Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Åh, nostalgi att se klassisk Tetris i DOS!

Tips, som jag kanske redan tjatat om tidigare: Om vissa EGA-kort inte vill starta och de är "rena" EGA-kort utan nåt extra lyx, så kan det vara värt att prova att byta BIOS på korten. Hade då det begav sig ett EGA-bios som inte gick på 386 och bättre, och ett som inte gick på 8088...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

MiaM: Jag vet att du tjatat och jag har letat information om de Taiwan-grafikkorten som jag har och har knappt hittat mer än bilder på dem. Så det känns svårt. Trist när man inte ens kan få reda på vad byglarna betyder. Jag har PC/286:or att testa med, men inte hemma. Tyvärr.

Jag glömde ta bilder när jag gjorde i ordning C128D. Men här några bilder tillsammans med min 1901 monitor. Först något jag aldrig sett tidigare, en C128 i 80col läge. Kompisarna som hade C128 såg jag aldrig köra dem i 80col läge, endast en av dem hade troligen en monitor som klarade det!
IMG_0963.JPG
Men detta har man lagt några timmar på. Det fanns på disketten som satt glömd kvar i driven.
IMG_0964.JPG
Sen tog jag med en monitor som stod tillsammans med Commodore-speldatorerna. Den hade 9 polig Dsub och bara en rund videokontakt som vissa modeller av 1084 monitorn. Men till en C128 var den inte. Det saknas en klisterlapp typbetekningen nämligen, men bild-googling gav att det är en PC monitor.
IMG_0965.JPG
Den fungerade bättre till en PC med EGA-kort, men ett MDA/herculeskort hade det nog fungerat på riktigt. Modellen heter Commodore 76BM13-00E: https://oldcrap.org/2020/04/04/commodor ... e-monitor/
IMG_0966.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av BJ »

Ja, 1942 har jag spelat mycket. :)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Visst känns C128 mycket mer professionell med 80-kolumnsläget? Jag är väl en av få som faktiskt använde detta. Hade ett svartvitt 9" monitorchassi från en skrotad terminal till 80-kolumnersläget. Tror att Motorola tillverkat monitorchassit och nån tyckte att det var en bra idé att montera något med rätt hög spänning med nakna lödpunkter som stack ut genom en öpping i ena metallsidan på chassiet. Ni kan ju räkna ut vad som hände där ett par gånger. En halv VIC20-cartridge fasttejpad över detta löste det problemet :) Senare moddade jag min 14" färg-TV för RGB, för att jag hade ingen aning om man man skulle mata in 1-3V DC på pin 16 i SCART för att aktivera RGB-ingångarna. Tror denna modd blev återställd till slut. :)

Minitips: För disketter med blandade C64-grejer så kan man starta i C128-80-teckensläge, göra directory på disketten och sen GO64, så har man katalogen tillgänglig genom att bara växla ingång på skärmen.

Angående EGA-korten så kanske du kan dumpa (EP)ROM:en och provköra dem i nån PC-emulator? (Jag har verkligen inte koll på vad för PC-emulatorer som är vettiga. Hade det varit Commodore 8-bitars så hade jag pekat direkt på VICE...).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag hade en kabel från 80kol till den andra videoingången på min monitor, så man kunde växla mellan 40col och 80col, däremot kom jag aldrig på directorytricket där..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Precis så Glenn!

Jag hade tydligen tur, hittade en överraskning! Jag brukar ju alltid kolla innan jag testar men missade denna (RIFA jämte brytaren):
5F9B825A-DB81-4BB3-AC73-F1FBD0293EF8.jpeg
Sen kan man se att någon redan lagat i monitorn. Tyckte att det var konstigt att en av axlarna var i metall.
02FF629B-4410-4C71-80CE-153F40330BFA.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Grattis till att slippa åtminstone en "RIFA-upplevelse" :tumupp:

Är kontaktdonet som ansluter nätsladden till kortet helt sprucken i plasten, eller är det en synvilla? Om det är ett kontaktdon som spruckit är det kanske läge att göra nåt åt det, typ löda fast den om det inte går att hitta rätt don...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Det är buntbandsankare vars lim har släppt så de har glidit ner och lagt sig vid kontakten, så det är ingen fara med kontakten!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

A1932B28-5DE4-47DB-96F4-25CCF9BCA937.jpeg
Jag tror att kabelhållarna suttit så här baserat på var det fanns limrester. Min bästa gissning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag blev tillslut klar att bygga mitt XT-IDE kort som legat här jättelänge, tyvärr så saknades ett par DIP-switchar, jag trodde jag hade, vilket jag har många men inga med åtta switchar. Minnet var dessutom svårt att få tag på. Det ska innehålla BIOS.

Läs mer:
https://github.com/glitchwrks/xt_ide/
https://www.glitchwrks.com/xt-ide

Kortet ska få plats i en IBM-XT så klart, men jag har ingen här ännu.
IMG_1004.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Kanske någon nyfiken undrar hur ett ABC80 kort ser ut utan komponenter, så man kan följa alla banorna? Jag var nyfiken och plockade av alla komponenterna av ett kort jag hade.

Bild
Bild
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev: 24 november 2022, 19:57:23 Jag blev tillslut klar att bygga mitt XT-IDE kort som legat här jättelänge, tyvärr så saknades ett par DIP-switchar, jag trodde jag hade, vilket jag har många men inga med åtta switchar. Minnet var dessutom svårt att få tag på. Det ska innehålla BIOS.
Trevligt kort. Vilket år som helst borde jag också bygga ett sånt. En grej som hejdat mig dock är att det verkar som att ingen tagit fram ett kombinerat kort med både XT-IDE och RAM-expansion. Har en Panasonic Senior Partner släpbar 8088 som skulle må bra av en sån kombination. Visst, den har två kortplatser varav enbart den ena är exponerad på baksidan, så jag skulle kunna ha två separata kort, men det verkar mycket mer lockande att kunna ha ett nätverkskort i ena platsen.

Apropå kretsar som är svåra att få tag på så har det väl börjat bli allt krångligare att få tag på 5V-kompatibla SRAM-kretsar. Enklaste sättet att expandera en 8088 med ett nyproducerat kort är ju att använda SRAM.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Miam: XT-IDE är ju open HW. Så det är väl bara att dra hem filerna och rita dit minnesexpansionen...
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Fina bilder på ABC80-kretskortet Anders! :tumupp:
Varför används det två 74LS166:or(skiftregister)? Med monokrom videosignal, så borde det räcka med ett tycker man!? :humm:
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev: 27 november 2022, 10:17:52Miam: XT-IDE är ju open HW. Så det är väl bara att dra hem filerna och rita dit minnesexpansionen...
Ja, vilket år som helst. Men så kommer feature creep - ska jag orka göra minnesexpansionen så att den kan fylla den del av en 64k-bank som CGA inte använder? O.s.v. :wink: Och ska jag mappa in 512k från 128k till 640k, eller ska jag mappa in så mycket som går att mappa in? Och i så fall, ska jag kanske motta XTIDE-bios så att den också lägger till mer fritt minne? :)
Skriv svar