Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

ASEA skrev: 27 november 2022, 10:59:17 Fina bilder på ABC80-kretskortet Anders! :tumupp:
Varför används det två 74LS166:or(skiftregister)? Med monokrom videosignal, så borde det räcka med ett tycker man!? :humm:
Tack!

Jag tror efter att ha kollat på schemat: Ett skiftregister används för att klocka ut text (det är kopplat till chartergenerator PROM) och det andra används i blockgrafik mode.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Aha, tack för förklaringen!
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av uaxnet »

ASEA skrev: 27 november 2022, 10:59:17 Fina bilder på ABC80-kretskortet Anders! :tumupp:
Varför används det två 74LS166:or(skiftregister)? Med monokrom videosignal, så borde det räcka med ett tycker man!? :humm:
Utan att ens kolla på schemat, vilket är dumt, så är inte den ena för tecknet och den andra för positionen

Edit såg nu att Anders svarat också och det stämmer nog bättre
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Okej, detta är ett projekt som jag kanske nämt i någon tråd, jag fick ju en PDP-9 (https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-9) som jag hämtade upp. Jag tycker inte det var så länge sedan men det var tydligen redan 2014! Saker har pågått på lite havfart sedan dess, lite vid sidan av allt annat. Jag har alltid tänkt på detta som ett tioårs projekt, men det verkar spricka!

Det är en 18-bitars dator som kom 1966 och byggdes i endast 445 exemplar. Det verkar som om endast ~10st av dessa finns kvar. Två finns i Sverige, för Mattis (http://www.datormuseum.se/computers/dig ... pdp-9.html) har en! Det finns en i USA som de försöker hålla igång, detta är den enda fungerande som finns kvar. https://www.ricomputermuseum.org/collec ... /dec-pdp-9

Min dator är inte helt komplett, jag saknar bordet man kan se på bilder på anda PDP-9. Dessutom saknas racket som tapecontrollern och DECTape stationerna ska sitta i. Racksidorna saknas samt en del kablar. Men det mesta elektiskt finns så det ska gå att få igång den. Tyvärr blev en del kablar klippa när den räddades på mitten av 1990-talet. Den stod då i KTH's datorförening Stackens lokaler, när dessa plötligt skulle utrymmas så blev datorn hemlös och räddades av en kille som ställde en i ett förråd till dess jag hämtade den. Det var tack vara MattisLind som jag fick den, han fick frågan först men han hade redan en...

Jag har gjort några saker,

* Jag dumpade alla banden och pappersremsorna. Om banden här: viewtopic.php?p=1433199#p1433199
* Jag har servat och testat nätdelarna. Det är två klumpar på 40 kilo styck.
* Jag har testat och lagat DECTape bandarna (TU55)
DSC_3030_00006.jpg
PDP-9
DSC_2523_00002.jpg
Datorn för att illustera storleken.Hela baksidan är ett stort virat bakplan, fullt med kort
DSC_2525_00004.jpg
Närbild på en del av bakplanet. Hyllan ska hålla minnesstacken på plats.

Så hur lagar man en sådan här dator? Jag vet inte men jag tänkte börja med att bygga mig en testare för logikmodulerna! Det är nog lättare att testa små bitar i taget. Dessa logikmoduler matas med +10V/-15V och logiknivåerna är -3V/0V. Lite stökigt redan där. Allt är byggt med transistorer och dioder som enda halvledare. Inga IC-kretsar. Det är fusk.
IMG_0855.JPG
Jag började med att bygga en levelskifter som både kan vara in och utgång. Den måste dessutom vara tålig för +10V/-15V så att trasiga kort inte pajjar testaren. Det klarar upp till 1MHz i hastighet. Reläer kopplar in varje pinne individuellt från testobjektet. Ett relä per kanal kopplar ut pinnen på en mätbuss så jag kan mäta ström/spänning. Vare kort har två kanaler så totalt 15st kort behövs. Detta är 3:dje iterationen och det är det första kortet jag köpt monterat från Kina. Jag beställde bara fem, så jag måste låta bygga några till.
IMG_0853.JPG
Man matar det hela med +5V/-5V och +15V/-15V, sedan behövs några spänningar till, nämligen +3.3V, +10V och -3V. Så ett litet regulator kort blev det.
IMG_0860.JPG
Hela testaren. Inte helt bestyckad. Den drivs av en Raspberry Pi!
IMG_0911.JPG
IMG_0885.JPG

