Byta kontakt på gammal lampa..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GGG
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 december 2021, 14:43:36

Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av GGG »

BB243A5F-752A-469F-8F56-BFCB379705C8.jpeg

Hej alla kunniga i detta forum. Vågar man ge sig på detta? 4 trådar i den gamla ska bytas till 3 i den moderna kontakten. Hur vet man hur det ska kopplas för att inte orsaka kortslutning … Tacksam för råd!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av mrfrenzy »

Du har köpt fel kontakt. För det första ska du ha en kontakt utan sladd, sedan ska den vara ojordad.
Exempelvis denna passar: https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... dad-p39395

Passar den kontakten i uttaget?
Isåfall är allt bra, passar den inte så behöver lampan ses över och eventuellt jordas om den inte är dubbelisolerad.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Palle500 »

Det är en kronljusfunktion du har i kristallkronan.
Först: behöver du kunna tända två olika grupper av lampor i kronan?
Eller vill du endast ha on/off av samtliga lampor?
Då kan du sannolikt bygla dom två ensamma trådarna. Men det bör kontrolleras först.
Dom två trådarna som redan är byglade i ett av stiften är sannolikt nollan för båda lampgrupperna och dom ensamma trådarna är varje lampgrupp.
Googla på kronljuskoppling
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-fu ... allationer
IMG_2984.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Palle500 »

Glömde skriva.
Välkommen till forumet och tänk på att starkström är livsfarliga grejer.
När du vet vilken stiftpropp som gäller i takanslutningen så kan du bestämma hur du kan göra lägg gärna in en bild så vet vi vad du har. Antar att du flyttat eller just köpt ljuskronan?
Om din stiftpropp på bilden är rätt och du använder plasttratt/kåpa vid takupphägningen, ja då kan du skarva kablarna med tex Wago 221 klämmor typ denna 2st behövs ev tre om du skall skyddsjorda lampan. Skyddsjord behövs om allt skall vara korrekt.
IMG_2985.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Glenn »

wago får väl inte användas annat än innesluten ?

TS bör använda en kontakt med skruvanslutning precis som mrfrenzy skriver.

Värt att tänka på att kronljuskopplade armaturer ofta mer eller mindre kräver antingen kronljuskoppling - eller mer vanligt på 2000-talet, dimmer.

Möjligen kan man gå förbi problemet genom att sätta i mkt klena lampot, men kopplar man båda "slingorna" på samma brukar det bli rena operationssalsbelysningen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Palle500 »

Jopp i en takkåpa som jag skrev. Men tar med en bild så du greppar vad jag menar.
IMG_2991.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Palle500 »

Tex IKEA har klämmkopplingar
IMG_2992.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Bo.Siltberg »

Observera att denna lampa behöver kasseras, byggas om till dubbelisolerat utförande eller, efter ev underhåll, endast användas i torra rum med ojordade vägguttag.
Man får inte montera en ojordad eller skyddsjordad lampstickpropp av dagens modell på denna lampa i detta utförande.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av hcb »

Vad skulle en ombyggnad till dubbelisolerat utförande innebära? Räcker byte av alla kablar till dubbelisolerade dito?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av mrfrenzy »

Jag tänkte i mitt svar att den kunde användas i ett gammalt rum med ojordade uttag och länkade till en ojordad kontakt, den passar inte i ett rum med jordade uttag.
Dock är det ju redan en ojordad kontakt på lampan så då hade den fungerat åtminstone till hälften!

Som Bo säger är det ombyggnad som gäller.
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av ffredrik »

Sätt i 12V lampor och kör den via en trafo el lämplig adapter.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Mindmapper »

Bo.Siltberg skrev: 9 januari 2022, 13:18:33 Observera att denna lampa behöver kasseras, byggas om till dubbelisolerat utförande eller, efter ev underhåll, endast användas i torra rum med ojordade vägguttag.
Man får inte montera en ojordad eller skyddsjordad lampstickpropp av dagens modell på denna lampa i detta utförande.
Pratade med en person som var i gång med att starta en liten lampbutik. Hon sa att behovet av att laga gamla lampor var stort och att det fanns en marknad för det. Naturligtvis så började vi diskutera vilka kunskaper som fodrades för att renovera gamla lampor. Det var nog 4-5 år sedan denna diskusion och minnet är lite suddigt, därför kommer jag inte ihåg alla detaljer.
Kontentan blev till slut att hon via någon mera sakkunnig hade tagit kontakt med elsäkerhetsverket och de hade den uppfattningen att det inte skulle behövas någon behörighet att renovera lampor typ kristallkronor som satt i taket. Ville inte diskutera så detaljerat utan helst komma ifrån diskusionen så fort som möjligt. Men just lampor som satt i taket var inte så utsatta för småbarn och att man slog av strömmen till lampan innan man tog en stege för att åtgärda något.

Hur som helst tyckte jag inte att jag ville ge mig in i vidare samtal om vad elsäkerhetsverket sagt eller inte i tredje/fjärde hand. Kanske någon här är bättre skickad att kommentera detta!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Palle500 »

TS har inte varit inne sedan sitt första inlägg på forumet. Vi får hoppas att han inte kopplade fel så att prästen får jorda.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Bo.Siltberg »

Den är riktigt att det inte krävs behörighet för att bygga om en gammal lampa (det gäller alla "apparater", eller elektrisk utrustning som det heter numera), men det finns en skyldighet i samma elsäkerhetslag att ha nödvändiga kunskaper och färdigheter. Det som kan vara knivigt är dolda skarvpunkter där man behöver fördela ut en sladd till varje lamphållare. Jag har skrivit en artikel som tar upp det mesta: https://www.byggahus.se/el/renovera-gam ... elektriskt
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Palle500 »

Tack för den beskrivningen, jag lärde mig lite mera om dubbelisolering och du bekräftade att skyddsjordning av dylika saker är svårt.
Borde vara ett uppslagsverk för många hemmapulare.
Skriv svar