Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack grym, kul att det uppskattad.

För två veckor sedan så landade en död Commodore 1084 monitor här. Igår tog jag mig tid att kolla på den.

Nätdelen visade sig vara helt död. Jag började mäta från ingången (stickkontakten) och det kom ingen spänning till likriktarbryggan som sitter direkt på 230V.

Jag hittade en kretskortsbana som var av, den var lagad innan men hade spruckit på andra sidan lagningen nu. Här jag jag städat bort lagningen, kvar är en bit lös ledningsbana.
snapshot_2022_08_25_19_45_02.jpg
Så lagar vi ordentligt.
IMG_0737.JPG
IMG_0739.JPG
Fungerar!
DSC_4069_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

En monitor till. Denna behövde jag bara justera en aning, endast en RIFA PME byttes innan test. Detta är en ABC810, färgmonitorn till ABC800. Jag har en ABC811 sedan tidigare, det ska vara samma monitor fast utan TV-mottagaren. Det märkliga är att jag inte allt känner igen något när jag öppnade denna, men efter att hittat lite bilder på insidan så inser jag att det är samma: viewtopic.php?t=66773

Anledningen att man tog bort TV-mottagaren var krav på TV-licens...
DSC_4099.JPG
IMG_0796.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Kul att testgeneratorn faktiskt verkar ge "osynlig färg" osv precis som den riktiga testbilden gjorde. Dvs den yttersta "rutan" på varje sida ska vara helt svartvit. Lite oväntat att RGB-färgerna ser rätt hyggliga ut (men magenta ser väl lite konstig ut,och gulan ser lite väl mycket ut som hårdkokta ägg?) samtidigt som dessa test på ytterkanterna ser risiga ut. Vet inte hur bra det går att få detta dock, inte helt säker men tror att det ingår diverse analoga diskreta komponenter osv för att trimma in detta. Skulle säga att detta var väl ett halvvanligt problem före färgavkodarna blev i princip helt integrerade i färdiga IC som bara behövde ett fåtal inte särskilt kritiska passsiva komponenter. (Fritt ur minnet så är väl t.ex. TDA3560 en av de kretsar där allt blev integrerat, men t.ex. TDA3510/3520 var väl kretsar där det fortfarande ingick analoga diskreta filter som behövde trimmas osv. Jag kan minnas fel). Ett riktigt kaninhål att gräva ner sig i och jag tror det är hygglig risk att skruva bort sig.

Det spelar ju visserligen ingen roll när den används som monitor till ABC 800 eftersom den anslutningen använder RGB, men ändå.

P.S. för den som undrar vad som avses med "osynlig färg" - dessa fält innehåller färg modulerad så att PAL-fördröjningslinjen ska släcka ut signalen helt så att genomsnittet över två rader blir svartvitt. Kopplar man bort fördröjningslinjen så blir det väl ränder med två växlande PAL-komplementfärger. Minns inte exakt hur de fyra olika ytorna används, de lär väl innehålla olika faslägen på modulationen för att testa de olika delarna av PAL-avkodningen.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Till monitorn ska man ha en skärmkabel, jag har flera men denna har legat hemma i flera år.

Inga bilder under tiden jag fixade men så här blev det:
IMG_0857.JPG
IMG_0858.JPG
Felet var att spakarna till brytarna gått av, vilket är väldigt vanligt då plasten blir spröd. Hittade nästan samma, spaken är tyvärr lite kortare. Sidostöden fick dremlas bort.
IMG_0856 (1).JPG
Jag har fler om någon behöver!
IMG_0859.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

I slutet av sommaren köpte jag en CM8833-II av en kille i Lund, 200kr men den var defekt. Den köptes som fungerande på Ebay och tydligen fungerade den en vecka innan den pajjade. Säljaren slutade då bara att svara på mail. Den såg snygg ut så jag slog till. Det är en bra skärm till Amiga/Atari och en massa 8-bitars datorer.
IMG_0746.JPG
Efter att ha öppnat den insåg jag hur grisig den var. Ebay säljaren har tydligen snyggat till och retrobrightat den på utsidan, men inuti var den superäcklig av fett. Som om den stått i ett gatukök...
IMG_0784.JPG
Alla plastbitar fick ett bad. Sen gick det åt två deciliter IPA för att få ren kortet.
IMG_0873.JPG
Jag bytte alla elektrolyter, jag ska ju använda denna och vill inte att den går sönder igen. 1/3 var utanför spec. 1/3 var på väg och 1/3 var okej. Sen visade det sig att högspänningen inte riktigt fungerade. Något lastade ner nätdelen och när jag kopplade loss HS-delen och lastade med en konstlast så gick i alla fall nätdelen. Jag gissade då på HS trafon. Så den bytte jag, när jag fått den från: https://www.donberg.ie/descript/h/hr_75 ... Ct3bfr1WJc Tyvärr tog det 3+ veckor innan den kom fram.
IMG_0872.JPG
Med en ny trafo monterad
IMG_0880.JPG
Så gick den igång!

