Litiumkonvertering av 3kW klass 1 elmoped
Postat: 7 januari 2022, 16:06:57
Den här mopeden köpte jag billigt pga. dåliga batterier, för att konvertera från bly till litium så jag och sambon kan åka runt. Jag har konverterat ett antal elcyklar, och tyckte att det var på tiden med ett lite större projekt.
Viarelli var ursprungligen italienskt, men är numera svenskägt och kinabyggt. Vad jag förstår är kvalitén över lag inte superb, men helt ok. En fördel är att reservdelar verkar vara lätt tillgängliga, både till mekaniska system och elsystem. Det blir en finvädersmoppe för isfria årstider, och målet är en räckvidd på iaf. 6 mil i plusgrader. Då kan jag jobbpendla med den om jag vill, och ändå ha lite att åka på till kvällen. Mer än 6 mil är det heller inget fel på, ju större batteri jag har ju längre lever det. Och oavsett hur stort jag bygger det, kommer det inte att väga mer än de gamla blybatterierna. Förutom lite rost är batteriutrymmet fint. Dessutom är det gigantiskt. Det sitter relativt välskyddat, men det kan tänkas att fukt kommer in om man åker i regnväder. Något av det tristaste som finns är fina batterier förstörda av fukt, så tanken är att kaplsa in dem i IP65 eller bättre. Ganska exakt 40 kg batterier satt i mopeden, som trots all vikt var pigg och trevlig att köra när jag provade den. Och dessa runt 10 kg 18650-celler som jag ska koppla i 20s10p-konfiguration kommer att ge mig praktiskt talat dubbla kapaciteten. Det är lätt begagnade celler, med mycket kapacitet kvar men till en bråkdel av nypris. Jag är van vid att bygga med begagnat, då mina förra batterier var gjorda på gamla laptopceller. Till detta projektet ville jag dock ha något tåligare, och dessa Panasonic NCR18650BD är populära och har bra rykte. De tål 10A och är på dryga 3000 mAh vardera. Tanken just nu är att köpa 6 st IP67-kapslingar i ungefär samma storlek som de gamla blybatterierna. I fem av dessa placerar jag 4 cellgrupper (40 celler), och i den sista BMS och ev. annan elektronik. Lådorna jag har hittat (https://www.elfa.se/sv/p/15067756, https://www.elfa.se/sv/p/15067756) är så gott som perfekta i storlek (180x180x75 mm), men jag tycker de är lite dyra när man ska ha 6 st. Har du förslag på något billigare, minst IP65, är jag intresserad. Helst i samma storlek, då ett färre antal större lådor kan vara krångligt att fån in förbi fästbyglarna. Vet du den praktiska skillnaden på PC och ABS för min applikation (0-60°C, måttliga vibrationer, max 3.5 kg/låda, mekaniskt fastklämd från en sida, lätt att borra hål för kabelförskruvningar, självsläckande vid brand), är det också intressant.
180x180 är voluminös overkill för 10p, men å andra sidan kan jag använda de originala fästbyglarna för blybatterierna, och jag kan pressa in fler celler om jag känner för det. Geometriskt går det nog in 17p eller kanske tom. 18p i lådorna. Jag ska inte använda cellhållarna som batterierna kom med, utan 3d-printa egna, med extra cellplatser ifall jag får tag i fler celler senare.
Här är provbitar för några hållare för som jag skrev ut till mitt förra bygge, och de var suveräna. Med färdiga spår för nickebanden blev klippning och svetsning en barnlek, och risken för kortslutning under arbetet mycket mindre. BMS har jag inte köpt än. Kontrollern drar 35A max (vilket är något under 3 kW vid nominell batterispänning), men 40 eller kanske 50A på BMSen vore att föredra, ifall jag vill uppgradera senare. Har du förslag på någon bra BMS, är jag intresserad. Helst med separat laddport. Övervakning via Bluetooth kanske vore kul, men är inget krav.
Jag har inte kommit fram till hur jag ska bevaka temperaturen i alla boxarna. Finns det någon BMS som kan hantera 5+ termistorer? Kanske man kan bygga en krets som samlar flera termistorer och inför BMSet låtsas vara en enda? Jag är inte främmande för att bygga lite egen elektronik.
Jag har inte tänkt klart på hur jag skulle kunna hantera ev. batteribrand. Det vore kanske bättre med kapslingar av metall, men jag har inte hittat några till överkomligt pris. Det vore fördelaktigt om elden kunde hållas borta ifrån andra batterier och mopedens plastdelar, så man ev. kan rädda det som går. Kanske man kan göra en försvagning i kapslingen som spricker eller smälter, och pyser ut eländet åt något vettigt håll? Kanske igenom något material som kyler gaserna?
Är det smart att blåsa in kväve eller annan torr, inert gas innan man förseglar lådorna? Jag vill inte ha kondens inuti vid temperatursvängningar. Jag har CO2 hemma, duger det?
Vad för kontaktdon och kablar är lämpliga för att koppla ihop lådorna? Det blir 3 BMS-trådar från varje, ett antal termistortrådar (om jag inte på nåt vis sköter high temp cutoff internt i varje box) och lådorna ska även seriekopplas. Det är också möjligt att dra alla nödvändiga kablar direkt från box till box, och inte ha några externa kontakter alls, men då blir det jobbigare att i framtiden bygga ut, ta isär eller underhålla. Jag har använt XLR tidigare, och det skulle nog duga fint för BMS-trådarna, men finns det som vattentätt till rimligt pris?
Jag har inget bråttom med projektet, men hoppas vara klar runt påsk. Uppdateringar och nya bilder kommer när jag har något intressant att visa.
