Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Frolle »

Det fungerar!! Nästa....

Fixade dit en vridpot för att lura växelriktaren att det var lite för varm och den ska då enligt manualen effektbegränsa.
Fegade också och satte en 500W lampa i serie.
Det kickade igång men bara en sekund för att en minut senare göra samma sak. Typ evighetsloop.
Ingen minns ju en fegis, så serie-lampan kopplades bort.
Samma resultat...

"Sänkte" temperaturen till mer normala 35* och nu drog det igång! Amperemätaren slog i botten (och lite till) och elverket lastades så hårt att det nästan stannade! Men så gick automatsäkringarna på elverket och det larmades om överlast.
Så ingen lycka med effektbegränsning av invertern :-(
temperatur.jpg
Men det gick i alla fall 5-10 sekunder! :-)

Försökte mig på mer justerande av temperaturen, men tyvärr verkar det bli allt eller inget. :-(

Det positiva är dock att inget gick sönder och det måste ju innebära att man bör våga ge sig på den nya fina invertern jag har till solpanelerna, som man enligt menyerna kan effektbegränsa.
Men det får bli morgondagens övning. Håll tummarna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Akai »

Det borde väl gå att strömbegränsa med en reostat resistor eller liknande? Iom att ingången är mppt så lär växelriktaren själv strömbegränsa när spänningen på ingången sjunker och spänningen över reostaten ökar med ökande ström. Då borde den inte rusa tills att Elverket storknar.

Visst, det blir ju lite förlust i resistorn då.

Har någon mindre mppt 12/24V regulator för batteriladdning. Så kan ju testa min teori i liten skala :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av arvidb »

Spännande experiment detta. :) Jag håller tummarna!
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Frolle »

Kul att det var intresse! Så jag postar vidare.

Äntligen!!!

Ställde ner den nya inverten till några få procent "MAX-POWER" och en 500W lampa i serie.
Startade elverket och fick typ 370V DC över lampan. Bra ljus. ;-)
Fast bara i 20sec sedan lade inverten av med felmeddelande "DC-INTF." FAN DEN HAR PAJAT! Var såklart första tanken. Men precis när jag skulle till att örfila mig själv så kom den igång igen! Tydligen stänger den ner sig om man har dålig kontakt, trasig solpanel eller för långa eller för klena kablar mellan panel och inverter. Och uppenbarligen också om man har byggstrålkastare i serie...

Generatorn blir hyfsat varm nu med ca; 5kW last. Man kan lägga handen på den i 10-15sec iallafall. Generatorn ska kunna ge 7,5KVA. Men då var det ju det med de gamla nästan bortglömda kunskaperna skenbar effekt, kapacitiv och reaktiv last... Snyft...
Någon risk att man på sikt förstör generatorn med en för capacitiv last? Eller är det bara verkningsgrad som blir lidande?
Gjorde ett försök med att mäta ström och spänning. Gick väl sådär. Hastade iväg och köpte ett oscilloskop för detta, men misstänker att shunten jag mäter ström över har för litet spänningsfall och spänningsdelaren 3k + 330k kanske inte heller var så lyckan. Vill ju göra el, inte mäta :-)
Men finns det någon nörd i Göteborgsområdet som vill leka med oscilloskop så är man mer än välkommen! Kaffe ingår!
SDS00010.gif
SDS00014.gif

I skrivande stund har det iallafall levererats ström i 2,5h.
riktare-prod.jpg


Nästa steg blir att försöka hitta bästa verkningsgraden då diesel ju precis som el är långtifrån gratis. Tänkte labba med olika last från invertern och mäta hur mycket diesel som går åt.
Kanske fel forum, men slangen som krängdes på avgasröret passade nästan perfekt. Dock är det bra hastighet på avgaserna och tanken slog mig att man kanske skulle haft en grövre slang? Kan det månne också påverka bränsleekonomin? Annars får det utvärderas i senare testfas.
Screenshot_20211221-142932.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Frolle »

Goda och dåliga nyheter.

De goda är att inget, för en gångs skull, har gått sönder!

Det dåliga är att det går åt dubbelt så mycket diesel mot vad jag räknat med.
Körde huset en dag direkt kopplat till elverket för att testa. Blandad last med ett snitt på 2,5kW har jag för mig.
Förbrukningen var då 0,5l/kWh :-(

Dagens tester gav inte mycket bättre bränsleekonomi som kan ses i tabellen. Ursäkta det snabbt sammanställda kalkylarket som inte var tänkt att publicera.. :oops:
10% / 12% / 14% är inställning på invertern av max uteffekt.
Utrakning_elverk.png
Det går i alla fall konstatera att man kunde ha tjänat 70:- idag om man haft grejorna igång redan på morgonkvisten! :D
Men vad som stör mig riktigt ordentligt är att jag lästa att ett dieslelverk borde dra runt 0,3l/kWh. Läste dessutom en test utförd av energimyndigheten:
https://www.energimyndigheten.se/tester ... ,1766,1767
Och här drog dieselelverken 0,19l/kWh! Va fan, mitt drar ju dubbelt så mycket!
Så för att detta ska löna sig så får man antingen sno dieseln eller hoppas på att elpriserna fördubblas mot nuvarande rekordnivåer. :(

Eller har någon några förslag på optimering?
Glattare olja i motorn?
Större avgasrör (verkar ju funka på bilar om man är 18)?
Någon induktans i serie innan kondensatorerna?
Större/mindre kondensatorer?
Bara gilla läget?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av rvl »

En liten undran. Framgick det hur stora elverken var som bränsleekonomisiffrorna du hittat kom från? Ju större dess bättre antar jag.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av nifelheim »

Tack för att du delar med dig , mycket rolig läsning :)

Vad var du för dieselmotor?

