Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte, jag har inte läst på ännu. Ändå har jag byggt en kabel, lite på spekulation. MattisLind sade att han kört sin på en valig stickpropp, om jag minns rätt. Det är långt kvar innan jag ska koppla in den, så jag ska ta och reda ut detta innan. Men jag körde nätdelarna en och en med måttlig last i ett vanligt vägguttag.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad Mattis har för elcentral, men om det är klassiska proppar så tål en trög propp dubbla lasten i en timme, så om han kör mindre än en timme och proppen är på 10A så skulle datorn kunna dra upp till 20A. Om proppen är på 16A så kan datorn dra upp till 32A. Då lär en Schuko-stickpropp bli rackarns varm dock...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nu lite på testaren igen. Jag ville ju få till att man skulle kunna lasta utgångar på kortet med en konstlast. Jag var lite osäker på hur jag skulle göra detta. Jag tänke först bygga en klassisk konstlast med en OP som justerar spänningen över ett känt lastmotstånd. Spänningen som man styr OP-med kan man lätt tillverka av en PWM-signal från RaspberryPi. Fördelen är att man får en helt justerbar konstanströmslast men nackdelen är att man inte kan lasta snabba signaler. Hastigheten styrs av OP-FET-Resistor kopplingens bandbredd vilken nog kan vara svår att få upp till över 1MHz om man nu skulle vilja testa det. Så jag landade i att bygga en resistansstege i stället, där man kan lasta mellan 2-126mA i stet om 2mA. Fungerar i alla hastigheter. Enkelt och bra hoppas jag.
BRS-load.png
Jag bestämde mig dock för att göra lasten som en plugginmodul precis som nivåomvandlarna. Jag drog också in PWM signalen och I2C om man skulle vilja göra något annorlunda.
BRS-backplane.png
Här är nya versionen av bakplanet. Notera att en extra plats längst till höger har kommit in. Den har dessutom annorlunda bendelning på en kontakt så att man inte kan sätta korten fel. Kortet är 4-lagers, topplagret har jordplan och ett av mittenlagren är också jordplan. Men dessa är släckta så man ska kunna se resten.

Nu väntar vi bara på JLCPCB och Mouser...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 18 december 2022, 21:47:51 Dessa logikmoduler matas med +10V/-15V och logiknivåerna är -3V/0V.
Var det lika på den PDP-8 som du renoverade?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nej, på den var det vanlig 5V TTL logik. Mycket enklare!
larsbrinkhoff
Inlägg: 21
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:53:36

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av larsbrinkhoff »

ASEA skrev: 21 december 2022, 18:29:23 Så här står det på Mattis sida;
"DEC-Tape "GAME" on unit #1. Select program with AC switches.Switch up: 1 - Space war 2- Napoleon 3 - Calculator 4 - Moving Circle
Start address (HRI) 17640"
Jag har för mig att det var de instruktionerna jag försökte följa.
ASEA skrev: 21 december 2022, 18:29:23 Hur funkar det med vektorskärm i SIMH, emuleras det också?
Ingen för PDP-9, så det är det jag skulle behöva lägga till. Plus kanske spelkontroller.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

anders_bzn skrev: 27 december 2022, 14:52:02 Nej, på den var det vanlig 5V TTL logik. Mycket enklare!
Är PDP-9 äldre än en PDP-8?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det beror på. PDP-8, första modellen kallad "Straight 8" kom året innan PDP-9. PDP-8/S kom samma år som PDP-9. Alla andra modeller kom där efter och implementerades i den då senaste tillgängliga teknologin. I första maskinen med tranistorer och dioder, sen med allt mer kretsar med allt högre komplexitet. För att till slut implemeteras helt i ett endaste integrerat chip. En resa som tog så där 10år.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag har en hög saker som stått på golvet sedan somras, nu börjar andra projekt att ta slut så nu fixade jag till denna nätdelen till ABC 802. Det är den andra som jag lagar, båda med samma fel så reparationen var inte så inspirerande. Jag misstänkte detta tidigare så felsökningen var sedan länge avklarad. Det är bootstrap kondensatorn som pajjat. Men med tanke på åldern så byttes alla RIFA och elektrolyter på samma gång. Så nu fungerar det igen!
IMG_1072.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Snyggt jobbat! :) Du råkar inte ha en BOM på dessa? Lämpligt inköpsställe? Vad är en bootstrap kondensator?
Hur är det med andra kondensatorer i 802, tex på moderkort och crt. Är det nåt som också ofta behöver bytas?
Är det nån risk med att förstöra nåt på dessa maskiner när man kopplar in dem om man inte haft igång dem på länge och det är dåliga kondensatorer?
Har förstört ett par datorer redan bl.a en C64 pga av dålig nätdel. Verkar som vissa datorer har skydd mot överspänning och vissa inte har!
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Kommer inte ihåg exakt hur det såg ut på 838 driven med nätdel men har för mig att den var hyffsat skyddad för att inte förstöra saker.
Dock gjorde jag ingen bomlista för denna.