Jag har nu testat allt och inser att bottenkortet behöver göras om lite. Jag trodde jag skulle kommit fram så jag kunde ha nya kort innan Jul, men det lär inte hända. Det är farligt att hålla på för mycket och testa och fundera, det finns viss risk för "feature creep"! Men det är en sak kvar, jag har bestämt mig för att lägga till en elektronisk last så att jag kan mäta drivförmångan på utgångstransistorerna på testobjektet på kortet. Sen har jag också funderat på en power good på matingen till kortet och...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Gimbal »

Oj oj oj oj oj... inget litet projekt. :bravo:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av säter »

Har du bra dokumentation till datorn?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Cool projekt!

Hur många växlingar är den typen av relä garanterad att klara utan problem?

Min erfarenhet är att för testning så bör man undvika reläer. Min erfarenhet är dock baserad på att köra typ tusen växlingar per dygn under många månaders kontinuerlig användning, så kanske inte lika relevant här. Även för något med en mindre serie så hade jag nog istället byggt något med t.ex. OP-förstärkare som buffertar för alla signaler, spänningsdelare med precisionsmotstånd och sen typ nåt 4066-mässigt för att växla vilka signaler som ska gå vidare till någon form av AD-omvandlare. Som bonus kan ju också en sån krets producera digitala utgångar som dels säger etta/nolla och dels talar om ifall signalen ligger inom formellt korrekta specar eller inte.

Kanske overkill men det kan väl också vara värt att kunna prova vad som händer om insignalerna rör sig omkring gränsen för specade nivåer. Jag kanske föreslår oöndigt featurecreep, men kristallkulan säger att om du kan mäta upp hur modulerna agerar vid "semi-tveksamma" insignaler så kan det kanske vara lättare att hitta svårbegripliga fel i framtiden.

Extra bonus: Dessutom vill man kanske testa hur modulerna agerar vid olika last på utgångarna.

Å andra sidan, att bara testa att de agerar korrekt med korrekta insignaler och enbart mäta med digitala gränser gör ju grovjobbet och lär väl åtminstone ge en del sysselsättning i form av en trave moduler som är känt trasiga. Dvs det lär ju räcka för att hålla sysselsättningen igång, och det finns ju viss chans att det sen inte finns några "enbart analogmässiga" fel kvar.

(Sidospårsanekdot: där jag samlat på mig erfarenheten av testning så provkördes det instrument från nån tillverkare vi inte kört med tidigare. Det visade sig att de behövde omkalibrering väldigt ofta, och orsaken var att antalet tester vi körde per dygn var väl ungefär vad de tänkt sig per månad eller nåt sånt :D ).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av mrfrenzy »

Min erfarenhet är att reläer av bra kvalitet håller väldigt länge om man använder dem rätt, hundratusentals till miljontals växlingar.
Det gäller att verkligen ta hänsyn till alla parametrar och analysera kapacitiva och induktiva komponenter i lasten.
Gnistsläckning på kontaktsidan förlänger livslängden.
Gnistsläckning på spolsidan minskar belastning på drivkretsen men gör att kontakten öppnar långsammare och kan enkelt halvera reläets livslängd.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

När jag tänker efter så med tusen tillslag och tusen frånslag per dygn så når man den där miljonen växlingar på ett och ett halvt år, så inte konstigt att jag upplevt att reläer blir otillförlitliga.

Så många gånger lär ju inte Anders behöva slå om reläer till sin testare, även om varje test lär behöva ett gäng växlingar.

Intressant poäng att drivningen av spolen påverkar livslängden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju fråga vem på stacken som räddade den ? :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev: 19 december 2022, 10:03:57 Har du bra dokumentation till datorn?
Ja, Det är ju DEC, så alla schemor finns!
MiaM skrev: 19 december 2022, 10:23:20 Cool projekt!

Hur många växlingar är den typen av relä garanterad att klara utan problem?