Har du tips, förslag och kommentarer så tar jag tacksamt emot. Jag berättar gärna om mina tankar och erfarenheter med detta eller andra byggen, eller litiumbatterier i allmänhet, så det går bra att fråga om sånt i tråden också.
Viarelli var ursprungligen italienskt, men är numera svenskägt och kinabyggt. Vad jag förstår är kvalitén över lag inte superb, men helt ok. En fördel är att reservdelar verkar vara lätt tillgängliga, både till mekaniska system och elsystem. Det blir en finvädersmoppe för isfria årstider, och målet är en räckvidd på iaf. 6 mil i plusgrader. Då kan jag jobbpendla med den om jag vill, och ändå ha lite att åka på till kvällen. Mer än 6 mil är det heller inget fel på, ju större batteri jag har ju längre lever det. Och oavsett hur stort jag bygger det, kommer det inte att väga mer än de gamla blybatterierna. Förutom lite rost är batteriutrymmet fint. Dessutom är det gigantiskt. Det sitter relativt välskyddat, men det kan tänkas att fukt kommer in om man åker i regnväder. Något av det tristaste som finns är fina batterier förstörda av fukt, så tanken är att kaplsa in dem i IP65 eller bättre. Ganska exakt 40 kg batterier satt i mopeden, som trots all vikt var pigg och trevlig att köra när jag provade den. Och dessa runt 10 kg 18650-celler som jag ska koppla i 20s10p-konfiguration kommer att ge mig praktiskt talat dubbla kapaciteten. Det är lätt begagnade celler, med mycket kapacitet kvar men till en bråkdel av nypris. Jag är van vid att bygga med begagnat, då mina förra batterier var gjorda på gamla laptopceller. Till detta projektet ville jag dock ha något tåligare, och dessa Panasonic NCR18650BD är populära och har bra rykte. De tål 10A och är på dryga 3000 mAh vardera. Tanken just nu är att köpa 6 st IP67-kapslingar i ungefär samma storlek som de gamla blybatterierna. I fem av dessa placerar jag 4 cellgrupper (40 celler), och i den sista BMS och ev. annan elektronik. Lådorna jag har hittat (https://www.elfa.se/sv/p/15067756, https://www.elfa.se/sv/p/15067756) är så gott som perfekta i storlek (180x180x75 mm), men jag tycker de är lite dyra när man ska ha 6 st. Har du förslag på något billigare, minst IP65, är jag intresserad. Helst i samma storlek, då ett färre antal större lådor kan vara krångligt att fån in förbi fästbyglarna. Vet du den praktiska skillnaden på PC och ABS för min applikation (0-60°C, måttliga vibrationer, max 3.5 kg/låda, mekaniskt fastklämd från en sida, lätt att borra hål för kabelförskruvningar, självsläckande vid brand), är det också intressant.
180x180 är voluminös overkill för 10p, men å andra sidan kan jag använda de originala fästbyglarna för blybatterierna, och jag kan pressa in fler celler om jag känner för det. Geometriskt går det nog in 17p eller kanske tom. 18p i lådorna. Jag ska inte använda cellhållarna som batterierna kom med, utan 3d-printa egna, med extra cellplatser ifall jag får tag i fler celler senare.
Här är provbitar för några hållare för som jag skrev ut till mitt förra bygge, och de var suveräna. Med färdiga spår för nickebanden blev klippning och svetsning en barnlek, och risken för kortslutning under arbetet mycket mindre. BMS har jag inte köpt än. Kontrollern drar 35A max (vilket är något under 3 kW vid nominell batterispänning), men 40 eller kanske 50A på BMSen vore att föredra, ifall jag vill uppgradera senare. Har du förslag på någon bra BMS, är jag intresserad. Helst med separat laddport. Övervakning via Bluetooth kanske vore kul, men är inget krav.
Jag har inte kommit fram till hur jag ska bevaka temperaturen i alla boxarna. Finns det någon BMS som kan hantera 5+ termistorer? Kanske man kan bygga en krets som samlar flera termistorer och inför BMSet låtsas vara en enda? Jag är inte främmande för att bygga lite egen elektronik.
Jag har inte tänkt klart på hur jag skulle kunna hantera ev. batteribrand. Det vore kanske bättre med kapslingar av metall, men jag har inte hittat några till överkomligt pris. Det vore fördelaktigt om elden kunde hållas borta ifrån andra batterier och mopedens plastdelar, så man ev. kan rädda det som går. Kanske man kan göra en försvagning i kapslingen som spricker eller smälter, och pyser ut eländet åt något vettigt håll? Kanske igenom något material som kyler gaserna?
Är det smart att blåsa in kväve eller annan torr, inert gas innan man förseglar lådorna? Jag vill inte ha kondens inuti vid temperatursvängningar. Jag har CO2 hemma, duger det?
Vad för kontaktdon och kablar är lämpliga för att koppla ihop lådorna? Det blir 3 BMS-trådar från varje, ett antal termistortrådar (om jag inte på nåt vis sköter high temp cutoff internt i varje box) och lådorna ska även seriekopplas. Det är också möjligt att dra alla nödvändiga kablar direkt från box till box, och inte ha några externa kontakter alls, men då blir det jobbigare att i framtiden bygga ut, ta isär eller underhålla. Jag har använt XLR tidigare, och det skulle nog duga fint för BMS-trådarna, men finns det som vattentätt till rimligt pris?
Jag har inget bråttom med projektet, men hoppas vara klar runt påsk. Uppdateringar och nya bilder kommer när jag har något intressant att visa.
Har du tips, förslag och kommentarer så tar jag tacksamt emot. Jag berättar gärna om mina tankar och erfarenheter med detta eller andra byggen, eller litiumbatterier i allmänhet, så det går bra att fråga om sånt i tråden också.