Digital kyrkorgel.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Slutmontering av trädetaljerna, nästan 300 träskruvar gick åt och registerkabinetten är förstansade bakifrån så när registerandragen ska monteras är det bara att borra efter anvisningarna. Orgeln är ju spelbar ändå och registren sköts idag med musen men utan riktiga registerandrag är det ju ingen riktig orgel, det finns plats för 58 registerandrag, dom kommer att triggas via magnet och hallswitch likadant som pedalklaviaturen gör idag.
20220902_184544.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av tecno »

Snyggt jobbat, stilrent blev det med klarlack.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Ja målad det hade inte blivit snyggt, det enda som ska målas är sargen runt bottendelen då virket både är spacklat samt att skivornas tvärträ är synligt, hittar jag någon snygg list, modell sockellist kör jag med denna runt sargen och betsar den annars blir det brun lack.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av tecno »

Har du inget lämpligt att hyvla till i gömmorna?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Jag hittade en allmogelist nu, den behöver jag bara klyva bort en bit på så passar den perfekt och då blir det lite 1800-talsstuk när den blir betsad och lackad. Det var en sån där som var knäckt på mitten av en truck, alltså gratis, men den blev perfekt. Man ska aldrig kasta nånting. :D
Akai
Inlägg: 1356
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Akai »

Väldigt snyggt, jag är imponerad :tumupp:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Tackar Akai! :)

Som avslutning ikväll fick klaviaturenheten ett par handtag, det är annars lätt gjort att klämma sig ordentligt när man sänker ner enheten, som ju är ganska tung, i bottenkabinettet.
20220903_000954.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Palle500 »

Snyggt bygge. Riktig hantverk. Bra jobbat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Alla styrningar och kraftenheter samt slutsteg och annat på plats, skärm infälld i notstället och klaviaturernas id-nummer inprogrammerade i styrprogrammet samt justering av effektförstärkarna mot högtalarna. Orgeln låter förbaskat bra, nu är det ingen risk att högtalare eller förstärkare bottnar oavsett frekvens.

Det som är kvar att göra är montering av belysning ovanför notstället och ett par små lister och sen är etapp 1 klar. Etapp 2 blir att bygga nytt styrkort till pedalmanualen som även ska styra registerandragen, registerandragen blir etapp 3, sista etappen alltså och det är mest mekanik, gjutning av knopparna mm. och dom ska gjutas i plast med ingjutet "skaft" i metall eller hårt trä, jag har inte riktigt bestämt mig än vilket materialet blir.
20220907_231005.jpg
20220908_235648.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av tecno »

Snyggt jobbat :tumupp:

Snart dags för ett besök och lyssna på skapelsen bara orken dyker upp (värken tar knäck på en :( )
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Ja att ha värk och elände kan ta knäcken på den starkaste, det är ett satans gissel som är hämmande för både kropp, knopp och själ. Kaffeautomaten funkar än så det är bara att du hör av dig när du är på G. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av ToPNoTCH »

Vad gör dom sex kretskorten till höger (med dom blå plupparna.. kondensatorer ?) för något ?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Det är tvåpoliga minirelän, dom styr midi-kortet till pedalklaviaturen så när man trycker på en pedal sitter en magnet på pedalen som påverkar en hallswitch som är brytaren till aktuellt relä. Reläkortet ersätter alltså klaviaturen på keyboardet där midi-kortet satt. Varje kort är en oktav.

Jag har problem med att pedalerna "falskar" så jag måste trampa om, det ligger alltså för låg spänning på kontakten i reläerna men det ska åtgärdas genom att designa ett nytt kort med optokopplare istället för relän, det kommer att bli ett utökat kort för det ska även styra registerandragen som nu styrs med musen på skärmen och som donator slaktar jag ett fullstort keyboard på midi-kortet, det som sitter där nu är bara för 49 tangenter och räcker inte till för både pedaler och registerandrag.
ToPNoTCH
Inlägg: 4871
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av ToPNoTCH »

Aha...

Blir det inte en jäkla massa kablar mellan lådan och pedklaviaturen ?
Det kanske skulle funka att flytta ned korten till pedal lådan (slippa långa sladdar).

När det kommer till registerandrag antar dom olika värden eller är det bara på/av ?

Jag har konstruerat ett kretskort som läser av upp till 64 potentiometrar och mappar värdet till MIDI CC över USB eller DIN.
Kanske kan vara användbart ?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7030
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Digital kyrkorgel.

Inlägg av Teknikern »

Pedalklaviaturens kablage är redan klart och består av 32 utsignal, en minus och en plus-matning och kabeln fick ett Centronix-gränssnitt som anslutning på reläkortet. Registerandragen är bara på och av, som när man trycker ner en tangent och håller den kvar tills man släpper den och triggas av hallswitch och magnet, det är 49 registerandrag så det skulle behövts fler tåtar att förbinda dom om kortet skulle sitta nere.

Jag vet inte om du är så hemma med midi och klaviaturer men det funkar såhär, på ett piano som dessa ska efterlikna får man ju olika högt ljud beroende på hur hårt och snabbt man trycker ner en tangent, klaviaturen har två kontakter av samma modell som på fjärrkontroller på varje tangent som sitter på olika höjd och anslaget beror på tiden det tar mellan första och andra kontakten att slutas. Sluter man bara den första så tutar tonen i all oändlighet tills man sluter den andra och "släcker" tonen, därav dubbelreläna som sitter där idag, det blir alltså två optokopplare per tangent eller registerandrag och båda tänds av aktuell hallswitch.

Hela orgeln byggs ju som moduler och kan ställas upp eller rivas på en kvart och är bärbar av en man, det var min kravspec när jag startade bygget. All elektronik samt kraftförsörjning och slutsteg sitter i spelbordet, resten är bara kontakter i dom övriga delarna.
Skriv svar