Sida 1 av 5

Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 21:41:19
av TomasL
Någon som kommer ihåg hur dessa kopplades in en gång i tiden.
Har för mig att man på något sätt kopplade in ett relä på kretsen kring laddningslampan, så att varselljusen tändes automatiskt när motorn gick och generatorn laddade.

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 21:52:15
av Jan Almqvist
Jag skule prova med relä mellan jord och D+ dvs generatorsidan av lampan.
Strömmen genom lampan är för svag för att få relät att dra men räcker ändå till lite inledande magnetisering av generatorn innan den börjar ladda och blir självförsörjande.

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 21:57:30
av gs455
Jag har sett nåt spänningsstyrt relä som drar från 13 volt.

Typ ett sånt här från Biltema:
https://www.biltema.se/bat/elutrustning ... 2000042018

Edit, lagt till länk..

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 22:08:38
av Glenn
Finns många varianter av just det, men att gå på när generatorn börjar ladda är väl bra.

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 22:38:28
av danei
Det vanliga var väl att koppla det på tändningen?

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 22:50:57
av TomasL
Glenn skrev: 13 december 2021, 22:08:38 Finns många varianter av just det, men att gå på när generatorn börjar ladda är väl bra.
Ja det var inte helt ovanligt att man gjorde så.

Danei, det var fattigmansversionen, den riktiga tände lamporna när motorn var igång.

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 22:52:14
av TomasL
Jan Almqvist skrev: 13 december 2021, 21:52:15 Jag skule prova med relä mellan jord och D+ dvs generatorsidan av lampan.
Strömmen genom lampan är för svag för att få relät att dra men räcker ändå till lite inledande magnetisering av generatorn innan den börjar ladda och blir självförsörjande.
Vill minnas att man satte en diod eller nått nånstans för att få det att fungera.

Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 23:03:02
av Palle500
Om du menar extra monterade gula varselljus så kopplade jag dom oftast via tändningen sen komplimenterade man med en summer mellan tändning och parkeringsljuset så att man slog på bakljusen och inte glömde stänga av, då summern tjöt om något av dessa var på eller av. Kunde även kopplas på ljusomkopplarens halv/helljus före omkopplaren för halv/helljuset.

Sen fanns det en uppsjö av lösningar med relän och dioder som styrdes av oljetryckskontakten och/eller generatorn. KGKnutson hade någon lösning med effektmotstånd och många relän som tände halvljuset med reducerad effekt osv.

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 23:05:17
av TomasL
Jo, det är de små gula fyrkantiga från 70-talet det handlar om.
Jag skall koppla dem så att de tänds när motorn är igång, släcks när halvljuset tänds, släcks när motorn står stilla.

Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 23:06:51
av Palle500
Ok ja då får man fundera ett tag hur fasiken detta gjordes....
EDIT
Du skall inte automat tända bakljuset?

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 13 december 2021, 23:14:12
av TomasL
Naturligtvis, de skall tändas när varselljusen tänds OCH fortsätta vara tända när halvljus/helljus är på.

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 14 december 2021, 00:10:38
av hsd
Det fanns, kanske finns fortfarande , ett relä som slår på när motorn startat
Till varselljus och bakljus

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 14 december 2021, 00:21:53
av TomasL
Länk?

Re: Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 14 december 2021, 00:47:10
av TomasL
Efter diskussion med Baron3D har vi nog löst det hela.

D+->diod->relä->parkeringsljus.

Funktion.
Om parkeringsljuset är släckt, dvs halvljus mm är släkt så kommer reläet att jordas via parkeringsljuslamporna.
När motorn startat kommer spänningen på generatorns D+ att dra reläet, och varselljuset tänds.
Om jag då tänder hel/halvljus så får nedändan av reläet +12V och släpper varvid varselljuset släcks.
Relät måste vara 2-poligt för bakljuset, eventuellt måste man sätta dioder där också.

Automatiska varselljus, Schema?

Postat: 14 december 2021, 06:51:13
av Palle500
Du menar väl halv/hel-ljus istället för parkeringsljus?
D+->diod->relä->halv/hel-ljus

En enkel skiss på hur det kan kopplas. Man körde ofta med oljetryckskontakten istället för generatorn då det fortfarande fanns många bilar med likströmsgenerator. Men du har vanlig "Bosch" växelströmsgenerator antar jag?
Sen måste du kontrollera hur ditt halv/helljus fungerar men oftast är det som i skissen men finns andra lösningar.
Denna lösning tänder samtliga parkeringslampor även framåt och nummerplåtsbelysningen. Vill du endast tända bakljusen så måste du bryta upp deras originalmatning med ett tvåpoligt relä (eller två relän) då man ofta säkrar av varje sida för sig.
Varselljusen användes ofta för att generatorn inte orkade ladda upp batteriet om halvljuset jämt var på, speciellt om du ofta körde korta sträckor.
Kan nog finnas andra överraskningar hur det är kopplat i din bil, det är ju en Italienare.
IMG_2887.jpg
EDIT
glömde nämna att om du har lampkontrollslogik så kan den påverkas av dessa inkopplingar. Du bör testa funktionen innan du installerar detta permanent.