Asco cylinda w6567 startar inte
Asco cylinda w6567 startar inte
Hej!
Automatsäkringen gick när maskinen var igång. När jag nu trycker in huvudströmbrytaren blinkar displayknappen och maskinen låter som om den vill ta in vatten istället för att bara tända displayen och låta användaren välja program. Någon som vet vad det kan vara eller kan guida mig i felsökningen. Maskinen har använts under 8 år.
Automatsäkringen gick när maskinen var igång. När jag nu trycker in huvudströmbrytaren blinkar displayknappen och maskinen låter som om den vill ta in vatten istället för att bara tända displayen och låta användaren välja program. Någon som vet vad det kan vara eller kan guida mig i felsökningen. Maskinen har använts under 8 år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Asco cylinda w6567 startar inte
Verkar hänt något med nätdelen.
Kan även vara så att en komponent i maskinen har skadat utgångstriac
som i sin tur skadat processorn.
Nätdelen hade jag kollat först, och om något är synligt på elektronikmodulen.
Kan även vara så att en komponent i maskinen har skadat utgångstriac
som i sin tur skadat processorn.
Nätdelen hade jag kollat först, och om något är synligt på elektronikmodulen.
Med bättre belysning såg jag att det var rejält brännt vid anslutning nr 2 på elektronikkortet. Denna anslutning går till en termistor (NTC längst ned till vänster på schemat) som sitter monterat genom ett hål i karet tll trumman under maskinen. Det går inte att se var den sitter monterat på i karet utan att plocka bort trumman. Ett nytt elektronikkort kostar 2100 kr. Men innan jag köper det vill jag vara någorlunda säker på att det inte händer igen. Har inspekterat allt och hittar inget annat som är brännt. Vad kan ha orsakat felet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kortslutning i termistorn.
Frågan är om elektronikmodulen går att rädda.
Frågan är om elektronikmodulen går att rädda.
Om tvättmaskinen redan är 8 år gammal, varför inte köpa en ny istället för att först bränna några tusenlappar på den gamla och sedan ytterligare många på en ny?
Typ 8-12 år. Om TS är intresserad och vill lära sig mer så kan det vara ett alternativ att satsa 2000 kr i utbildningssyfte.
Rent krasst så lönar det sig knappast.
https://byggmentor.se/reparera-eller-ko ... rktumlare/
Rent krasst så lönar det sig knappast.
https://byggmentor.se/reparera-eller-ko ... rktumlare/
Termistorena kan begå "självmord " utan att skada annat utom sotigt kretskort.
Jag skulle göra rent kretskortet ordentligt och sedan sätta en bygel istället och provköra
Då får man svar om resten har klarat sig. Om så är fallet då beställer man en termistor och sätter dit den
Jag skulle göra rent kretskortet ordentligt och sedan sätta en bygel istället och provköra
Då får man svar om resten har klarat sig. Om så är fallet då beställer man en termistor och sätter dit den
breflabb skrev "Jag skulle göra rent kretskortet ordentligt och sedan sätta en bygel istället och provköra"
Bra idé!
Felsökning är lärorikt! Att bara byta komponenter på "chans" är inte felsökning!
Bra idé!
Felsökning är lärorikt! Att bara byta komponenter på "chans" är inte felsökning!
Verkligen ett bra förslag på felsökning.
Går det att kontrollmäta termistorn om kortet visar sig fungera?
Går det att kontrollmäta termistorn om kortet visar sig fungera?
Fast om termistorn begått självmord borde den ju antagligen falerat till kortslutning eller avbrott, nu ver jag ju inte hur det är kopplat där men om den faslerar till kortslutning och det gör att annat brinner är det väl inte så bra att ersätta den med en bygling ?
Termistorn matas inte med hundratals ampère. En bygling simulerar bara en kortslutning på denna, inte på matningen till maskinen.
Såklart, men om nu en trasig termistor resulterade i det andra felet så..
Det kanske är bättre att prova med ett motstånd än att bygla?