Bilden blev riktigt bra i verkligheten, men som vanligt blir det kass att fota med mobilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Oskar »

Snyggt fixat anders_bzn!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Tack Oskar!

Då tar vi väl en monitor till. IBM EGA är den första färmonitorn jag hade till PC någon gång 1993. Den stog i samligen länge, men nu går den inte att hitta. Troligen råkade vi skänka bort den när vi rensade ur IBM system 36... Där fanns någon PC med som skulle haft en monoskärm föm skulle med s/36 systemen. Men i veckan fick jag möjlighet att köpa en kass EGA skärm...
IMG_0893.JPG
Monitorn bakifrån. Nätdelen till vänster och videodrivaren till höger. HS-delen sitter framför nätdelen. Monitorn hade fungerat veckan innan men nu vid test så pep den och sprakade.
IMG_0895.JPG
Man misstänker genast nätdelen, för att komma in i plåtlådan måste man borra ut tre popnitar! Man ser genast de guldiga Roe kondensatorerna och av erfarenhet misstänker man dem genast.
IMG_0896.JPG
Och givetvis, man ser dessutom hur det ärjat hål på sidan.
IMG_0898.JPG
Detta är kondensatorerna i nätdelen. De gula är Nichicon och de mäter ok!
IMG_0905.JPG
Detta är kondensatorerna ur videodrivern. Den ensamma på bilden är den enda dåliga kondensatorn.
IMG_0909.JPG
Efter byte av samtliga kondensatorer så gick den igång. Tydligen så ska den bete sig så här när man inte har anslutit den till ett grafikkort. Jag fick ett IBM EGA grafikkort, men det passar bara i en 8-bitar ISA slot. Kortet går inte ner i en 16-bitars buss eftersom kortet går ner och krockar med kontakten. Jag har tyvär ingen dator som detta kortet passar i hemma, så test med grafikkortet får vänta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Snyggt jobbat Anders, inte för jag väntade mig något annat :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick ihop en testrigg, men ingen lycka med skärmen. Efter att ha sanerat moderkortet efter ett mycket lindrigt batteriläckage så startade jag det först med ett VGA kort. När det fungerade så stoppade jag i EGA-kortet som enligt uppgift ska fungera. Jag fick video ut på compositutgången så det fungerar i mitt moderkort. Men skärmen fungerar precis som innan. Nu får jag fortsätta felsökningen...
IMG_0919.JPG
Testriggen, datorn på sidan får bidra med sitt nätaggregat. Jag har inget löst AT-nätagg hemma. Ett superenkelt 486-kort, inga inbyggda IO på detta och 30-pinnars simmar. Det som sitter i min dator på sidan är också ett 486-kort och har IDE/Floppy/serieportar/parallellport och PCI bus samt 72-pinnars simmar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Bra detta med konstlast. Man kan tycka att alla tillverkare borde speca lämplig konstlast att prova med istället för högspänningsslutsteget. Minns att Philips faktiskt (kanske inofficiellt?) specade en glödlampa på 75W 220V som konstlast för att prova nätdelen i nån av deras första TV med switchad nätdel. Kanske K9? Nätdelen satt i en skärmburk nedtill i lådan medan chassit var delat på två "dörrar" om jag minns rätt.

Angående EGA-skärmen och EGA-kortet så klarar ju dels EGA-skärmar att visa CGA (de växlar normalt genom att mäta polariteten på ena synksignalen), och om du inte har ett CGA-kort så funkar 80-teckensutgången på en C128 eller en Amiga (med adapter - buffra synkpulerna eftersom hsynk och vsynk är obuffrade direkt från Agnus (eftersom de är dubbelriktade - med genlockläget påslaget blir de ingångar)) och sannolikt även ett gäng andra burkar.

Vet inte hur varje EGA-kort är gjort, men mig veterligen så har EGA-kort typiskt två RCA-kontakter som enbart är kopplade till en featurekontakt och därmed så ska det inte bli nån bild ut där om kortet inte är extrautrustat. CGA-kort däremot har normalt en enda RCA-kontakt som ger NTSC kompositvideo. Nu ska ju EGA kunna visa CGA så även om det är ett CGA-kort så bör du få bild. Men om nån har utlovat att kortet är ett EGA-kort men du får en 15kHz kompositsignal på en RCA-kontakt så kan det vara värt att läsa på vad för kort du egentligen har, och/eller mäta på signalerna. Vet inte hur en IBM EGA-skärm reagerar om den får felaktig signal. (Minns däremot att IBM CGA-skärm ger helt vit bild utan åtgergångsränder om den inte är ansluten till nåt). Jag är halvsäker på att det fanns kort som var Hercules/CGA-växlingsbara och tror att dessa kunde agera både som MDA/Hercules och CGA växlingsbart ur mjukvarans perspektiv och att de åtminstone i MDA/Herculesläget också kunde växla mellan 15kHz komposit och 18kHz MDA/Hercules digitalt. Fritt ur minnet så var det väl så nåt grafikkort i nån XT agerade i nån halvgammal video (kanske nån gammal Compaq portable?) hos Youtubekanalen Adrians Digital Basement. Ganska långsökt men det kan ju vara så att du måste lasta koaxutgången med 75 ohm för att tvinga ett sånt kort till 15kHz istället för 18kHz i MDA-läget. Dessutom sitter väl videopinnen på fel stift om man jämför MDA/Hercules med CGA om jag minns rätt? Dock sitter nog synkar och intensitet likadant. Minns/vet inte vilken polaritet synkarna har på MDA, de kanske förvillar EGA-skärmen?

