110v motorvärmare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nonisossose
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av nonisossose »

Hej alla.
Ville bara återkomma med en uppdatering, gick från laborering på värmeelementet till att köra diodlösningen på bilens motorvärmare.
Har använt det från denna tiden förra året till i våras och fortsatt nu när det börja kyla av.
Det verkar fungera ypperligt, kylarvätskan brukar ligga runt 40grader vid arbetsdagens slut när man ska åka hem.
Eftersomatt bilen inte har dom armerade kabelstammarna ni talade om tidigare gjorde jag helt sonika så att jag klippte bort USA sticken och pillade in dioden i svenska sticken å lödde den mot L i kabeln och det ser ut precis som nytt när man öppnar sticken efter ett års användning.

Tack för all hjälp :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av TomasL »

Hmm, jg betraktar det som rätt farligt, om inte direkt livsfarligt.
Hoppas du inte grillar nån när det går fel.
nonisossose
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av nonisossose »

men vad är det som ska hända?
borde det inte ha hänt redan med tanke på att den går 40h i veckan, från oktober tillochmed april?
på er lät det ju som att transformatorer hela landet över skulle stå i brand efter 3 dagar.
Eller är jag orsaken till elbristen som råder över Europa?

MVH
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av TomasL »

Tja, bilen kan börja brinna, och tänder eld på allt i sin närhet, dock är väl sannolikheten betydligt större att bilen blir spänningsatt med 230V, och när någon tar i den, så är det kört för den personen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17178
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av AndLi »

nonisossose skrev: 7 november 2022, 14:58:34 men vad är det som ska hända?
borde det inte ha hänt redan med tanke på att den går 40h i veckan, från oktober tillochmed april?
på er lät det ju som att transformatorer hela landet över skulle stå i brand efter 3 dagar.
Eller är jag orsaken till elbristen som råder över Europa?

MVH
Varför har du motorvärmaren på hela dagen?
nonisossose
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av nonisossose »

TomasL skrev: 7 november 2022, 15:07:21 Tja, bilen kan börja brinna, och tänder eld på allt i sin närhet, dock är väl sannolikheten betydligt större att bilen blir spänningsatt med 230V, och när någon tar i den, så är det kört för den personen.
Nu blir jag onekligen förvirrad, varför ska bilen bli 230v spänningssatt i en jordad anläggning med jordfelsbrytare som dessutom är avsäkrad med 10A?
Och vad är det som kommer göra att bilen börjar brinna?

MVH
nonisossose
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av nonisossose »

AndLi skrev: 7 november 2022, 15:18:58
nonisossose skrev: 7 november 2022, 14:58:34 men vad är det som ska hända?
borde det inte ha hänt redan med tanke på att den går 40h i veckan, från oktober tillochmed april?
på er lät det ju som att transformatorer hela landet över skulle stå i brand efter 3 dagar.
Eller är jag orsaken till elbristen som råder över Europa?

MVH
Varför har du motorvärmaren på hela dagen?
För att motorn skall vara varm vid kalla dagar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17178
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av AndLi »

Då ansluter man väl den lämplig tid innan avfärd?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av TomasL »

nonisossose skrev: 7 november 2022, 15:25:44
TomasL skrev: 7 november 2022, 15:07:21 Tja, bilen kan börja brinna, och tänder eld på allt i sin närhet, dock är väl sannolikheten betydligt större att bilen blir spänningsatt med 230V, och när någon tar i den, så är det kört för den personen.
Nu blir jag onekligen förvirrad, varför ska bilen bli 230v spänningssatt i en jordad anläggning med jordfelsbrytare som dessutom är avsäkrad med 10A?
Och vad är det som kommer göra att bilen börjar brinna?

MVH
Om du inte förstår varför, så skall du definitivt inte hålla på med el.
Man kan INTE förlita sig på att jordning och JFB är tillräckliga skydd, framförallt inte när man gör en såpass idiotisk sak som du uppenbarligen gjort.
nonisossose
Inlägg: 22
Blev medlem: 27 oktober 2021, 14:45:00

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av nonisossose »

TomasL, det är inte möjligtvis så att du gjorde någonting fel för att saker och ting skulle börja brinna och blev spänningsförande?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av TomasL »

Brinna, nej, Spänningsförande ja, när jag var 12 och oansvarig.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av persika »

Hur funkar elmätaren, får man betala för likström ?
ghu
Inlägg: 593
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av ghu »

Om spänningen är en ren 50 Hz sinus så är det bara 50 Hz komponenten i strömmen som bildar aktiv effekt P.

Om likströmmen är en konstant likström (ej varierande i tiden) så konsumeras ingen aktiv effekt P och därmed registrerar elmätaren ingen energiförbrukning.

Om likströmmen är pulserande (varierar i tiden) såsom den halvvågslikriktade så finns en grundton på 50 Hz i strömmen som ger aktiv effekt P vilket registreras av elmätaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33855
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 110v motorvärmare

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 7 november 2022, 15:31:31 Då ansluter man väl den lämplig tid innan avfärd?
Fast 40h i veckan är "bara" 5,7h/dag, eller 8 om man bara räknar vardagar.

Ganska mycket förvisso, men på vintern kör jag min motorvärmare 6h/dag när det är som kallast, och 4,5-5h/dag när det är lite varmare yttertemperatur.

På jobbet innan hemfärd blir det alltid 3h, men hemma justerar jag beroende på yttertemperatur, hade jag inte betalt elen själv hemma ahde jag förstås kört 3+3 = 6h hela tiden.
Skriv svar