Jag vill göra en krets där utsignalen ska vara en av tre spänningar. Vdd, Vdd/2 och 0V i respektive läge 1, 2 och 3 på S1.
Jag har byggt den här kretsen, men den fungerar inte som förväntat.
Switchen S1 är egentligen två separata Hall-switchar med open collector-utgång som aldrig kan dra samtidigt, så switchen får representera dessa.
R1 och R2 har jag valt så att det blir en ungefärlig basström på Ib=1mA.
Ir1 = 0,7/R1, Där 0,7V är emitter-bas-spänningen när Q1 bottnar.
Ir2 = Ir1 + Ib
R2 = (Vdd-0,7)/Ir2
R3 och R4 är bara en spänningsdelare där jag valt värden som ger en relativt liten ström.
Problemet är att mittenläget 2 inte ligger konstant på Vdd/2. Den verkar ligga och flyta. Ändlägen fungerar som det ska. Läge 1 ger 3,2V ut och läge 3 ger 0V ut. Läge 2 ger allt mellan 0,8V och 2,3V typ. Jag vill ju att den ska ligga konstant på 1,65V
Jag kan inte riktigt förstå varför det blir så här. Är det någon som kan upplysa mig om vad som går fel?
Kan ju tillägga att jag sällan räknar på BJT.
Har också testat med att byta Q1 mot en P-channel Mosfet OA3501 och då ersatt R2 med en 0Ohm, men med samma resultat.
Löst: Hjälp med simpel krets
Löst: Hjälp med simpel krets
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ecenier 29 oktober 2021, 10:21:31, redigerad totalt 1 gång.
- Klas-Kenny
Re: Hjälp med simpel krets
Vad har du kopplat till Vout?
Något mer än bara en multimeter?
Om du belastar något nämnvärt där kommer spänningen att sjunka när spänningen bara kommer ifrån en spänningsdelare, blir ju en väldigt svag drivning.
Något mer än bara en multimeter?
Om du belastar något nämnvärt där kommer spänningen att sjunka när spänningen bara kommer ifrån en spänningsdelare, blir ju en väldigt svag drivning.
Re: Hjälp med simpel krets
Jag har bara mätt med multimeter.
Vad jag matar Vout till är en svart låda.
Det sitter troligen en microprocessor där som ad-omvandlar signalen. Alltså hög impedans.
Jag gör en egen variant av en sensor där jag förenklat originalet som ser likadan ut vid utsignalen.
Vad jag matar Vout till är en svart låda.
Det sitter troligen en microprocessor där som ad-omvandlar signalen. Alltså hög impedans.
Jag gör en egen variant av en sensor där jag förenklat originalet som ser likadan ut vid utsignalen.
Re: Löst: Hjälp med simpel krets
Tack @Klas-Kenny för det uppenbara tipset.
Bytte R3 och R4 mot 4k7 istället, och det verkar fungera bra. I alla fall med multimeter.
Bytte R3 och R4 mot 4k7 istället, och det verkar fungera bra. I alla fall med multimeter.
- prototypen
Det är inte byte av värde på motstånden som gör att det fungerar, mer troligt byte av motstånd.
Det måste vara glappkontakt någonstans. 16 eller 4,7 och mätt med en multimeter har mikromal inverkan.
Protte
Det måste vara glappkontakt någonstans. 16 eller 4,7 och mätt med en multimeter har mikromal inverkan.
Protte
Håller med Prototypen, blir inget mätfel med den minimala snedbelastning som en multimeters inre resistans på typ 3-10 MOhm orsakar. För du mäter väl inte med ett analogt instrument?
Du verkar ha ett namnfel i ritningen "PWR_FLAG" är ansluten till både Vdd och GND?
Du verkar ha ett namnfel i ritningen "PWR_FLAG" är ansluten till både Vdd och GND?