Jag har fantiserat om något liknande , på en modern diesel ligger förbrukningen runt 200gram/kWh axeleffekt. ( och säker 5 % förlust i generatorn )
Desitet typ 0.8 det ger dig i bästa fall 4 kWh på axel per liter diesel, energiinnehållet är ju närmare 10.
Har du en liten encylindrig Lombardini är förbrukningen säkert större :-)

Om du kör motorn på nominell belastning har du storleksordningen
100% av axeleffekt i kylvattnet
10% laddluftkylaren
5% strålningsvärme
och resten i avgaserna.

Om du har en vattenkyld motor och kopplar in kylvattnet på husets uppvärmning kommer köra generatorn hela tiden :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av mrfrenzy »

Här är ett diagram från Perkins över energifördelningen i en dieselmotor:
dieselmotor energi.PNG
Helt klart lönar det sig att ta vara på överskottsvärmen, att värma acktanken med kylarvätskan är en bra början, samt givetvis driva värmepumpen med el.
Tyvärr går dock det mesta ut genom avgaserna så man får ha någon form av värmeväxlare där eller långa rör genom murstocken som värmer huset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Knut »

Detta har jag funderat mycket på. Tack för att du publicerar vad du kommer fram till. :bravo:
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av osse99 »

Hej!

Hur har det gått?

Har precis börjat samla ihop delar till ett liknande projekt!

Vattenkyld dieselmotor (nyttja kylvattnet till uppvärmning)
Vanlig 3-fasmotor med kondensatorer som generator, https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_generator (behövs ju ingen reglering, ska bli DC)
3-faslikriktning
Växelriktare för solceller, 3-fas
Begagnad frityrolja (verkar ha lyckats tigga ihop 600 liter så här långt)

Försökt läsa i tråden, hittade du någon ström/effektbegränsningsfunktion i växelriktaren eller fick du det att funka ändå?

/AO
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av AndLi »

Om du har en 3fas generator, varför inte gå direkt till nätet då? Visst infasningen behöver lösas men känns som betydligt mindre förluster än att först likriktning och sen växelrikta det hela?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av danei »

Det är dessutom en asynkronmotor han tänker använda, så den behöver inte fasas in.
osse99
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 september 2011, 15:52:25

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av osse99 »

Hur får man nätägaren att acceptera en sådan anläggning?

En växelriktare för solel innehåller alla reläskydd, har godkännanden osv. det är ju motivationen att blanda in den alls :-)

Men ni har ju rätt i att det är "ofarligt" att koppla in en asynkronmotor till nätet och pressa på med en förbränningsmotor.
Faller nätet från slutar den fungera som generator.

Att mata en växelriktare för solel med DC från ett elverk är ju inte heller vad den har godkännanden för men man pillar åtminstone inte med nätssidan.

"Nästan" lagligt/godkännt skulle väl bli att ha en växelriktare för solel och batteri och ansluta en extern laddare (dvs elverket) till batteriet.....
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av adent »

Vad använde du för dioder/likriktare?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Likrikta 3-fas elverk --> Sol-inverter

Inlägg av Janson1 »

Hej Frolle och ni andra! Detta är för mig högintressant också. Jag har en 10 Kw solcellsanläggning med en fronius Symo 3-10 inverter. Mitt "problem" är att jag vill kunna få ut solel även om strömmen är borta. På vintern finns ingen sol att tala om så då måste jag ha en annan lösning. Jag har även ett par tre elverk, 4,5 kva, 7,5 kva och ett på 25 kva, samtliga diesel trefas. Det största elverket ligger på lägst förbrukning i förhållande till dess effektuttag konstigt nog. En annan tanke jag haft är att bygga en egen trefasinverter. Jag har en gammal trefastransformator på 3-5 kva i det härad i alla fall. (20-30 kg trafo) Jag gjorde en liten sketch till Arduino som nu lämnar 3 fas 50 hz på 6 utgångar, en till varje mosfettransistor eller IGBT vilket som nu passar bäst... Men, jag vet inte om jag vågar prova vidare på detta!
Nu för ett par veckor sedan beställde jag en färdig inverter https://www.banggood.com/sv/Growatt-Hyb ... ID=6316470 men den är nog slutsåld och jag har kollat dels på flera ställen och dels efter andra liknande. Jag tänkte mig att kunna nödköra frys, kyl, vattenpump, circulationspumpar med denna inverter och ett speciellt litet elsystem för just bara dessa nödvändiga grejer ihop med köpeel, solel och batterier, en slags UPS helt enkelt. Nu står jag i väntas tider på kanske något som aldrig kommer och då behöver jag se mig om efter nåt annat.
Frolle: Finns intresse för något slags samarbete så PM:a, jag bor i Marks kommun, jobbar i Mölnlycke och bor ibland i Mölndal.
Skriv svar