Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Berätta om dina pågående projekt.
Tompa76
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 januari 2022, 08:30:58

Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av Tompa76 »

Hej alla!
Helt ny här och undrar om någon kunnig här inne kan hjälpa mig :)

Jag har en bluetooth högtalare (roxcore sonafi) som endast går på nätdrift 18v) det jag undrar är om det finns någon enkel lösning att få den och gå på batteri istället,då jag gärna vill ha den portabel. Då gärna med uppladdningsbart batteri med laddning (som en vanlig bluetooth högtalare med inbyggt batteri.

Vore mycket tacksam för hjälp,då mina elektronikkunskaper är begränsade :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av Icecap »

Med 18V som driftspänning förstår jag att det är en extern nätadapter som används.

Och då måste det vara så enkelt som att montera en batteridriven 18V källa, kopplat till samma kontaktdon.
Enda problem med detta är att just 18V passar dåligt med spänningen på Li-Ion batterier.

Jag hittar inte något datablad för den enhet så jag kan inte se vilket spänningsspan den kan operera inom.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av Skogen »

Köp en skruvdragare typ Makita, DeWalt, Ryobi, etc. med 18V batteri och laddare.
Lösa batterifästen finns att köpa till vissa fabrikat, annars kan man 3D-printa ut något.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av E Kafeman »

Laddbart borrmaskinsbatteri borde det gå att löda på en batterikabel.
Det behövs även en laddare anpassad för sådana batteri.
Här finns både batteri och laddare: https://www.maskinklippet.se/tradgard/b ... abbladdare

Antar att om 18V så måste det vara slutsteg som behöver det och drar en del ström.
USB laddbar 5V batteribank finns annars billigt men då måste man omvandla spänningen från 5 till 18V. vilket iofs inte är så svårt eller köper man batteribank med sådan finess inbyggd: https://www.gmdu.net/product-524.html

5st 18650-batterier och lite smältlim inne i högtalarlådan samt BMS-laddare och ett nätaggregat till laddaren skulle nog vara billigare men kräver viss erfarenhet för att bygga så det blir säkert.

Då jag inte vet alls hur behovet ser ut är ovan länkar bara orientering vad som kan finnas att köpa eller bygga.
För att kunna dimensioner vad som behövs och kostnaden för något sådant behöver man veta strömförbrukning och hur lång drifttid mellan laddningarna man tänkt sej.
Utan förkunskaper kan det bli ett svårt projekt då det behövs grundläggande elkunskap och verktyg för att skapa en batterikabel-anslutning och bygga samman omvandlare och batteri på ett säkert sätt. Laddbara batterier ska man ha viss respekt för, i synnerhet om det är lite större kapacitet som man tänkt sej löda in egna kablar till.

Kostnaden i tid för att skaffa sej nödvändiga kunskapen och pengar för verktyg och material gör att det kan vara billigare att köpa en högtalare som redan är batteridriven.
Inte så att jag avråder men har du kollat vad ett laddbart motsvarande högtalar-alternativ skulle kosta och försökt jämföra vad en ombyggnad skulle kosta?
Tompa76
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 januari 2022, 08:30:58

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av Tompa76 »

Tack för era svar!
Det verkar både dyrt och omständigt,hade hoppats på nån rnklare lösning,men som nån nämde är det nog billigare o köpa nklare att köpa en högtalare som drivs på batteri i stället då :)
Tompa76
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 januari 2022, 08:30:58

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av Tompa76 »

Sorry,fel av mig,skrev 18v men det ska vara 12v vad jag kan avläsa,om det gör nån skillnad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av Icecap »

Det skiljer bara på spänningen som batteriet ska ha, annars är allt det samma.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nätdriven bluetooth högtalare till batteridrift?

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men om du vill ha ett förslag som kanske inte är det tekniskt bästa, men som vem som helst kan snickra ihop med enkla grejer, så:

Köp en kabel som passar kontakten på högtalaren. Klipp av vad som sitter i andra änden och kläm på två lämpliga kabelskor, en röd och en som absolut inte är röd. Se givetvis till att röd är plus. Montera en sladdmonterad säkring i serie med ena kabeln (lämpligtvis plus) ganska nära kabelskon. Om det är DC-jack på högtalaren så finns troligtvis kabel på Kjell & co, med lite tur finns det också på Biltema.
Köp ett slutet "motorcykelbatteri" t.ex. på Biltema.
Köp en underhållsladdare som passar den typen av batteri, också t.ex. på Biltema.

Nackdelen är att det blir tyngre och osmidigare än förslagen med litiumbatterier, elverktygbatterier osv.
Men fördelarna är att alla grejer finns att köpa över disk, det är lätt att bygga ihop, god chans att du kan ha nytta av grejerna på annat ställe också (t.ex. en universal blybatteriladdare med läge både för motorcykelbatterier och bilbatterier har väl cirka alla bilägare nytta av, DC-jack-sladd för att ansluta till batteri kan vara användbart som backupström till DSL-modem osv), och dessutom är risken att misslyckas så att det blir farligt rätt låg så länge man har säkring som skyddar kabel och högtalare mot haverier. Om man överladdar ett blysyrabatteri med rimlig laddström så blir batteriet generellt sett bara dåligt, om man överladdar vissa typer av litiumbaserade batterier så kan det bli brasa. Om man råkat djupurladda ett blysyrabatteri så är det generellt sett ofarligt att försöka ladda upp det igen och det finns åtminstone viss chans att det återfår viss kapacitet, medan om man djupurladdat vissa typer av litiumbaserade batterier så är det en direkt brandfara att försöka ladda dem igen. Visst, om man kör färdig laddare för t.ex. elverktygbatterier så sköter laddaren allt, men ändå.
Skriv svar