802 är också ganska bra design på så den borde inte skicka ut överspänning.
Men alla ABC800,806,890, 830,832 skall man se upp med på riktigt. För där blir det +20v på 5 volten när kondensatorerna blir för dåliga
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

En kompis hade en 806:a med tillhörande monitor för en del år sen. Det var rena fyrverkeriet. Förutom att en eller flera rifa nätkondingar i monitorn small efter ca 15min och därefter härlig rökridå. Så poppade vissa kondingar(eller var det en :humm: ) i nätdelen till 806:an och vissa tantaler på moderkortet kunde man bokstavligen steka ägg på. Inga överspänningar verkar det som eller alla chip överlevde iallafall! Tror han bytte ut nätagget mot nåt modernt på den så originalet repades inte. Men har aldrig varit med om så många fel samtidigt, alla relaterade till dåliga kondingar. I monitorn var det fler saker än rifa kondningarna, spruckna spolar och fler dåliga kondisar. Har glömt bort att fråga om han någonsin fick riktig ordning på den.

I kontrast till detta så har jag har en gammal ABC-80 från 79 och den har aldrig bytts nåt på sen den byggdes, funkar fortfarande. Peppar, peppar! :)
Nu är det i och för sej inga switchade prylar i ABC-80. men ändå! Good stuff!

"802 är också ganska bra design på så den borde inte skicka ut överspänning." Skönt att höra!
Min gamla 802 var ett par år sen den var igång, så den känns det som man borde göra en översyn på.
Hur är det med diskdrivarna? Tror det är 640k drivar på den.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

Det finns fortfarande rifa i 802:an och sedan kan kondingarna bli så dåliga att den inte går ändå...
Floppydrivarna (abc830 och abc832) är den dåliga sorten de har samma dc/dc som 800/806 så de bör göras iordning innan.

Skillanden mellan en 802 och en 806 är att i 802 sitter där en ac/dc konverter. I den finns en lite konding som tillsammans med ett motstånd och en diod (kommer inte ihåg exakt hur det ser ut) som startar upp själva omvandlaren. Motståndet brukar rejält varmt och gör att den kondensatorn torkar ut snabbare än de andra. Samtidigt får den äta väldigt mycket ripple och lever ett allmänt hårt liv. Men när den dör så startar inte konvertern och ingen skada skedd.

Den nätdel som sitter i 800 och de andra är en dc/dc konverter. Här har man ett motstånd och en zenerdiod för att driva konvertern. Vilket gör att konvertern alltid startar snällt. är dock kondensatorer på primärsidan dåliga så kommer inte reglering att fungera och spänningen kommer att bli långt högre än den tänkta
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

ASEA skrev: 30 december 2022, 23:01:54 Snyggt jobbat! :) Du råkar inte ha en BOM på dessa? Lämpligt inköpsställe? Vad är en bootstrap kondensator?
Hur är det med andra kondensatorer i 802, tex på moderkort och crt. Är det nåt som också ofta behöver bytas?
Är det nån risk med att förstöra nåt på dessa maskiner när man kopplar in dem om man inte haft igång dem på länge och det är dåliga kondensatorer?
Har förstört ett par datorer redan bl.a en C64 pga av dålig nätdel. Verkar som vissa datorer har skydd mot överspänning och vissa inte har!
Jag tror Per (uaxnet) svarat på de mesta. Men jag slängde upp BOM-filen för ABC 802 i arkivet: https://www.abc80.net/archive/luxor/ABC ... cement.zip

Handla på mouser eller digikey. Man bör kolla igenom sin dator och se att filen stämmer, för det är inte säkert att alla datorer är lika. Speciellt nätaggregatet i ABC 802 skiljer sig. Jag har sett tre olika versioner av detta i olika datorer. I monitorn sitter en bipolär kondensator som är svår att hitta idag. Den måste tåla jättehög rippelström annars brinner den direkt. Det finns några trick för att komma runt det, men det kan vara bättre att bara strunta att byta den.

Bootstrap kondensatorn ser till att nätaggregatet startar. Detta eftersom nätaggregatet förser sig själv med stömmen som behövs för att hålla det igång.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Aha, tack så mycket! :tumupp: Både för BOM och svar! :)
Skriv svar