Tillägg: Inte ovanligt att BIOS på EGA-kort inte funkar ihop med vissa moderkort-BIOS/processorer. Har haft EGA-kort som bara går i 8088 och 286, har också haft EGA-bios som inte går i 8088, och fått bränna eprom och kopiera hit och dit. Fast då borde du inte ens få nån signal på RCA-kontakten.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Eftersom det var höstlov så blev det en tur norrut med dottern till mina föräldrar och då passade jag på att ta en tur till mitt norra förråd och ta med lite saker hem. Jag tog med det sista av allt "Commodore speldator" hem. Det blev lite trångt.
IMG_0945.JPG
Allt ska sorteras, inventeras och testas och lagas.
IMG_0937.JPG
Testade och rengjorde en VIC-20, som fungerar. En av två i samlingen.
IMG_0929.JPG
Sen blev det service av ett internt nätagg, kan någon se till vad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Osäker på vad nätdelen är till, men gissar att det är till nån maskin som vill ha både AC och DC, och då återstår nästan bara dels C128D och dels CBM-II/B/P-serien. En bildgoogling lär avslöja vilken av dessa det rör sig om.

Säkringen ser ut att vara amerikansk 32mm snarare än europeisk 20mm, vilket får mig att chansa på att du har nån CBM-II/B/P-maskin? Kanske den svenska PET 700?

Eller så kan det vara en C128D CR, den med metallskal, som väl mestadels (uteslutande?) lär ha tillverkats i USA (medan den tidigare C128D utan CR, med plastskal, lär ha tillverkats i Europa). Den gulgröna skyddsjordssladden ger ju lite icke-USA-vibbar men det verkar förekomma gulgrön istället för helgrön även inne i amerikanska apparater.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Miam, du är grym! Det är en C128D, med plastskal. Nu är den testad och den fungerar, så också datorn. Jag bytte till mig den mot en flaska whiskey på mitten av 1990-talet men har aldrig haft igång den innan (vad sorgligt). Det satt en diskett i som innehöll bland annat spelet 1942... Det kommer bilder sen.

EDIT: Man kan tillägga att alla kondingarna mätte väldigt bra och var 105C. Så de har inte snålat här, jag tror inte man hade behövt byta dem. Men nu gjorde jag det ialla fall.
MiaM
Inlägg: 9913
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Oväntat att det är en 32mm-säkring (om jag ser rätt). De kanske köpte nätdelarna från nån tillverkare utanför Europa? Låter ju faktiskt ganska troligt.

Jag har ingen riktig källa på det men tror att Commodore snålade mer på komponenter till C64 än till C128, eftersom de marknadsförde C128 som en mer "professionell" dator. Även om dess möjlighet att köra CP/M-program framstod som lite mossigt redan när den var ny 1985 så var den ändå ett rimligt alternativ för nån som ville köra t.ex. Wordstar, Multiplan och liknande kontormässiga grejer. Det hade nog varit mer pinsamt om burkar gått sönder för den kundkategorin än för hemanvändare som kanske oftast spelade spel. Apropå CP/M så visade ju Amstrad med sin PCW-serie att det gick att sälja CP/M-datorer ännu längre fram i tiden om man bara såg till att optimera totalpriset på ett helt system.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Av det jag har sett när jag skruvat i C64 och C128 så är C128 extremt mycket mer välbyggd. CP/m är väl ett udda val. 1985 så kom ju många att köra IBM-aktiga datorer och MS-DOS.

Sen fick jag en hög videokort till EGA med mig hem. Många är konstiga som jag inte hittar någon information till så jag lyckas inte att få gång dem. Men ett Tsenglabs ET3000 fick jag fart på. Ett väldigt tidigt VGA-EGA kombo kort med 16-bitars ISA. Så lyckades jag få fram EGA monitorn bakom högen av annat som ny nästan är uppsorterat.
IMG_0958.JPG
Det visade sig vara ett enkelt fel, vilket jag lite misstänkte. Jag hade inte fått i kort-kort kontakten i botten av videomodulen. Längst ner till höger.
IMG_0953.JPG
Sen en stunds spelande Tetris på EGA skärm!
IMG_0956.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar