Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av stenD »

det fanns ju en databoardslot och där kunde man säkert trycka in nått A/D omvandlarkort, sånt kördes ju redan på abc80/800 tiden
det fanns vad jag kommer ihåg ett mek cad prog som hette varcon (variant konstruktion) som senare blev möjligt att hämta källkoden till
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av xxargs »

Har för mig att det är 'standard' S100-bus på dessa kortplatser - ABCenix (zenix i grunden från MS faktiskt) som användes i ABC1600 (från Diab) var också speciellt framtagen med modul/gränssnitt i kärnan för att hantera realtidsprocesser typ läsa från IO-kort från S100-bussen med mera med planerbar intervall vilket dröjde väääääldigt länge innan något motsvarande fanns i DOS/windows utan mycket störade fasgitter (dvs tidsvariation mellan enskilda sampel till nästa sampel som kunde vara rejält stor i DOS/Windows)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag jämförde 4680 bussen snabbt med S100. Det är inte speciellt likt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

IMG_0396.JPG
Lagade en nätdel till ABC80. Ur denna får man RF signal eller kompositvideo. Den har inbyggt ljud. Den behövde mest nya kondensatorer.
IMG_0356 (1).JPG
Så här ser den ut inuti.
IMG_0355 (1).JPG
Man känner sig som en Kines... Men det är praktiskt med att ha skruv/mutter fästet kvar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Två sidospår: Tänkte Luxor tanken att exportera ABC 80 till länder som inte har TV-RF-system B/G, alltså något annat än 5,5MHz skillnad mellan ljud- och bildbärvåg? Eller sitter högtalaren där mer för att det ska bli enkelt att använda videomonitor utan inbyggt ljud?

Var det monitor eller nätagg/rf-modulator som användes med de ABC80 som tillverkades i Ungern? Där kördes system D/K med 6,5MHz ljud-bild-skillnad och då hade en annan RF-modulator behövts för att få med ljudet.

Jämför för övrigt Sinclair ZX Spectrum som har en inbyggt rätt usel högtalare istället för ljud i RF-modulatorn. Detta gör att samma dator kunde säljas både i UK och Västeuropa. Eftersom den har en enkel ostabiliserad enspänningsnätadapter så var det dessutom lätt för respektive importör att mer eller mindre ta en färdig hyllvara för att få en elsäkerhetsregelgodkänd nätdel. Andra samtida datorer behövde antingen olika varianter av separat RF-modulator (VIC 20, Spectravideo, Amiga osv) eller olika varianter av dator med inbyggd RF-modulator (t.ex. Atari, C64 osv). RF-modulatorerna kunde givetvis också vara växlingsbara.

Detta slapp alltså både Luxor och Sinclair genom att ha egen högtalare istället för att använda TV:n.

Som sidospår på detta sidospår kan nämnas att Elektor/Elektuur haft en byggbeskrivning på hur man kan modifiera de flesta TV-tuners så att de helt enkelt kan ta emot både 5,5MHz och 6MHz ljud-bild-skillnad. Deras lösning var att helt enkelt parallellkoppla en till bandpassfilterkrets (med keramiskt filter) med tunerns befintliga, så man la till en på 6MHz på en Västeuropa-TV med system B/G eller en på 5,5MHz på en UK-TV med system I. Detta lär ju ha gett lite större risk för att ta upp störningar, men lär väl ha varit ett enkelt sätt att kunna ta emot grannlandets sändningar med ljud. Det fanns dock TV-apparater där ljudet togs emot direkt från mellanfrekvensen (minns inte exakt var den låg men fritt ur minnet kring 30MHz nånstans) och de hade väl inte gått att modda på detta sätt. Jag har nog bara sett detta i apparater som generellt hade lite bättre ljud.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Jag kollade schemat, RF modulatorn tar bara videosignalen. Så enda sättet att få ut ljud är via högtalaren eller via DIN-kontakten. Notera hur man stavar "Copywright" på schemat.

Bild
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Intressant att man skickar ut drygt 6V istället för 12V (eller åtminstone 9V som de verkar ha tillgång till) på switchpinnen. Med adapter till scart och en modernare TV så kommer TV:n växla till 16:9-format :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Nästa projekt, att recap:a en Commodore 1084S-P monitor åt en kollega. Drygt jobb att byta över 50 elektrolyter men jag var lat och beställde ett kit: http://www.demand.nu/retrotech/ck-mon-1084-p.html
IMG_0384.JPG
Den fungerade bra innan och bra efter! Men en telefon är inte bra på att fota en 15kHz monitor...
IMG_0408.JPG
Det som var intressant var att 5st 47uF kondensatorer höll endast 20uF i kapacitans. En 100uF låg på ~70uF men resten låg på ungefär -10% av sin märkkapacitans (får väl anses vara innanför toleransen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av MiaM »

Ifall mobilen tycker bättre om 60Hz så kan man hålla båda musknapparna intryckta när man startar/reset:ar en Amiga (med minst Kickstart 2.x, standard på A500+, A600, A1200 och A4000) och i menyn man då ser kan man trycka på mellanslag för att växla mellan 50Hz och 60Hz.

Angående kondingarna - detta har kanske redan diskuterats till leda och jag ber om ursäkt om jag glömt vad slutsatsen var, men visst var toleransen en gång i tiden +100/-50%? Med den toleransen så låg de dåliga kondingarna nästan inom spec. Fast toleransen hade säkert blivit snävare när den skärmen tillverkades.

Som sidospår så tror jag att en orsak till att dessa skärmar behöver recap är att folk har dem i förråd i många år och sen bara drar igång dem och har dem påslagna en stund, utan att ge kondingarna någon chans att reformera sig. Vet inte riktigt hur det var när denna skärm var ny, men mitt intryck är att de lite äldre kondingarna från Philips, d.v.s. från sjuttiotalet, verkar vara bland de bättre. Även de blir väl förr eller senare trötta, men åtminstone för apparater som används ofta och därmed inte behöver reformering så verkar de hålla riktigt länge. Jag har t.ex. en Philips 780, en märklig sak där en receiver är ihopbyggd med en högtalare och matchas med en likadan högtalare utan nån elektronik, som svenska Philips i Norrköping tog fram och sålde för gissningsvis över 40 år sen. Den används mer eller mindre dagligen som radio i badrummet, jag köpte den på loppis för 20-25 år sen och har använt den på detta sätt sen dess. Jag märker inga tecken på att den skulle behöva recap, fast då har jag ärligt talat inte t.ex. gjort A/B-tester mellan den och någon apparat som är ny eller nyligen fått en recap. Det är ju å andra sidan ingen tung hifi, snarast en grej som kan poppa på rätt hyggligt och som man också aldrig blir lyssningstrött av.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Miam: Man kan ju orka hämta systemkameran också...

Tillbaks till SUN IPC, ett grafikkort (eller två faktiskt) dök upp med posten!
IMG_0414.JPG
IMG_0417.JPG
Jag insåg att disken på 198MB är alldeles för liten för en komplett installation av Solaris 2.6 som tar 600MB+, så det får bli att rita fram en "ny" disk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Frågan är: Hur många SUN CD-spelare krävs det för att hitta en fungerade? Svaret är fyra!

Här en stack för test, den översta är isärskruvad för felsökning.
IMG_0425.JPG
En spelare i bitar för felsökning,
IMG_0424 (1).JPG
Det var inte svårt att se vad som var fel, ytmonterade kondensatorer som inte länge fungerar som kondensatorer utan som resistorer. Kladdigt av elektrolyt på kortet och början till korrosion.
IMG_0426 (1).JPG
Det blev byte av samtliga!
IMG_0427.JPG
Efter bytet fungerade CD-spelaren igen! Av fyra spelare fungerar nu två och en blev skrot. Den var för dålig rent mekaniskt. Den tredje ligger på bänken och ska få nya kondensatorer. Även den som fungerar ska få en översyn!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Det är otroligt vad kondingar kan ställa till med. Dessa ytmonterade trodde man ju inte att de skulle börja läcka, de vart ju kallade "solid" i reklamen efter eran där alla moderkort mer eller mindre hade läckande kondingar. men det är väl gummi packningen som torkar upp med tiden.

Jag är i behov av en 5,25" floppy, har en som fungerar dåligt. Man kanske skulle undersöka kondingarna på den också.
Senast redigerad av Akai 27 maj 2022, 10:34:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av anders_bzn »

Ja, varför inte?

En floppy är ganska enkel i sin konstruktion. Den ska snurra med rätt hastighet och vara rätt alignad mot spåren på disketten.

Jag har stött på två vanliga fel när diskettstationer fungerar dåligt men ändå är inte döda.

1) Alignment
2) Mekanisk prolem med att flytta läshuvudet. Oftast för att fettet torkat.

Men jag har läst om dåliga kondensatorer så det kan absolut vara en felkälla.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Akai »

Alignment ? Justering av vad?

Den kan iallafall köra huvudet fram och tillbaka.

Drivern listade filerna en gång, sen var det dött.

Driven kan formatera en tom diskett med fel. Och lägger man in data på den tomma disketten kan den läsa den ibland. Så nått tok är det ju.

Kanske får plocka in den och byta elektrolytena ikväll. Och hålla tummarna :)


Det var min kompis som höll på med detta tidigare, så vet inte riktigt hur långt han kom innan han gick bort oväntat i höstas.. eller han gick nog inte bort självmant utan blev troligen injecerad med heroin. Sjuk händelse. jag hämtade bara datorn och så blev den stående i garaget.

Han var duktig på Linux och trodde att han skulle kunna läsa disketten ändå, trotts läsfel.
Datorn räddade jag från skrotlådan på jobbet tidigare och är nån äldre rackmonterat. Väger bly.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)

Inlägg av Garmen »

Om floppyenheten uppvisar kompabilitetsproblem med andra enheter men klarar av att formatera, skriva och läsa en floppy som skrivs på enheten kan det vara det vara problem med justeringen av läs/skrivhuvudena.
Dags för vad som på gammalsvenska en gång beskrevs som "justering av huvud på spår" av en hädangången svenska datorleverantör
Head alignment på modernare "svenska" :roll:
Skriv svar