Litiumkonvertering av 3kW klass 1 elmoped

Berätta om dina pågående projekt.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Litiumkonvertering av 3kW klass 1 elmoped

Inlägg av GalFisk »

Nu är mopedsäsongen igång igen. I påsken körde jag batteriet helt tomt på 86 km, och hittade lite fler problem.

Det största problemet var att jag hade låtit en GPS-spårare åka snålskjuts på cellgrupp 1, och jag hade hoppats att BMSen kunde balansera ut den extra förbrukningen, men det har den inte kunnat. Spåraren fungerade ändå inte som jag ville, så nu har jag satt i en annan bättre sort som dessutom kan använda hela batterispänningen. Pga. obalansen fick grupp 1 slut på ström innan de andra, vilket satte stopp för min resa några 100 meter hemifrån.

Jag har försökt ladda grupp 1 separat via balanstrådarna, men inte kommit upp i full balans. Kanske några fler färder och uppladdningar hjälper. Jag har ställt om BMSen så den balanserar under hela laddningen, vilket den inte gjorde förr. Det tar längre tid att ladda, men kanske problemet rättar till sig.

Jag såg även att grupperna 3, 5 och 16 var lägre än de andra när grupp 1 var tom. Det kan anas i min förra skärmdump, men blev inte riktigt tydligt förrän alla grupper hade blivit riktigt låga. Jag öppnade batterierna och fann att en svetsning hade släppt (jag hade bara svetsat en gång på det batteriet) och att jag helt enkelt glömt bort att göra två andra. Nu när det är korrigerat kan jag förhoppningsvis få ut 90-95 km på en laddning när batteriet är helt balanserat.

I övrigt har allt fungerat bra (förutom två trasiga skruvar som var mitt eget fel) och packningarna i kontakter och kaplsingar har hållit damm och fukt helt borta från elektroniken. Väldigt lite fukt kommer in till batterierna, även när jag kör i regn eller tvättar mopeden i en manuell biltvätt. En del vägdamm kommer dock in. Vid laddaren under fotplattan är det tvärt om, där håller dammet sig ute men vatten droppar in från fotplattan. Det har dock inte varit något problem, och när jag laddar blir laddaren ljummen och fläkten hjälper också till med att torka utrymmet.

Edit: här är en bild på laddutrymmet med fläkt, innan jag monterade dit kylflänsarna. Laddaren finns inuti aluminiumlådan som fläkten sitter på. En stor silpad överför värme från laddarens aluminiumhölje till lådan, och är även klämd mellan lådans kant ock lock som en packning. Lådan såldes som IP54, men klarar nog lätt IP67 med packningen och de vattentäta förskruvningarna.
20221002_154459.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar