Ombyggnation frekvens billig PWM modul
Postat: 19 oktober 2021, 20:05:19
Verkar vara något missförstånd om vad det är för fläkt som skall felsökas?
På tex Volvo V70 är både motorns kylfläkt och kupéfläkts drivsteg PWM styrda direkt från bilens datorer. Tex kylfläkten för motorn styrs via ECU enheten som lämnar 100 Hz PWM signal till fläkten drivsteg. I industrin är 0-10 V alt 4-20 mA mera vanligt för att åstadkomma denna styrfunktion.
Det TS vill bygga är en enkel enhet som kan simulera denna signal för att felsöka om fläkten och dess drivsteg fungerar som det skall innan TS byter fläktenheten. Det kan ju vara glapp/trasigt i ECU datorn och då är det dumt att byta fläktenheten.
Att göra på detta sätt är vanligt förekommande tror även att vissa BMW har samma typ av styrsignal.
Bild på en kylfläkt inkl drivsteg till fläkten. Man matar alltså med 12 V och GND samt PWM styrsignal (grå kabel)
På tex Volvo V70 är både motorns kylfläkt och kupéfläkts drivsteg PWM styrda direkt från bilens datorer. Tex kylfläkten för motorn styrs via ECU enheten som lämnar 100 Hz PWM signal till fläkten drivsteg. I industrin är 0-10 V alt 4-20 mA mera vanligt för att åstadkomma denna styrfunktion.
Det TS vill bygga är en enkel enhet som kan simulera denna signal för att felsöka om fläkten och dess drivsteg fungerar som det skall innan TS byter fläktenheten. Det kan ju vara glapp/trasigt i ECU datorn och då är det dumt att byta fläktenheten.
Att göra på detta sätt är vanligt förekommande tror även att vissa BMW har samma typ av styrsignal.
Bild på en kylfläkt inkl drivsteg till fläkten. Man matar alltså med 12 V och GND samt PWM styrsignal (grå kabel)