Sida 1 av 18

Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 28 november 2021, 23:05:35
av TomasL
Tycker jag har behov av en sådan.
Dock är de naturligtvis rätt dyra att köpa.
Så jag tänkte__:
Man tar två st motorstativ, svetsar ihop dem med någon form av balk mellan, typ.
Fixar till något form av fäste passande bilen, helt plötsligt har man en snurra.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 00:21:14
av Lennart Aspenryd
Det kan nog inte vara så svårt, speciellt om man bara har en Fiat att hänga i den ?
Men hjul skall det vara. Ett par utrangerade kundvagnar som stomme!

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 00:57:28
av hsd
Självmordsaspirant ??

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 01:00:03
av TomasL
Nä, jag tror att två motorbockar bör funka utmärkt, de klarar i alla fall runt 500 kg/st, eller så.
Möjligt att jag för höja dem och göra benstöden betydligt längre.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 09:28:08
av Mickecarlsson
Du får nog först läsa på om tyngdpunktsförflyttning innan du ger dig på detta. Vi som roterat en 450 Kg stor V8 i en kraftig motorbock vet vad vi pratar om. Det går fort när tyngdpunkten flyttar sig.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 09:35:52
av TomasL
Jo, det är jag fullständigt medveten om.
Nu ligger nog karossens tyngdpunkt i den linje som jag tänkt fästa i, så det borde inte vara några problem, tycker jag.
Dessutom sätter jag nog dit en vev med utväxling, typ en winch.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 09:36:20
av säter
Motorstativ för tyngre motorer brukar ha snäckväxel.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 09:53:40
av RadarEnt
Undrar om en kaross beter sig lika som gjutjärns-V8.
V8-an sätter man så man har rotationscentrum ungefär där vevaxelns centrum befinner sig. Då har man toppar, kolvar, grenrör och insug åt ena hållet. Åt andra hållet är det i stort sett bara oljetråget som motvikt. Jag tror inte en kaross har samma sneda viktförhållande.

Jag hade samma tankar för några år sedan när undersidan på min Taunus P2 skulle åtgärdas. Det blev aldrig något av med bockarna den gången.
Om man ändå ger sig på en så pass omfattande konstruktion bör man nog göra stången mellan bockarna delbar och justerbar i längsled, så det hela går använda till bilar med annan längd. Justerbar på ett liknande sätt som bommen på en motorlyft är konstruerad.
Balken som håller karossen kan nog fästas i samma fästen som stötfångarna sitter i. Om stötfångarna sitter på olika höjd (vilket verkar osannolikt) kan man få den sneda viktfördelningen.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 09:56:03
av FormerMazda
Snäckväxel är en bra idé tror jag, så att den inte kan "frihjula" när man släpper veven.
Annars är väl detta rätt lätt att bygga, är fotavtrycket brett och materialet tilltaget är det ganska idiotsäkert i min mening.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 09:57:12
av Glenn
Motorstativ, iaf billigare sådana brukar ju inte ha nån lagring för dne roterande delen (bara rör i rör), vilket jag antar att man vill ha om man ska rotera en kaross.

Dessutom lär man få bygga nya fötter till dom, så frågan är vad som blir kvar av stativet.

Annars är det väl fullt möjligt att bygga själv.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 11:57:33
av AndLi
TomasL skrev: 28 november 2021, 23:05:35 Tycker jag har behov av en sådan.
Dock är de naturligtvis rätt dyra att köpa.
Så jag tänkte__:
Man tar två st motorstativ, svetsar ihop dem med någon form av balk mellan, typ.
Fixar till något form av fäste passande bilen, helt plötsligt har man en snurra.
matt's off road recovery på Youtube byggde en när de byggde om en covair till ny firmabil... det finns en video eller två om bygget. Det är en rejäl bil de snurrar runt... tror de bygger runt några gamla hjulnav.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 12:01:00
av svanted
man behöver en justering av snurrpunkterna i vertikalled för att kunna justera så att den ligger i tyngdpunkten annars kan det bli jobbigt att snurra.
dessutom blir den instabil om tyngdpunkten flyttas för långt i sidled.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 12:01:12
av Icecap
Bad Obsession Motorsport med deres projekt Binky har också byggt en kaross-jigg.

Den är dock inte liten, enkel eller billig och den kan bara snurra 90° - vilket räcker till deras behov.
Körs med en torkar-motor om jag inte minns fel.

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 12:09:52
av grym
Går att göra en som tipgirl, om jag kommer ihåg namnet rätt

Re: Bygga egen karrosssnurra

Postat: 29 november 2021, 12:12:15
av RadarEnt
Om man har tillräckligt med plats i garaget och inte behöver flytta på objektet är det en utmärkt idé.