kabelage

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 13:23:59
av AndLi
Vad är råström?

Det är bara att transformera upp vanlig hushållsel 😀

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 13:38:23
av danei
Det är dessutom likström i snabbladdarna. Så det är en spänningsomvandling och likriktning osvsett. Regionalnäten har väl ofta 20kV, så det är möjligt att de har ett högspännings abonnemang på den nivån.

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 14:08:32
av rikkitikkitavi
Det är väl inte orimligt att en större laddningsplats med många högeffektsladdare matas med en egen högspänningskabel och har en egen nätstation.

Men vi antar väl att de där 800V DC tillverkas med ngn form av PFC funktion, så man inte får en massa jobbig reaktiv effekt att hantera på nätet?

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 15:13:49
av grym
800v är ganska trevlig spänning för detta

finns gott om halvledare som klarar det, med högre spänning så minskar utbudet

och 230v trefas och likriktning får man 600-650v lite lagom höjning till 800v är smidig, eller så har man bara en 11kv till 400v trafo som är + 20% så är man där

ser inget udda i det hela

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 16:32:02
av Krille Krokodil
800 V-laddarna är på 350 MW så en laddplats med sådana får nog dra kabel till 11 kV eller mer.

Färjorna här snabbladdas med 10 MW och där fick man dra kabel till 50 kV transformatorstationen.

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 16:35:48
av danei
Dessa laddare kopplad ju direkt till batterispänning. Så de måste ju fe den spänning som den aktuella bilen har på batteriet.

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 17:24:59
av grym
Krille Krokodil skrev: 16 januari 2022, 16:32:02 800 V-laddarna är på 350 MW så en laddplats med sådana får nog dra kabel till 11 kV eller mer.

Färjorna här snabbladdas med 10 MW och där fick man dra kabel till 50 kV transformatorstationen.
med en laddaffekt på 350MW så är nog laddtiderna ganska korta :lol:

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 17:47:50
av Prins Valiant
Utan att sätta mig in hur det fungerar faller det för mig naturligast att man delar upp batteripaketet. Ett antal celler skapar vid seriekoppling 800 volt. Man borde kunna dela det och ladda exempelvis 4 delar med 200 volt DC. Om varje laddningsdel är potentiellfri mot övriga, behöver man ej rent fysiskt dela paketet. Men detta är en ren spekulation från mig.

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 18:59:03
av nifelheim
inga 800volts laddare har "direkt koppling" utan omvandling till nätet.
laddningen sker hela tiden under övervakning och reglering.
reglering sker i DC/DC omvandlare.( verkningsgraden normalt över 95%)
Högre spänning ger tunnare kablar, lättare att hantera, vid samma effekt.
Certifiering av befintlig elmateriel påverkar vid små serier,
690volts installationer är vanligt, det ger ofta 1kV DC klass på kablar.


edit: förtydligande att det handlar om 800 volts laddare

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 19:29:56
av danei
Det beror ju på vad det är man kallar laddade. Vanliga laddboxar är vara ett direktkopplat eluttag med en styrd kontaktor. Laddaren sitter i bilen i det fallet. På samma sätt som mobilladdade bara är en 5V källa (eller annan spänning i vissa fall) laddaren sitter i bilen. Men snabbladdare är just laddare och styr ström och spänning till batteriet.

Re: 800 volt?

Postat: 16 januari 2022, 20:21:12
av Prins Valiant
Blev intresserad av ämnet och tittade på nätet. Dessa bilar med 800V laddning laddas från en laddare kopplad till exempelvis 3x400 volt AC. Inkommande spänning likriktas i en Vienna-likriktare. Detta är en styrd likriktare som i princip kan driva upp den likriktade spänningen till ca 1000VDC, vilket även glättas med stora kondingar. Därefter går man till en styrd DC/DC omvandlare som avslutas med en ny fullvågs likriktrare innan matning till bil.
DC/DC omvandlarens funktion är att anpassa spänning och effekt exakt till bilen som laddas.
Men som jag nämnde, det är en Vienna -rectifier som är hemligheten hur 400VAC kan bli 800VDC.