Min erfarenhet är att för testning så bör man undvika reläer. Min erfarenhet är dock baserad på att köra typ tusen växlingar per dygn under många månaders kontinuerlig användning, så kanske inte lika relevant här. Även för något med en mindre serie så hade jag nog istället byggt något med t.ex. OP-förstärkare som buffertar för alla signaler, spänningsdelare med precisionsmotstånd och sen typ nåt 4066-mässigt för att växla vilka signaler som ska gå vidare till någon form av AD-omvandlare. Som bonus kan ju också en sån krets producera digitala utgångar som dels säger etta/nolla och dels talar om ifall signalen ligger inom formellt korrekta specar eller inte.
Som skivits senare så tror jag inte livslängden kommer ställs till problem. Det är ju inte heller några höga spännigar eller strömmar som ska brytas. Det är (var?) vanligt med reläer i mätautomation. Jag har en Keithly 2700 multimeter som har används till det, det har ett reläkort som ingångsmux, med säler 32 kanaler...
MiaM skrev: 19 december 2022, 10:23:20 Kanske overkill men det kan väl också vara värt att kunna prova vad som händer om insignalerna rör sig omkring gränsen för specade nivåer. Jag kanske föreslår oöndigt featurecreep, men kristallkulan säger att om du kan mäta upp hur modulerna agerar vid "semi-tveksamma" insignaler så kan det kanske vara lättare att hitta svårbegripliga fel i framtiden.
Det kommer jag inte bry mig om. Men jag kommer mäta hur mycket ström som går in på ingången.
MiaM skrev: 19 december 2022, 10:23:20
Extra bonus: Dessutom vill man kanske testa hur modulerna agerar vid olika last på utgångarna.
Ja, det är ju därför jag sitter och bygger på en variabel konstlast!
MiaM skrev: 19 december 2022, 10:23:20
Å andra sidan, att bara testa att de agerar korrekt med korrekta insignaler och enbart mäta med digitala gränser gör ju grovjobbet och lär väl åtminstone ge en del sysselsättning i form av en trave moduler som är känt trasiga. Dvs det lär ju räcka för att hålla sysselsättningen igång, och det finns ju viss chans att det sen inte finns några "enbart analogmässiga" fel kvar.
Faktum är att denna datorn är ganska analog i vissa avseenden.
MiaM skrev: 19 december 2022, 10:23:20
(Sidospårsanekdot: där jag samlat på mig erfarenheten av testning så provkördes det instrument från nån tillverkare vi inte kört med tidigare. Det visade sig att de behövde omkalibrering väldigt ofta, och orsaken var att antalet tester vi körde per dygn var väl ungefär vad de tänkt sig per månad eller nåt sånt :D ).
mrfrenzy skrev: 19 december 2022, 11:13:30 Min erfarenhet är att reläer av bra kvalitet håller väldigt länge om man använder dem rätt, hundratusentals till miljontals växlingar.
Det gäller att verkligen ta hänsyn till alla parametrar och analysera kapacitiva och induktiva komponenter i lasten.
Gnistsläckning på kontaktsidan förlänger livslängden.
Gnistsläckning på spolsidan minskar belastning på drivkretsen men gör att kontakten öppnar långsammare och kan enkelt halvera reläets livslängd.
Intressant detta. Jag tror inte jag kommer köra slut på reläerna.
Glenn skrev: 19 december 2022, 13:40:43 Jag måste ju fråga vem på stacken som räddade den ? :)
Du får fråga, men du får inget svar. Personen i fråga vill inte skylta med sitt namn.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Gimbal skrev: 18 december 2022, 22:41:57 Oj oj oj oj oj... inget litet projekt. :bravo:
Nej, hittade en bild för att visa på hur galet detta är, det virade bakplanet!
IMG_20200906_122156_5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Haha fy fan så galet :shock:

Tänk hur många timmar det där har tagit att göra!
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av ASEA »

Wow, vilken häftig dator(och sällsynt)! Där har du lite att bita i! :D

Man förstår att det inte är helt så lättfelsökt med helt andra logiknivåer, spänningsnivåer etc och så klart den stora mängden kort.

Är allt uppbyggt av transistorer på dessa "flippkort/moduler" eller förekommer det även tidiga IC-kretsar? Edit; såg nu att du skrivit det finns inga IC!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Palle500 »

Fördelen med virade bakplan är att man lättare kan fixa FCO:er (Field Change Order) genom att ändra på virningen eller lägga till ett pullup motstånd.
Har jobbat med reperation av maskiner som endast hade ett av dina virade bakplan och bara det var svettigt. Man var orolig att ramla in i piggsvinet när man satt på huk och mätte med skåpet (analogt minnesskåp från Textronic).
Lycka till med restauration.
Skriv svar